سه‌شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۹

تصویب آیین نامه جلسات شورای اندیشه ورزی شبکه های سیما / برنامه ۵ ساله شبکه آموزش در حال تدوین است

اولین نشست شورای اندیشه ورزی شبکه آموزش سیما

سینماپرس: رییس مرکز طرح و برنامه معاونت سیما اعلام کرد که آیین نامه جلسات شورای اندیشه ورزی شبکه های سیما تصویب شد.

به گزارش سینماپرس، اولین نشست شورای اندیشه ورزی شبکه آموزش سیما با حضور اعضای این شورا و مدیران شبکه آموزش برگزار شد. در ابتدای این نشست مدیر شبکه آموزش، به معرفی شبکه و نحوه اجرای برنامه ها پرداخت.

مسعود احمدی افزادی در ادامه صحبت های خود مهمترین هدف شبکه آموزش را نشان سازی مهارت و آموزش و مهارت آموزی برشمرد و عنوان کرد: امروزه بحث مهارت یک بحث جدی است. هدف از جلسه اول شورا، تعامل و مواجهه اولیه با مدیران و فرماندهان عملیاتی در نقطه صفر مرزی آنتن به منظور تبادل نظرات و حل و فصل مشکلات است. در رابطه با شبکه آموزش باید بگویم که ما در شبکه آموزش دوره های مختلفی را گذراندیم اعم از دوره راه اندازی، دوره رشد و بالندگی و به اعتقاد بنده امروز این شبکه بعد از ۱۰ سال فعالیت وارد دوره بلوغ خود شده است.

وی با بیان اینکه شعار شبکه مبتنی بر سه رکن است، گفت: مردم، آموزش و مهارت، سه رکن شعار شبکه است؛ مردم به عنوان نوک پیکان این هرم در نظر گرفته شده اند که به آموزش و مهارت نیاز جدی دارند.

در ادامه عبدالکریم خیامی رییس مرکز طرح و برنامه معاونت سیما با بیان اینکه سابقه شورای سیاستگذاری و اتاق فکر قدمت زیادی دارد، گفت: با کمک اهل فن، آسیب شناسی انجام و بر اساس آن آیین‌نامه ای تنظیم شد. بعضی از این آسیب ها عبارتند از انتخاب موضوع در جلسات، حضور شخصیت های نامتقارن که حضور همزمان آنها باعث می شد نتوانیم از نظراتشان بهره مند شویم.

وی اضافه کرد: همچنین کم توجهی به مباحث رسانه ای نیز از دیگر مشکلات است. به طوری که گاهی متوجه شده ایم بعضی شبکه ها در سال فقط دو بار جلسه تشکیل داده اند. هدف از تشکیل جلسات تبدیل محتوا به پیام است که این امر نیازمند تخصص است و با توجه نکردن به این موضوع مدیران برنامه ساز نمی توانستند بهره کافی از جلسات ببرند. نداشتن آیین نامه باعث ایجاد مشکلاتی می شد که دبیرخانه مرکزی وارد عمل شد و آیین نامه به تصویب رسید. مشکل دیگر اینکه مدیریت شبکه آزادی عمل در انتخاب اعضا نداشت اما هم اکنون مدیران حاضر در این جلسه آزادی کافی برای انتخاب اعضا در اختیار دارند.

خیامی بیان کرد: دوره اول شورای اندیشه ورزی سیما مهرماه امسال به اتمام رسید و پس از بازنگری مجدد در نیمه آذرماه شوراهای اندیشه ورزی فعالیت خود را آغاز کردند.

برنامه پنج ساله شبکه آموزش در حال تدوین است

وی با اشاره به تفاوت اندیشه ورزی و سیاست گذاری در شوراها عنوان کرد: در این شوراها برای امور مختلف تصمیم سازی می شود و پس از آن مدیر شبکه بر اساس مصلحت، آن را تبدیل به تصمیم نهایی می کند. در شبکه آموزش برنامه ۵ ساله در حال تدوین است و از این حیث هم می توان از ظرفیت هیات اندیشه ورز استفاده کرد.

محمد مهدی مظاهری از اعضای شورای اندیشه ورزی شبکه آموزش سیما نیز با تاکید بر گفته مدیر شبکه آموزش گفت:  یکی از شاخص های مهم توسعه یافتگی مباحث بین الملل است لذا استفاده از تجارب بین المللی و منطقه ای می تواند موثر باشد.

همچنین مهدی جمالی نژاد معاون عمران و توسعه  شهری وزارت کشور و یکی دیگر از اعضای اندیشه ورزی شبکه آموزش نیز گفت: لازمه تبدیل شدن یک شهر به شهر الکترونیک، این است که شهروندان مسائل سایبری را آموزش ببینند و نوآور و مبتکر باشند و بستر آموزش فراهم باشد و لازمه این مورد هم برقراری ارتباط قوی با شبکه آموزش است.

در ادامه رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش و عضو دیگر شورای اندیشه ورزی شبکه آموزش تصریح کرد: در گذشته مطرح می شد که خانواده و مدرسه دو بازوی تربیت هستند، امروز با پژوهش های متعدد مشخص شده است که رسانه ها کارکرد تربیتی دارند و می توانند یک فرصت یا تهدید باشند.

در این نشست، کاوه اشتهاردی رییس هیات مدیره شرکت توسعه کسب و کار ایران و از اعضای شورای اندیشه ورزی شبکه آموزش گفت: تعریف سبد رسانه ای و اکتفا نکردن به یک رسانه، بسیار مهم است. شبکه آموزش برای قرار گرفتن در زنجیره آموزشی باید یک سبد رسانه ای تعریف کند و مهمترین آن استفاده از فضای مجازی است.

در پایان نشست احمدی افزادی به جمع بندی مباحث مطرح شده پرداخت و ابراز امیدواری کرد: با این ترکیب جامع در دوره جدید شورای اندیشه ورزی بتوانیم با ارائه راهکارهای عملی رسانه ای و توجه به عامه مردم و کافه جامعه و حفظ مرجعیت رسانه ای و همه جانبه نگری به قالب های مختلف برنامه سازی وارد شویم و آرمان های اصلی تربیت کودکان و رسیدن به شهر خلاق و انسان محور را دنبال کنیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.