سه‌شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۳

فرهاد ورهرام:

اخلاق مستند سازی را فدای جذابیت فیلم نکردیم

فرهاد ورهرام

سینماپرس: فرهاد ورهرام با اشاره به این مطلب که در مستند «عروسی پسر زینت» برخی صحنه ها حذف شد؛ عنوان کرد: ما نخواستیم اخلاق مستند سازی را فدای جذاب کردن فیلم مان کنیم.

به گزارش سینماپرس، فرهاد ورهرام مستندساز باتجربه ایرانی که با فیلم «عروسی پسر زینت» در بخش خارج از مسابقه حضور دارد؛ با بیان اینکه فیلمبرداری این اثر یکی از درخشان ترین فیلمبرداری های، آثاری با موضوع آیینی است، گفت: این فیلم در داوری ها رد شد اما به دلیل علاقه ای که دبیر جشنواره به فیلم داشت به من پیشنهاد دادند تا در بخش خارج از مسابقه حضور داشته باشد؛ که آن را به خاطر سینما مستند پذیرفتم.

ورهرام با انتقاد از داوری های صورت گرفته، درباره ساخت این مستند عنوان داشت: من سالها با خانواده آقای احمدی که خانم ایشان زینت دریایی کارآفرین معروف هرمزگانی هستند و ابراهیم مختاری که فیلم زینت را درباره ایشان ساخت؛ آشنا بودم و از طریق خودشان متوجه شدم قرار است پسرشان که در ایتالیا زندگی می کند به خواست مادر به روستا برود و آنجا با آیین های همان سرزمین ازدواج کند.

کارگردان « عروسی پسر زینت» ادامه داد: من با این شرط که تنها فیلمبردار این اتفاق، گروه ما باشد؛ به عروسی آنها رفتیم که از هر نظر مراسم ویژه ای بود؛ چراکه زینت، خودش شخصیت خاصی است و سال ها روی سنت و آیین ها کار کرده است. او عروسی را هم با سنت و آیین هایی قرار بود؛ برگزار کند که سال هاست از یاد رفته اند.

ورهرام با تاکید بر این مطلب که کاملا وجه مشاهده گر بودن را در ساخت این مستند حفظ کرده است؛ گفت: راوی این فیلم خود شخصیت زینت است و نه محقق و نه کارگردان و نه شخص سوم در فیلم صحبت نمی کند. یکی دیگر از ویژگی های این فیلم هم راه پیدا کردن؛ دوربین به جاهایی از این مراسم بود که تا به حال در فیلم های دیگر مجال آن پیدا نشده بود.

این مستند ساز باتجربه با اشاره به این مطلب که تنها برخی صحنه ها به دلیل اعتمادی که خانواده زینت به ما داشتند؛ حذف شد؛ عنوان کرد: ما نخواستیم اخلاق مستند سازی را فدای جذاب کردن فیلم مان کنیم و در این فیلم؛ ۶ روز از عروسی در مدت زمان ۶۵ دقیقه به تصویر کشیده می شود؛ درحالیکه گذر زمان احساس نمی شود.

وی درباره این فیلم که همچون ساخته های قبلی اش در راستای مردم نگاری و به تصویر کشیدن آیین های قدیمی است؛ گفت: حتی در یک فریم از این فیلم هم مداخله ای انجام ندادیم و راوی، مادر داماد(زینت) بود؛ کسی که پسرش را از ایتالیا به هرمزگان و روستای سلخ آورده تا حتما در این سرزمین با سنت هایش ازدواج کند و او است که تمام اتفاق ها را از جزیی ترین ها تا موسیقی که می شنویم، روایت می کند.

فرهاد ورهرام، یکی از نکات ویژه آخرین ساخته اش را فیلمبرداری این فیلم دانست و عنوان کرد: تا امروز هر کسی که فیلم را دیده است این گمان را داشته که فیلم با دو یا سه دوربین گرفته شده است؛ در حالیکه تمام فیلم با یک دوربین ضبط شده که نکته مهمی در تصویربرداری فیلم های آیینی است، بدون اینکه صدا از دست برود.

فیلم «عروسی پسر زینت» جمعه ۲۳ آذر، ساعت ۲۰ در سالن شماره ۶ روی پرده می رود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.