شنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۹

سینمای مستند؛ معضلات و مشکلات/۶

کیوان نیا: مدیران از مستندسازانی حمایت می کنند که از نظر حزبی و سیاسی با آن ها هم سلیقه باشند/ نشانی از آرمان ها و اهداف و دغدغه مندی های نظام دیده نمی شود

شاهرخ کیوان نیا

سینماپرس: شاهرخ کیوان نیا مستندساز همزمان با برگزاری جشنواره سینماحقیقت با انتقاد شدید از وضعیت فعلی سینمای مستند گفت: مدیران تنها از مستندسازانی حمایت می کنند که از نظر حزبی و سیاسی با آن ها هم سلیقه هستند، آقایان به پیشینه و سابقه مستندسازان توجهی ندارند و اگر فردی باب میل و سلیقه شان نباشد او را بایکوت می کنند و تنها با کسانی که دوستی و رفاقت دارند و جزو دایره معتمدین شان هستند مراوده دارند و برای آن ها شرایط کار فراهم می آورند.

کارگردان مجموعه مستند «موزه های جنگ دنیا» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ما ۲ مرکز عمده تولید و پخش و حمایت از آثار مستند داریم که یکی از آن ها شبکه مستند و دیگری مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است اما متأسفانه در هر یک از این ارگان ها ما با مشکل و معضل مدیریتی روبرو هستیم.

کیوان نیا سپس با بیان اینکه تا زمانی که آقایان به شیرهای نفت وصل هستند و سفره های چرب برایشان پهن است وضعیت همین گونه خواهد بود اظهار داشت: معلوم است که آقایان دغدغه ای برای رفع این بحران ها ندارند چرا که آن ها خواسته و نیازهای شان تأمین شده است؛ چه دلیلی دارد که آقایان بیایند و برای اعتلای سینمای مستند چاره اندیشی کنند؟ آن ها برایشان همین نگاه سخیفی که به حوزه فرهنگ و هنر دارند کافی است و با این نگاهی که به حوزه فرهنگی دارند ما نباید انتظار تغییرات اساسی و ماهوی داشته باشیم.

کارگردان مستند «از کربلا تا قدس» خاطرنشان کرد: متأسفانه هیچ گونه استراتژی و راهبردی در کارهای آقایان دیده نمی شود که نشانی از آرمان ها و اهداف و دغدغه مندی های نظام و حکومت در آن وجود داشته باشد.  

وی ادامه داد: باعث افسوس و حسرت است که فرهنگ و هنر کشور ما دستخوش تشتت هایی شده که برخی افراد حامی جناح های سیاسی خاصی آن را به وجود آورده اند که این امر مانع از آن می شود که آنطور که باید و شایسته است دغدغه های مقام معظم رهبری و نظام به مفهوم واقعی در حوزه های فرهنگی و هنری پیاده سازی شود.

کیوان نیا تأکید کرد: یکی از ضرورت های ما در حال حاضر پرداختن به موضوعات استراتژیک در سینما به عنوان یک رسانه مهم و تأثیرگذار است تا بتوانیم به اهداف عالیه خود دست پیدا کنیم و اگر قرار است نهادها و مراکز مستندسازی در مقابله با این ضرورت ها حرکت کنند بهتر است وجود نداشته باشند!

این سینماگر در خاتمه این گفتگو متذکر شد: من امیدوارم شرایطی در کشور فراهم شود که از مستندسازان ارزشی، انقلابی، متعهد و دغدغه مند حمایت شود و ما شاهد یأس و سرخوردگی و بیکاری هیچ یک از آن ها نباشیم. قطعاً این مستندسازان هستند که می توانند ما را از ولنگاری فرهنگی نجات دهند و باعث بصیرت افزایی در جامعه شوند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.