شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۸

سخنگوی کمیسیون فرهنگی:

تذکر تئاتری نمایندگان مجلس، اجتماعی بود نه فنی

احد آزادیخواه

خبرگزاری فارس: حجت‌الاسلام آزادیخواه گفت: شیوه تذکر نمایندگان مجلس شورای اسلامی به وزیر ارشاد در عرصه تئاتر، کاملا از باب بازخوردهای اجتماعی صورت گرفته نه وضعیت فنی تئاتر. این کاری است که کسی نمی‌تواند بگوید در تخصص کمیسیون فرهنگی نیست.

هفته پیش بود که نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تذکری مبنی بر شرایط فعلی تئاتر را ابلاغ کردند.

و اما پس از این نامه تذکر و ابلاغی که به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفت، بازخوردهایی از سوی هنرمندان و به ویژه مدیرعامل خانه تئاتر، شهرام گیل آبادی در اعتراض به این تذکر صورت گرفت.

حجت‌الاسلام آزادیخواه در پاسخ به صحبت‌های شهرام گیل‌آبادی مبنی بر غیرکارشناسی بودن این تذکر و احساسی بودن نمایندگان مجلس عنوان کرد: جناب گیل‌آبادی حتما با این گفت‌وگویی که در این زمینه انجام داده‌اند، نسبت به سیستم و نوع نظارت مجلس کاملا ناآگاهند.

وی در ادامه افزود: شیوه سئوال و تذکر نمایندگان مجلس به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از نوع فنی و تکنیکی نبود و اگر اینطور بود حرف ایشان درست بود، اما آنچه ما تذکر دادیم بازخورد اجتماعی عملیات تئاتر است نه سیاست‌گذاری.

حجت‌الاسلام آزادیخواه اظهار داشت: تقاضای من از آقای گیل‌آبادی به عنوان یکی از عناصر اصلی تئاتر مقدس ایران اسلامی و مدیرعامل خانه تئاتر این است که قدری بررسی بهتری کنند. آخرین باری که من به تماشای تئاتر نشستم، شب گذشته بود و خوشبختانه از دنیای تئاتر دور نیستم.

وی با بیان اینکه تئاتر تقویم اجتماعی است و بازخورد اجتماعی دارد، توضیح داد: ما از گروهی از مردم که به سالن‌های تئاتر می‌روند و برداشت آزاد از کارها دارند، استعلام کردیم. ما نسبت به این برداشت تذکر داشتیم نه تذکر فنی! من حاضرم در باب مسائل مختلف فنی تا اجتماعی و تأثیرگذاری تئاتر با آقای گیل آبادی مناظره کنم.

سخنگوی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: به هر حال رگه‌های فرهنگی ما خاص است، تئاتر هم مادر بسیاری از رشته‌های هنری و دربرگیرنده خرده فرهنگ‌های اجتماعی است. ما نسبت به آن خرده فرهنگ‌های اجتماعی که برآیند تئاتر ما است ایراد داشتیم و تذکر دادیم و اینها چیزی نیست که کسی بگوید در تخصص کمیسیون فرهنگی مجلس نیست.

وی با تأکید بر اینکه بهتر است در جریان باشیم که کمیته‌های مختلف کمیسیون‌های مجلس الان در ارتباط مستقیم با خانه تئاتر، خانه موسیقی،‌ خانه سینما و ... برگزار می‌شوند، افزود: کارشناسانی که به ما مشاوره می‌دهند جدا از مرکز پژوهش‌های مرکز به لحاظ پژوهشی تماما با علم و اطلاعات دقیق هستند. بهتر است جناب گیل آبادی قدری نسبت به مجلس و پژوهش‌هایش بهتر و بیشتر مطالعه داشته باشند.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به اینکه از دیرباز با تئاتر آشناست، گفت: تئاتر امروز کشور ما می‌تواند نشاط اجتماعی و امید به زندگی ایجاد کند. ما به دنبال این هستیم که این نشاط وجود داشته باشد و با حفظ ثغور و مراقبت‌های لازم امید به زندگی را ارتقا دهد و اشتیاق و انگیزه را بین مردم افزایش دهد. تئاتری که زنده باشد باید دربرگیرنده این مسائل باشد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.