دوشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۹

صبح امروز؛

پیکر زنده‌یاد زرویی نصرآباد به سمت آرامگاه ابدی بدرقه شد / مردی که محبوب خواص و عوام بود

مراسم تشییع ابوالفضل زرویی نصرآباد

سینماپرس: مراسم تشییع «ابوالفضل زرویی نصرآباد» شاعر، طنز پرداز و پژوهشگر ادبی دوشنبه ۱۲ آذر ماه با حضور دوستدارانش در حوزه هنری برگزار شد تا در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) به خاک سپرده شود.

به گزارش سینماپرس، در ابتدای این مراسم شهرام شکیبا شاعر و مجری طنزپرداز و از دوستان قدیمی مرحوم ابوالفضل زرویی نصرآباد، با اشاره به اینکه بیش از ۱۷ سال پیش برای نخستین بار زرویی نصرآباد را دیده است، اظهار کرد: من در دفتر طنز حوزه هنری با مرحوم زرویی آشنا شدم و در همان جا همکار بودیم. هرگز تا آخرین روز نه آقای زرویی از حوزه هنری مهر برید و نه حوزه هنری از ایشان مهر خود را دریغ کرد و تا همین اواخر اتفاقات زیادی در حوزه هنری برای ایشان رقم خورد.

وی ادامه داد: اتفاقی که برای جسم زرویی رخ داد به نوعی خود خواسته بود و گویی این شاعر قصد داشت تیشه به ریشه خود بزند. اگر هر کدام از شاعران و دوستان زرویی در طول سالهایی که او در تنهایی زندگی می‌کرد به دیدنش می‌رفتند شرایط جسمی‌اش اینگونه نمی‌شد. باید بیشتر قدر همدیگر را بدانیم و بسیاری از خط کشی‌ها و فاصله‌ها را کنار بگذاریم و بدانیم که ادبیات ما را به هم نزدیک می‌کند.

سیدعلی موسوی گرمارودی شاعر و پژوهشگر پیشکسوت کشور نیز در سخنانی با بیان اینکه زرویی نصرآباد در نقیضه پردازی تقریبا بی‌نظیر بود، اظهار کرد: بسیاری از نقیضه‌های متون قدیمی به اثر تذکره المقامات زرویی نمی‌رسد.

وی در ادامه شعری که در سوگ برادرش سروده بود را تقدیم به ابوالفضل زرویی نصرآباد کرد.

Tashi Zaruee (6)

باقری: زرویی نصرآباد از گوهر کمیاب اصالت برخوردار بود

ساعد باقری شاعر نیز با بیان این که ما شاعران با داغ درگذشت قیصر امین‌پور و سیدحسن حسینی، فرو ریخته و شکسته ایم؛ اظهار کرد: هر چه زمان از داغ ابوالفضل زرویی نصرآباد بگذرد، عمق خود را بیشتر نشان خواهد داد. بیشترین چیزی که از زرویی نصرآباد در ذهنم می‌درخشد، اصالت اوست. در دنیای اداها و اطفارها، اصالت گوهر کمیابی است و ریشه داربودن در هر اثر زرویی پدیدار شده است.

باقری همچنین اظهار داشت: احساس می کنم زرویی نصرآباد مدت‌ها بود با مرگ خود کنار آمده بود. سه سال پیش که شب عمل ایشان بود من و آقای سهیل محمودی به بالینشان رفته بودیم و از ایشان عیادت کردیم تصور می‌کنم در این مدت او به جایگاه و محل قرارش را نشانش داده بود و از پروردگار بخواهیم که ما را همچون زرویی آماده از این جهان ببرد.

عادل: جامعه ادبی به اندازه تمام خنده‌هایی که به زرویی نصرآباد هدیه کرد، اندوهگین است

غلامعلی‌ حدادعادل هم در این مراسم درگذشت شاعر و ادیب طنزپرداز زرویی نصرآباد را تسلیت گفت و افزود: امروز در کنار پیکر مردی ایستاده‌ایم که در کمتر از یک عمر ۵۰ ساله خودش را به عنوان چهره‌ای موثر و ماندگار در عرصه ادب فارسی تثبیت کرد مردی که باید بگوییم در نیمروز یک عمر طبیعی ما را ترک کرد.

وی گفت: زرویی از دوران نوجوانی شعر طنز می‌گفت او یک عمر مردم را خنداند و دل جامعه‌اش را شاد کرد امروز آن جامعه به اندازه تمام آن خنده‌ها اندوهگین است.

Tashi Zaruee (7)

حداد عادل با تاکید بر اینکه زرویی نصرآباد تنها کار ذهنی و فکری انجام نمی‌داد عنوان کرد: او شاعری منزوی از جامعه نبوده است کارنامه عمر زرویی حکایت از کار ادبی، ذهنی، فکری و توجه به دیگران دارد و این هنرمند جایگاه و شان اجتماعی مهم و تاثیرگذاری در کنار توانمندی ذهنی داشته است. هویت طنز به گل آقا بخشیدن، راه اندازی دفتر طنز در حوزه هنری، تدریس و بسیاری فعالیت‌های دیگر در نشریات از فعالیت‌های او بوده و هرجا که توانسته از طریق کار اجتماعی به ادبیات طنز کمک کرده است.

وی اظهار داشت: اگر کسی با شعر زرویی و حتی شعر طنز او آشنا باشد تصدیق می‌کند که این شاعر با تمام تاریخ کهن ادب پارسی آشنا بوده است نه تنها به ادبیات فارسی بلکه به ادبیات عرب نیز مسلط بوده و این نکته در کتاب تذکره المقامات پیداست. شاعری با این وسعت معلومات و دانش از سر ناچاری سراغ طنز نرفته و در واقع طنز را انتخاب کرده است.

حداد عادل با اشاره به اینکه در جامعه دینی، اسلامی کشور، طنزپردازی کار سختی است؛ عنوان کرد: نه تنها به دلیل خط قرمزهای سیاسی بلکه به دلیل خط کشی‌های اعتقادی و ارزشی که در جامعه وجود دارد طنزپردازی در کشورمان دشوار است. نشریه گل آقا محدودیت‌های بیشتری نسبت به نشریه توفیق داشت اما مرحوم کیومرث صابری با  شناخت و کشف استعدادهایی همچون زرویی نصرآباد توانست محبوبیت بسیاری کسب کند.

این شاعر کشور همچنین تاکید کرد یک خصوصیت که در برفراز تمام توانایی زرویی نصرآباد می‌درخشد اعتقاد دینی اوست اگر هیچ شعر جدی از زرویی نمانده بود به جز قصیده‌ای که برای ابوالفضل عباس نوشته است باز هم می‌توانستیم به اعتقادات عمیق و اینکه او یک مسلمان تما عیار با ذهن و فکر نقاد، درخشان و ذوق سرشارش اشاره کنیم.‎

فیض: زرویی نصرآباد محبوب خواص و عوام بود

ناصر فیض مدیر دفتر طنز حوزه هنری در آیین تشییع پیکر زنده یاد ابوالفضل زرویی نصرآباد با خواندن شعری طنز از آثار آن مرحوم بیان کرد: من برای عرض تسلیت از طرف جامعه طنز و دفتر طنز حوزه هنری آمده ام. رفتن استاد زرویی نصرآباد همه ما را داغدار کرده است. زرویی محبوب عزبز و ارجمند بود، انقدر که عامه مردم و خواص به آثار و دانسته هایش احترام می گذاشتند این همه اقبال دلیلی نداشت؛ مگر این که او به درستی پایدار زبان گرانسنگ پارسی بود. او حرمت سخن نیکو گفتن‌ را رعایت می کرد و برای خوشامد کسی قلم‌ نمی زد.

Tashi Zaruee (8)

وی افزود: او انسانی شریف و خردمند بود که جز مهربانی از او ‌ندیدیم. زرویی نصرآباد همچنین پژوهشگری بی نظیر بود و غالب جراید را می شناخت، اما هرگز از اصول طنز فاصله نگرفت. ایمانی که نشات گرفته از اخلاق خوب و مثال زدنی اش است و ‌ما شاهد جلوه هایش در کار و رفتار او بودیم. ابوالفضل زرویی نصر آباد به دنبال نگرانی هایش از به بیراهه رفتن ادبیات پیشنهاد تاسیس دفتر طنز حوزه هنری را داد و جامعه طنز کشور، به دنبال تلاش ها و زحمات او بدون شک‌ به این بالندگی افتخار می کند. فقدان او ما را بسیار آزرده خواهد کرد و آرزو میکنم خداوند برای تحمل این غم‌سخت و سنگین به همه بازماندگانش صبر و تحمل عطا کند.

محسن عرب خالقی در ادامه به مداحی و ذکر مصیبت پرداخت و نماز میت نیز به امامت حجت الاسلام و المسلمین قمی خوانده شد.

Tashi Zaruee (9)

گفتنی‌ست بعد از تشییع مرحوم ابوالفضل زرویی نصرآباد از حوزه هنری؛ پیکر این شاعر کشور برای خاکسپاری به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) رفت.

مراسم تشییع پیکر ابوالفضل زرویی نصرآباد موسس دفتر طنز  حوزه هنری، شب شعر در حلقه رندان و شاعر و طنزپرداز پیشکسوت کشور با حضور شخصیت‌هایی همچون حجت الاسلام و المسلمین قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی،  محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری، محمد حمزه زاده قائم مقام رئیس حوزه هنری برگزار شد.

از دیگر شخصیت های فرهنگی و ادبی حاضر در این مراسم می‌توان به حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا زائری، سید محمدمهدی طباطبایی نژاد مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، سید عباس سجادی، محمد علی مودب، ساعد باقری، سهیل محمودی، بهرام عظیمی، سیدعلی میر فتاح، رضا ساکی، موسی بیدج، عباس حسین نژاد، سید احد میکاییل زاده، رضا رفیع، امید مهدی نژاد، اکبر کتابدار، علیرضا لبش، مهدی فرج الهی، احمد بابایی، حامد عسکری، نادر ختایی و … اشاره کرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.