دوشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۳

گلایه های «پوران درخشنده» از باندبازی در سینما / امروز باید کار فرهنگی را جدی بگیریم

پوران درخشنده

خبرگزاری مهر: باندبازی، نبود عدالت در تولید و توزیع و وضعیت اقتصاد سینما مواردی است که پوران درخشنده کارگردان مطرح سینما از فضای غبارآلود سینمای ایران عنوان می کند.

باندبازی، وضعیت نامناسب اکران ها، نبود عدالت در تولید و توزیع و وضعیت نامناسب اقتصاد سینما همه آن چیزهای بود که پوران درخشند کارگردان عبور از غبار عنوان کرد تا واکاوی باشد از روزها و فضای غبارآلود سینمای ایران.

پوران درخشنده که از نسل اول فیلمسازان زن سینمای ایران است و سفری به زنجان داشته، لابه لای صحبت هایش، می توان نارضایتی هایش را از وضعیت   حال حاضر سینمای ایران به خوبی درک کرد، به گونه ای که فاصله گرفتن سینمای ایران از سینمای ژانر اجتماعی و کودک و نوجوان و حرکت به سمت ژانر کمدی را مورد انتقاد قرار می دهد.

حال عمومی سینمای ایران خوب نیست

پوران درخشنده که در کارنامه هنری خود فیلم های زیر سقف دودی، هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند، شمعی در باد، عشق بدون مرز، زمان از دست رفته، عبور از غبار، پرنده کوچک خوشبختی و رابطه را دارد، معتقد است: امروز نوعی بیماری در سینمای ایران رخنه کرده است.

این کارگردان مطرح سینمای ایران با اشاره به اینکه در حال حاضر حال عمومی سینمای ایران خوب نیست، افزود: به همین خاطر بسیاری از فیلم‌هایی که بر روی پرده است، در ژانر کمدی بوده و کمتر شاهد اکران فیلم‌هایی در ژانر اجتماعی، کودک و نوجوان، خانواده و ... هستیم.

وی تصریح کرد: علاوه بر این، شرایط اقتصادی سینما در ایران نیز مطلوب نیست و همین امر باعث شده تا عده‌ای پول‌هایی را وارد این عرصه کرده و شرایطی را ایجاد کنند که فیلم‌سازان مستقل قادر به فعالیت در این عرصه نیستند، چون هزینه تولید و دستمزدها بالا رفته و فیلم‌سازی را برای فیلم‌سازان مستقل سخت کرده است.

به دلیل هزینه‌های بالا هنوز موفق نشده‌ام شرایط را برای تولید فیلم مهیا کنم

این کارگردان سینمای ایران گریزی به وضعیت خود در این عرصه زد و گفت: خود من بعد از دو سال، تازه موفق به گرفتن مجوز ساخت شدم، این در حالی است که بعد از گذشت شش ماه از اخذ مجوز، به دلیل هزینه‌های بالا هنوز موفق نشده‌ام شرایط را برای تولید فیلم مهیا کنم.

درخشنده با بیان اینکه اعتقاد راسخ به این مهم داریم که باید در معاونت سینمایی، فردی حضور داشته باشد که به سینمای ایران، جهان و به فضای کار در این عرصه آشنا باشد، ادامه داد: این به آن خاطر است که سینما مقوله‌ای تخصصی است و حتما باید یک شناخت همه جانبه در این عرصه داشته و مهم‌تر از آن اینکه کلان‌نگر بوده و فضا را برای ساخت فیلم و تولید آثار برتر و نیز برای همه نوع فیلم‌سازی چه در بخش تولید و چه در بخش توزیع آماده کند.

نمی‌توانم جدا از مردم فیلم بسازم

وی که یکی از فیلم‌سازان مطرح در عرصه سینمای اجتماعی است، در مورد تجربه ساخت در فضای جدید، اظهار کرد: من نمی‌توانم جدا از مردم فیلم بسازم؛ چرا که مسائل مردم برای من در اولویت قرار داشته و چشم‌پوشی از این مشکلات و آسیب‌های اجتماعی که با آن مواجه هستیم، غیرممکن است، بنابراین من همیشه فیلم‌های اجتماعی آسیب‌شناسانه ساخته‌ام.

این کارگردان سینما در پاسخ به این سئوال که آیا در سینمای ایران باندبازی وجود دارد، گفت: باندبازی در سینما وجود داشته و در پس پرده اتفاقاتی در حال رخ دادن است که همه این موارد به سینمای ایران آسیب می‌زند، چه به واسطه ورود پول‌های کثیف به این عرصه و چه تشکیل باندهایی برای گذراندن بازیگران از فیلتر خاصی که مدنظر این باندها است و حتی گروهی که در اکران بتوانند پرده‌ها را داشته باشند. می‌توان گفت به نوعی بیماری در سینمای ایران رخنه کرده است که باید کمی به این مقوله به صورت جدی‌تر نگاه کرد.

عدالت در تولید و توزیع در سینمای ایران وجود ندارد

درخشنده با تاکید بر اینکه باید عدالت در تولید و توزیع حاکم شود که متاسفانه امروز این روند در سینمای ایران وجود ندارد، اظهار کرد: سینما متعلق به همه فیلم‌سازان است و باید همه فعالان این عرصه با هر نوع تفکری قادر به ساخت فیلم‌های خود باشند.

وی تاکید کرد: باید در زمینه تولید فیلم، استانداردسازی انجام شده و فضای استاندارد بر ساخت فیلم‌ها حاکم باشد. علاوه بر این باید امکانات توزیع درست به وجود آمده و عدالت در این زمینه رعایت شود. از طرفی باید مدیریت کارآمد در این عرصه وجود داشته تفکر همه جانبه‌نگر و کلان‌نگر حاکم باشد تا بتوان تصمیمات جدی برای سینمای ایران با حضور متخصصان این امر گرفت.

وضعیت شهرستان‌ها در عرصه هنر و سینما خوب نیست

درخشنده با یادآوری اینکه وضعیت شهرستان‌ها در عرصه هنر و سینما خوب نیست و نمونه بارز آن وجود یک سینما در زنجان برای این همه جمعیت است، ادامه داد: وجود یک سینما برای این تعداد جمعیت، این سئوال را مطرح می‌کند که بحث فرهنگ کجای این وضعیت قرار دارد، چرا باید شرایطی را برای جوانان فراهم کنیم که به دنبال دانلود  فیلم بوده و آن را خارج از محیط سینما تماشا کنند.

وی ادامه داد: فراموش نکنیم که در جمع و در کنار خانواده فیلم تماشا کردن یک فرهنگ است، این در حالی است که خیلی از شهرستان‌ها از داشتن سینما محروم هستند و باید به این مسئله به صورت جدی نگاه شود و نیاز داریم که در عرصه سینما به همه چیز توجه کنیم.

امروز باید کار فرهنگی را جدی بگیریم

درخشنده با بیان اینکه در حال حاضر همجه‌های زیادی در جامعه ما وجود داشته و جوانان نیز با مسائل زیادی دست به گریبان هستند، گفت: این بدان معنی است که امروز باید کار فرهنگی را جدی بگیریم، منتهی این اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه برای سینما برنامه‌ریزی درستی داشته باشیم.

به گفته درخشنده وقتی گروه خاصی در حال ساخت فیلم هستند، این بدان معنی است که وضعیت نابسامانی را در این عرصه شاهد هستیم.

کارگردان فیلم مستند موسیقی نواحی ایران همچنین گریزی به وضعیت حال حاضر سینمای مستند ایران زد و افزود: در سینمای مستند، سینماگران این عرصه تلاش‌های زیادی کرده‌اند و معتقدیم عرصه ممکن است کم و بیش برای فیلم‌سازان این حوزه با سختی‌هایی همراه باشد که نمونه بارز آن تعداد کم آثار مستند تولید شده توسط بخش خصوصی نسبت به فیلم‌های مستندی است که در تلویزیون ساخته می‌شود.

ببر دره عشق، چشمه‌های دره سنگستان، شوبو از غروب تا غروب، رسول هرکول کوچک، گردنبندی از قاصدک برای خواهر، ۶  عروس برای آمنه، صنایع دستی ایران و موسیقی نواحی ایران از فیلم های پوران درخشنده در حوزه فیلم مستند است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.