چهارشنبه ۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۲

ده نمکی: هیچ وقت فیلمتان را در جشنواره با منتقدان نبینید

مسعود ده نمکی در پانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت

سینماپرس: مسعود ده نمکی گفت: «اخراجی ها» اولین کمدی جنگی سینمایی ایران بود، «لیلی با من است» یک فیلم کمدی بود اما درباره جنگ نبود و فقط درباه آدم ترسویی بود که از جنگ می ترسید.

به گزارش سینماپرس، در دومین روز از جشنواره فیلم مقاومت کارگاه انتقال تجربه با محوریت جذب مخاطب در سالن شماره دو سینما فلسطین برگزار شد.

این جلسه با استقبال زیاد مخاطبان همراه بود و مسعود ده نمکی کارگردان فیلم اخراجی ها که به عنوان استاد در این کارگاه حاضر بود گفت: راز جذب مخاطب و فیلم پرفروش ساختن یک فن و فوت در سینما است. در مورد بقیه سینماگران ایرانی نمی توانم حرفی بزنم ولی با جرات می گویم که من این فن و هنر را بلدم. من ذاتا یک ژورنالیستم و همین نگاه در سینما به من خیلی کمک کرده است. من در ابتدا شبنامه منتشر می کردم. خودم سه چهارتا کپی می گرفتم و بعد از انتشار مردم به صورت هیئتی آن را تکثیر می کردند. سه چهارتاکپی من، در دست مردم میشد سه چهار هزارتا. چرا که حرف، حرف خود مخاطب بود. شاید دلیلش این باشد که شما هر حرف را باید در زمان خودش بزنید نه کمی قبلتر یا بعدتر.

ده نمکی در ادامه این کارگاه طی روند انتقال تجربیاتش به مخاطبان گفت: ما در دهه ی هفتاد در مورد اشرافی گری سخن گفتیم. الان همه دادشان از این قضیه درآمده ولی ما آن روز می گفتیم و آنها علیه ما موضع گیری می کردند. به هر حال زدن حرف متفاوت تاوان دارد. آن روز کسی به این مسئله توجه نداشت. شما باید مطالبات مردم را بدانید. اگر بین مردم باشید متوجه دغدغه آنها  می شوید.

او دربخش مهمی از سخن خود از دو فاکتور مهم در جذب مخاطب نام برد وگفت:اول اینکه حرفی بزنیم که دیگران نمی زنند و دوم اینکه آن حرف را در زمان خودش بزنیم. و این یعنی اینکه ما باید مردمان زمان خودمان باشیم.

این سینماگر در ادامه درمورد جذابیت در سینمای دفاع مقدس افزود: در حوزه سینمای دفاع مقدس مسئله پیچده است. چرا که آدمها با کلیشه های واحدی سروکار دارند. اخراجی ها فیلمی است که هنگام اکرانش با مقاومت زیادی روبرو شد اما مردم فیلم را پسندیدند و فیلم را خواستند. بعد از آن همه مقاومت در مورد فیلم اخراجی ها ، امروز همه این فیلم را پذیرفته اند و اینکه یادشان آمده در دسته خود یک مجید سوزوکی داشته اند!

مسعود ده نمکی در کارگاهش در جشنواره فیلم مقاومت گفت: بعد از تولید اخراجی ها کلی از فرماندهان جنگ نامه نگاری کردند و می خواستند جلوی اکران فیلم را بگیرند ولی وقتی استقبال مردم را دیدند متوجه شدند که چقدر راه را اشتباه رفتند.

ده نمکی ادامه داد: اخراجی ها اولین کمدی جنگی سینمایی ایران بود، لیلی با من است یک فیلم کمدی بود اما درباره جنگ نبود و فقط درباه آدم ترسویی بود که از جنگ می ترسید.

ده نمکی در پایان کارگاهش که با استقبال خیلی خوبی مواجه شده بود عنوان داشت: هیچ وقت فیلمتان را در جشنواره با منتقدان نبینید. چون آنها شما را ناامید می کنند. منتقدین جزئی از مخاطبان شما هستند نه همه ی آن. شما  می توانید فیلمتان را با مخاطبان مختلف ببینید و بعد، از واکنش مخاطبانتان برآیند بگیرید.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.