یکشنبه ۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۳

پیش تولید سریال فاخر «سلمان فارسی» رسماً آغاز شد/از حضور بازیگران ۲۰ استان کشور تا سفر به مراکش و تونس

جزییات ساخت سریال «سلمان فارسی»

سینماپرس: مراحل اجرایی تولید سریال «سلمان فارسی» در شب میلاد رسول اکرم(ص) و امام صادق(ع) با حضور رئیس سازمان صداوسیما و داود میرباقری، آغاز شد.

 عبدالعلی علی عسکری رئیس سازمان صداوسیما با تأکید بر اینکه سریال "سلمان فارسی"، یک سریال مؤثر و بسیار ارزشمندی خواهد شد، گفت: با توجه به شخصیت منحصر به فرد سلمان و سیری که در جغرافیای آن زمان داشته است، به نظر می‌رسد این مجموعه، یکی از جذاب‌ترین و مؤثرترین مجموعه‌های تلویزیونی شود.

رئیس رسانه ملی، اثرگذاری عمیق این سریال تلویزیونی را بر نوجوانان و جوانان، بسیار مثبت ارزیابی کرد و افزود: قطعاً با هنرمندی شما و مجموعه تلاشگر و حرفه‌ای‌تان، سریالی خلق خواهد شد که تا سالیان سال، اثرگذاری آن بر مخاطبان حفظ می‌شود.

رئیس سازمان صداوسیما با تشکر از پایمردی داوود میرباقری در مسیر ساخت سریال سلمان فارسی، تصریح کرد: ما برای نشست امروز برنامه‌ای نداشتیم و واقعاً به برکت عشق واقعی سلمان به حضرت رسول(ص) دل‌های ما به این سمت هدایت شد تا آغاز پیش‌تولید این طرح عظیم را در شب میلاد با سعادت حضرت محمد مصطفی(ص) قرار دهیم.

علی عسکری، این سریال تلویزیونی را منشأ ساخت و هدایت دیگر سریال‌های تلویزیونی به ویژه به لحاظ طراز و محتوا دانست و گفت: همانطور که داود میرباقری و همکارانش اشاره کردند، این سریال ظرفیت‌های عظیمی را از جهات مختلف به نمایش خواهد گذاشت.

باز شدن گره تولید سریال سلمان فارسی

در ادامه این دیدار، مرتضی میرباقری، معاون سیما نیز با بیان اینکه پس از ۲۰ سال پایمردی داوود میرباقری و حمایت کم نظیررئیس رسانه ملی، گره تولید سریال سلمان فارسی باز شد و تمامی مقدمات و تمهیدات برای ساخت این سریال فاخر فراهم شده است، گفت: با درایت‌ رئیس رسانه ملی، ساخت سریال‌های الف‌ ویژه در دستور کار قرار گرفت و امروز سریال سلمان فارسی آماده ساخت و آغاز مراحل اجرایی است.

معاون سیما با اشاره به اینکه سریال سلمان فارسی هم در داخل و هم در خارج، بسیار پرلوکیشن است، خاطرنشان کرد: سریال "سلمان فارسی"، بزرگ‌ترین طرح ساخت سریال در جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود و تمامی مراحل حقوقی و اداری و مالی این سریال در معاونت‌های حقوقی و امور مجلس و منابع مالی و سرمایه انسانی رسانه ملی، طی شده است تا ساخت سریال با شتاب بیش‌تری ادامه پیدا کند.

پژوهش‌های عمیق و دقیق برای نگارش فیلمنامه "سلمان فارسی"

داوود میرباقری، کارگردان سریال "سلمان فارسی" نیز در سخنانی به پژوهش‌های عمیق و دقیق در زمینه نوشتن سناریو و همچنین جغرافیای تولید سریال، گفت: در حوزه اطلاعات و پژوهش‌های علمی سریال "سلمان فارسی"، کار جامع و کاملی در همه زمینه‌ها اعم از متن، لوکیشن، طراحی لباس و... صورت گرفته است و امیدواریم نتیجه این کارها، در مسیر آینده کارهای تلویزیون اثرگذار باشد.

کارگردان سریال «مختارنامه»، تولید سریال «سلمان فارسی» را پیچیده‌ترین تجربه کاری‌اش در شکل، محتوا و اجرا عنوان کرد و افزود: امیدوارم تولید کارهای ارزشی و پایه‌ای در حوزه فرهنگ، دوباره استمرار پیدا کند و نتیجه آن نیز زودتر مشخص شود.

میرباقری با تأکید بر اینکه سریال سلمان فارسی به لحاظ جغرافیایی، پروژه غنی و بسیار مهمی است، تصریح کرد: این سریال حدود ۸۰۰ بازیگر اصلی و فرعی دارد و به دلیل ملی بودن این پروژه، از ظرفیت همه بازیگران استان‌های کشور، استفاده خواهیم کرد. کارگردان سریال "سلمان فارسی" با تشکر از حمایت‌های ویژه رئیس سازمان و معاون سیما ابراز امیدواری کرد این حمایت‌های دلسوزانه همچنان ادامه یابد.

طراحی و تولید ۱۲ هزار دست لباس برای سریال سلمان فارسی

منصوره یزدان‌جو، طراح لباس سریال "سلمان فارسی" نیز با بیان اینکه این حدود ۱۲ هزار دست لباس برای تولید این سریال باید طراحی و تولید شود، گفت: دوران ساسانی، دوران اوج هنر ایرانی و شکوه پارچه‌بافی در ایران است و برای تولید لباس‌های بازیگران، کارگاه‌هایی در یزد کار پارچه‌بافی این سریال را انجام می‌دهند و در برخی موارد نیز با استفاده از چاپ دیجیتال، نیازمان را برطرف می‌کنیم.

او افزود: در این طرح از ایران ساسانی به بیزانس و سپس به حجاز می‌رویم، که هر کدام تنوع لباس فراوانی دارند. لباس‌های بخش ساسانی تا به امروز تولید نشده‌اند و با بهره‌مندی از ۱۰ کارگاه، پارچه‌های مورد نیاز بافته می‌شوند و دیدن لباس ایرانیان دوران ساسانی، قطعاً برای بینندگان از جذابیت خاصی برخوردار خواهد بود.

حضور بازیگرانی از ۲۰ استان کشور

حامد میرباقری، دستیار اول کارگردان سریال "سلمان فارسی" هم در بخشی از این نشست، گفت: با توجه به فراملی بودن سریال "سلمان فارسی"، بازیگران و پیشکسوتان ۲۰ استان کشور مورد بررسی قرار گرفته‌اند و از ظرفیت هنرمندان سایر استان‌ها نیز استفاده خواهد شد و در بخش خارجی نیز از حضور بازیگران خارجی استفاده خواهیم کرد.

طراحی لوکیشن‌های "سلمان فارسی" در ۳۰ کارگاه

حسین طاهری، تهیه‌کننده سریال "سلمان فارسی" نیز با بیان اینکه همزمان باید لوکیشن‌های تیسفون، جی و حجاز در قالب ۳۰ کارگاه ساخته شود، گفت: در این کارگاه‌ها، از طراحی کشتی تا تمامی ظرافت‌های هنری دوران ساسانی، بیزانس و پیامبر اسلام(ص) ساخته می‌شوند.

او افزود: ساخت لوکیشن تیسفون، یک سال زمان می‌برد و نیازمند تأمین اعتبارات لازم برای ساخت این لوکیشن هستیم.

ساخت سریال سلمان فارسی در مراکش و تونس

سید محسن شاه‌ابراهیمی، طراح صحنه پروژه "سلمان فارسی" نیز در این نشست، از طراحی‌های هنری و گستره جغرافیایی پروژه خبر داد و گفت: سه بخش مهم ایران دوره ساسانی که باید از صفر تا صد ساخته شوند و مشتمل بر دو شهر جی و تیسفون هستند. بخش دوم، بیزانس قرون ۶ و ۷ میلادی است که برای تصویربرداری آن‌ها، باید از ظرفیت کشورهای همسایه و یا کشورهای مراکش و تونس استفاده کرد. بخش سوم مربوط به حجاز است که خوشبختانه در این زمینه کارهای زیادی شده است و تغییراتی در لوکیشن فیلم "محمدرسول‌الله(ص)" در شهرک نور اعمال خواهیم کرد.

*تسنیم

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.