شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۰

ابتذال در سینمای ایران/۵

عنقا: هیچ کس نباید بر اساس سلایق شخصی و گروهی با حوزه فرهنگ و هنر برخورد کند/ ابتذال در سینما وجود دارد

حامد عنقا در نشست خبری سریال «تنهایی لیلا»

سینماپرس: حامد عنقا فیلمنامه نویس و تهیه کننده سینما و تلویزیون با انتقاد از وضعیت کنونی فیلم ها و ترویج ابتذال در سینما گفت: همه ما بر اساس سلایق شخصی و گروهی مان با فرهنگ و هنر برخورد می کنیم؛ ابتذال در سینمای ایران وجود دارد اما ابتذال لزوماً شوخی های اروتیک و امثالهم نیست و از سوی دیگر کار وزین کردن هم حرف های روشنفکری زدن در سینما نیست ولو اینکه ته مایه مذهبی و دینی هم داشته باشد!

دبیر سابق کارگروه هنر مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: موضوع ابتذال در سینما از آنجا شروع شد که یک عضو محترم کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اشاره کردند که امروز فیلم های مستهجن و مبتذل روی پرده سینماها است و در مقابل آقای داروغه زاده به عنوان معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی به ایشان اعلام کردند که باید مصداقی اسامی این فیلم ها را اعلام کنید.

وی ادامه داد: این موضوع از اینجا شروع شد و هر ۲ طرف نظراتی راجع به این مقوله داشتند. در واقع هر ۲ طرف رای خودشان پیش زمینه و ذهنیت هایی داشتند؛ منهای اینکه کدام یک درست یا غلط می گویند مسأله مهم تری در این میان است که ما تا کی باید در رابطه با ذهنیت های مان حرف بزنیم و این ذهنیت ها به قانون مدونی تبدیل نشده باشد؟ همه حرف بنده این است که هیچ کس نباید بر اساس سلایق شخصی و گروهی با حوزه فرهنگی و هنری برخورد کند.

فیلمنامه نویس فیلم سینمایی «انتخاب» خاطرنشان کرد: سینمای ایران برای برون رفت از بحرانی که سال ها است با آن در حال دست و پنجه نرم کردن است نیاز به قانون گذاری جدی دارد؛ ما در سینما از یک سو با فیلم هایی روبرو می شویم که ظاهراً حرف انقلابی می زنند اما لایه های زیرین آن ها در این راستا نیست، آن آثار هم مبتذل هستند، فیلم مبتذل فقط فیلمی نیست که در آن شوخی اروتیک باشد که زمانی به فیلم های «زیرشلواری» مطرح شده بودند!

نویسنده و تهیه کننده سریال تلویزیونی «پدر» تأکید کرد: ما نیاز به اجرای درست قانون داریم؛ در رابطه با سینما دستورالعمل در شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود دارد اما همه با سلیقه شخصی با این دستورالعمل برخورد کرده اند. ما باید قانون را به صورتی مصداقی و جزئی مرور کنیم تا هم برای متولیان سینما و هم نهادهای نظارتی مثل کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی روشن شود که جزئیات قانون چیست.

مشاور هنری رئیس هیأت مؤسسین دانشگاه آزاد در پایان این گفتگو افزود: ما ۴۰ سال انقلاب را پشت سر گذاشتیم الان ۴ دهه است این بحث بوده و در هر دوره مدیریتی این بحث بار ها تکرا شده؛ من معتقدم وزارت ارشاد باید در بخش هدایتی و نظارتی وجود داشته باشد ولی ساختار سینمای ما ساختار بازار آزاد نیست که به دست اصناف سپرده شود. پس باید به راه بینابین رسید. ما در اقتصاد هم نه دولتی هستیم نه آزاد و باید به قانونی برسیم که مورد وثوق ۲ طرف باشد. این قانون هم هست اما رویه اجرای آن سلیقه ای است. باید جلوی برخوردهای سلیقه ای با قانون در سینما ایستاد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.