شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۸

پاسخ مجری برنامه «ثریا» به انتقادات علی مطهری

برنامه «ثریا» - علی مطهری

تسنیم: تهیه‌کننده برنامه «ثریا» درباره انتقاد علی مطهری، گفت: نمی‌دانم چطور این انتقادها مطرح می‌شوند در حالی که بارها از ایشان و اعضای گروه مذاکره کننده دعوت کرده‌ایم به برنامه «ثریا» بیایند اما به ما گفته‌اند در یک صورت می‌آییم که منتقدی دعوت نشود.

«ثریا» برنامه‌ای گفتگومحور است که روزهای چهارشنبه ساعت ۲۳ روی آنتن شبکه یک سیما می‌رود و هر بار به یک موضوعی می‌پردازد. چالش و انتقاد گونه‌های اصلی برنامه‌سازی است که در «ثریا» رعایت می‌شود اما همان‌طور که در گذشته برخی از مسئولین و مدیران تاب انتقادات درست و منطقی این برنامه تلویزیونی را نیاوردند کما اینکه برنامه‌هایی مثل «روایت مردم» هم که گزارش میدانی حقیقی از مشکلات مردم ایران است را نیز تحمل کردند و انتقادهای تندی علیه صداوسیما داشتند. این بار علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نسبت به برنامه هفته گذشته برنامه «ثریا» که با حضور حجت‌الاسلام غلامرضا قاسمیان استاد حوزه و دانشگاه و سیدمصطفی خوش‌چشم تحلیلگر و کارشناس سیاست‌خارجه در مورد الزامات و چالش‌های مبارزه با استکبار انتقاد تندی داشت.

محسن مقصودی علی‌رغم واکنشی که در صفحه مجازی خودش نسبت به این انتقاد نشان داد، گفت: نمی‌دانم چطور این انتقادها مطرح می‌شوند در حالی که بارها از ایشان و اعضای گروه مذاکره کننده دعوت کرده‌ایم به برنامه «ثریا» بیایند اما به ما گفته‌اند در یک صورت می‌آییم که منتقدی دعوت نشود، ما هم نپذیرفتیم. چون ماهیت برنامه ما گفتگوهای کاربردی چالشی و دو طرفه است نه اینکه یک مقام مسئولی یک طرفه درباره اتفاقات اظهارنظر کند. مصداق بارز آن سیدعباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده بود که نپذیرفتند در صورت حضور منتقد به «ثریا» بیایند.

وی درباره انتقاد علی مطهری از برنامه «ثریا»، افزود: اتفاقاً به جای انتقاد از علی مطهری این درخواست را داریم که او و سایر نمایندگان از «ثریا» دفاع کنند که درباره مهمترین موضوع سیاست خارجه ایران که حداقل در چهل ساله اخیر چنین اتفاقی نیفتاده ده‌ها برنامه گفتگومحور شکل بگیرد. تازه باید وارد میدان شوند و به دو طرفه بودن و کاربردی‌تر شدن این گفتگوها کمک کنند. ما حرف‌مان این است که وقتی از اعضای گروه مذاکره‌کننده و برخی از نمایندگان دعوت کرده‌ایم و به دلایلی نیامده‌اند دیگر این انتقادها محل سوال است. اتفاقاً منتقدین هم از ما سوال می‌کنند که اعضای تیم مذاکره‌کننده چرا در مقابل منتقدین قرار نمی‌گیرند و پاسخگو نیستند. از طرفی هم ما باید انتقاد کنیم که شعار آزادی بیان پس به چه کار می‌آید؟ چرا که عده‌ای از کارشناسان ما اعتقاد دارند نگاه برخی با انتقادهایشان به سمتی حرکت می‌کند برجام در ایران تبدیل به هولوکاست اروپایی‌ها شود.   

مشروح واکنش محسن مقصودی مجری و تهیه‌کننده برنامه «ثریا» در صفحه شخصی‌اش نسبت به انتقاد علی مطهری از برنامه «ثریا» به قرار زیر است:

مرقومه آقای علی مطهری را در خصوص نقد برنامه «ثریا» در رسانه‌ها خواندم و بسیار تعجب کردم. از یک نماینده دولت زدن چنین حرف‌هایی بعید نیست ولی از فردی که در کرسی نمایندگی مردم است انتظار دیگری می‌رود:

اول: همانطور که احتمالاً ایشان به عنوان نایب رییس مجلس مطلعند، توافقنامه برجام به اذعان موافقان و منتقدانش مهمترین قرارداد بین‌المللی جمهوری اسلامی بوده و اثرات مثبت و یا منفی آن بیش از دو دهه سرنوشت کشور را متأثر کرده و خواهد کرد. حال این مطالبه مردم که چرا برای بحث و بررسی توافقی به این مهمی، اعضای تیم مذاکره‌کننده برجام در پنج سال گذشته حتی در یک برنامه تلویزیونی دو طرفه (با حضور منتقدان) حضور نیافته‌اند، مطالبه به حقی است و به نظر می رسد این مساله که "چرا در این پنج سال عزیزان مذاکره‌کننده در برنامه های متعدد تلویزیونی به صورت متکلم وحده حاضر می‌شوند" باید سوال و مطالبه ایشان به عنوان نماینده مردم هم باشد! چرا نباید مثل بسیاری از رسانه های دنیا مسئولان ما به صورت مستقیم و زنده به سوالات مردم و منتقدان در رسانه ملی پاسخ بدهند!

حتماً به یاد دارید که جناب آقای دکتر ظریف در میانه مذاکرات در برنامه نگاه یک حاضر شدند و با انتقاد از منتقدینی که حق حضور در تلویزیون را هم نداشتند گفتند، اکنون در وسط مذاکرات وقت نقد و سوال نیست، بگذارید مذاکرات تمام شود به منتقدان پاسخ می‌دهیم. بیش از سه سال از آن گفتگو می گذرد و مردم هنوز منتظرند که وقت گفتگوی دو طرفه فرا برسد!

دوم: ثریا بارها (بیش از چهار بار) از موافقان برجام بویژه اعضای تیم مذاکره کننده در وزارت خارجه و همچنین مسئولان وقت بانک مرکزی جهت حضور در برنامه دو طرفه دعوت کرده است که عزیزان نپذیرفته‌اند. آخرین بار در دو سالگی برجام برنامه ثریا مناظره‌ای دو طرفه با حضور یکی از منقدان جوان برجام و مدیر مسئول روزنامه شرق برگزار کرد، که متاسفانه به دلیل خالی بودن دست مدافعان برجام در مناظره و بازتاب های گسترده آن، وزارت خارجه در اقدامی عجیب و تاریخی اقدام به صدور بیانیه علیه برنامه ثریا نمود. پس از آن بیانیه، ثریا مجدداً دو بار از آقای عراقچی و سایر اعضای تیم مذاکره‌کننده جهت حضور در برنامه‌ای دو طرفه دعوت کرد که نهایتاً جناب آقای عراقچی اعلام کردند که فقط در صورتی در برنامه حضور می‌یابند که برنامه یک‌طرفه و تنها با حضور ایشان باشد! التفات فرمودید چه کسانی دنبال برنامه یک طرفه هستند!

سوم: آقای مطهری سعی کرده‌اند جزئیات برجام را تصمیم رهبری انقلاب معرفی کنند تا جلوی انتقاد از آن را بگیرند. ظاهراً ایشان نه بیانات رهبری در خصوص برجام را در این سال‌ها گوش داده‌اند (از جمله اعلام بدبینی به نتایج مذاکره با آمریکا از ابتدای مسیر برجام و یا عدم دخالت در جرئیات مذاکرات را) و نه شروط نه گانه رهبری برای اجرای برجام را و نه صحبت‌های مکرر ایشان در گلایه از نقض این شروط و خسارت محض دانستن برجام را.

چهارم: پیش از این نیز عرض کرده‌ام، برخی به دنبال این هستند که بحث و نقد در خصوص برجام را مانند "نقد کردن هولوکاست در اروپا" ممنوع کنند تا هیچ کس جرات نقد و بررسی برجام را نداشته باشد! حال جالب است که یک نماینده مجلس به جای دعوت از دولتمردان برای حضور در گفتگوهای دو طرفه به صدا و سیما فشار می آورد که حتی اجازه ندهد منتقدان در یک برنامه حاضر شوند و حرف بزنند. این را بدانید، تقریبا همه منتقدان برجام وقتی دعوت می شوند اصرار دارند که از مسوولان هم کسی حاضر بشود، هر چند در یک سال اخیر پیدا کردن کسانی که از برجام دفاع کنند بسیار سخت شده است، اما در پی پیگیری های متعدد ثریا، یا به دلیل عدم حضور موافقان و یا بعضاً به دلیل برخی مصلحت‌هایی که ما از آن ناآگاهیم (شاید به خاطر پرهیز از برخی تنش‌ها و فضاسازی های رسانه ای عجیب و بیانه‌هایی که دوستان دولت و یا برخی نمایندگان بعد از مناظره ها و برنامه های جریان‌ساز می‌دهند) سبب شده است که پس از عدم حضور مسئولان و اعضای تیم مذاکرات، در لایه های بعدی کارشناسی هم علیرغم درخواستهای مکرر ما، نتوان مناظره‌ای برگزار کرد.

 با این حال ما هم از حضور ایشان در برنامه «ثریا» و گفتگوی دو طرفه با منتقدان استقبال می‌کنیم و هم امیدواریم واسطه شوند تا آقایان ظریف و عراقچی و سایر اعضای مذاکره‌کننده برای گفتگوی دو طرفه در ثریا حاضر شوند تا شرایط این گفتگوها نیز در رسانه ملی بیش از پیش فراهم شود و از تجربه و درس‌های برجام برای رشد و آگاهی مردم و تقویت منافع ملی در آینده استفاده شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.