شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۶

سلبریتی‌های سینمایی یا معرفی چهره مقاومت؟

معرفی چهره مقاومت

سینماپرس: جشنواره جهانی فیلم مقاومت در سه دوره اخیر به منظور ارائه الگو به افکار عمومی و جامعه سینمایی کشور و منطقه با کوشیده است توسط کمیته‌ای از چهره‌های فرهنگی، سیاسی و سینمایی، ممتازترین چهره و شخصیت را در عرصه مقاومت و پایداری در جهان انتخاب کند.

جشنواره فیلم مقاومت در دوره سیزدهم این رویداد سینمایی سیدحسن نصرالله را به پاس مجاهدتها و تاثیرگذاری گسترده‌اش بر جامعه جهانی و جهان اسلام به عنوان چهره سال خود انتخاب کرد. اتفاقی که باعث برآشفتگی و خشم بسیاری از رسانه‌های صهیونیستی و غربی شده بود. همچنین، در دوره گذشته این جشنواره عبدالمک حوثی رهبر انقلاب مردمی یمن و الگوی مقاوم مبارزاتی این کشور در برابر نظام سلطه و جبهه عربی و صهیونیستی و استکباری انتخاب شد.

اکنون این سؤال مطرح است که چهره مقاومت سال ۲۰۱۸ این جشنواره چه کسی خواهد شد؟

در حالی که فستیوال‌های مطرح جهان به سلبریتی‌های سینمایی می‌پردازند این جشنواره به جای مبتلا شدن به انقباض تلاش دارد تا در راستای گفتمان کلان فرهنگی و ماموریت راهبردی که دارد این حرکت سینمایی را از طریق ظرفیت‌های رسانه‌ای با افکار عمومی دنیا گره بزند و افقی را به نمایش بگذارد که به جای قهرمانان ساختگی و سلبریتی‌های مجعول رسانه‌ها چهره‌های واقعی و الگوهای زنده، مجسم و ریشه‌دار حوزه مقاومت و ظلم ستیزی را معرفی کند.

شاید گفته شود به یک جشنواره سینمایی چه ارتباطی دارد که در حوزه‌های سیاسی و بین المللی و جنبش‌های انقلابی این گونه دخالت کند؟ جشنواره سینمایی کارش بررسی آثار سینمایی و معرفی برترین‌هاست و نباید در حوزه‌های سیاسی، تاریخی، اقتصادی و اجتماعی ورود داشته باشد.

نکته اینجاست که یک جشنواره شخصیتش با دیدگاه و ساختاری که طراحی می‌کند تعریف می‌شود و یک جریان فرهنگی برای اینکه دست و پا بسته نماند و فراتر از مسئولیت‌های کلیشه‌ای به جریان‌سازی فرهنگی و اجتماعی بپردازد نیاز دارد که ساختارهای کلیشه‌ای را بشکند و نگاهی فراگیر بر اساس اقتضائات اجتماعی، سیاسی و تاریخی داشته باشد.

شکی نیست که جشنواره‌های مطرح جهان از نوع "کن"، "اسکار" و "ونیز" هم کاملا نگاه و عمل سیاسی دارند و کارکردهای صرفا سینمایی ندارند. این رویدادهای به ظاهر سینمایی زیرکانه و هوشمندانه در صدد الگوسازی، چهره‌سازی و لانسه کردن موضوعات خاص و قهرمان‌سازی در مواقع مختلف تاریخی هستند. برجسته کردن یک اثر سینمایی، توجه و تمرکز ویژه بر روی فضای اجتماعی و سیاسی کشوری خاص و یا انجام واکنش های نمادین پیرامون هنرمندان کشوری خاص همراه با چالش‌ها و تنش‌های سیاسی و ... از جمله اتفاقاتی است که معمولا در فستیوال‌های مطرح دنیا صورت می‌گیرد و همگی اینها نشان می‌دهد که کارکرد این جشنواره‌ها کاملا سیاسی و هدفمند است و در مسیر جریان‌سازی سیاسی قدم بر می‌دارند.

در این راستا، جشنواره فیلم مقاومت یک جشنواره استراتژیک مبتنی بر گفتمان انقلاب اسلامی است و به طور قطع، به فراتر از کارکردهای صرفا سینمایی و هنری محض فکر می‌کند. حرکتی که در اعتراض به حاکمیت استکباری سینمای غرب قد علم کرده و داعیه آن را دارد تا افق متفاوتی برای کشف استعدادها و صداهای مستقل و انعکاس حرفها و نگاه‌های جهان آزاد  فراهم آورد.

طبیعی است این جشنواره یکی از رسالتهایش روایت و تصویر شرایط سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و سینمایی جهان مستقل و خارج از سلطه باشد و در این مسیر یکی از نیازها، الگوسازی و معرفی چهره‌هایی است که نقش مرجعیت و جهت بخشی را در تحولات اجتماعی و سیاسی دارند.

این جشنواره در سالهای اخیر نقش راهبردی پیدا کرده و پایگاهی شده برای هنرمندان و اندیشمندان مستقل. قطعا، معرفی چهره‌های مقاومت این فرصت را ایجاد می‌کند تا اندیشمندان و سینماگران و مستندسازان ضمن توجه ویژه‌تر به آن شخصیت تمرکز جامع تری بر سیر تحولاتی داشته باشند که از مرجعیت آن چهره محقق شده است.

چهره سال مقاومت پس از ارزیابی و بررسی اسطوره‌های مقاومت دنیا بویژه چهره‌های شاخص مقاومت جهان اسلام که به دلیل موقعیت جغرافیایی، تاریخی، سیاسی و فرهنگی از شاخصه‌ها و ویژگیهای منحصربفردی برخوردار باشند انتخاب می‌شوندکه بعد از بررسی و تحلیل جایگاه، اهمیت، میزان تاثیرگذاری، نقش مرجعیت و راهبردی شخصیتها در ایجاد تحولات تاریخی، اجتماعی و فرهنگی صورت می‌گیرد. شخصیتی از میان رهبران جبهۀ حق و مبارزه با ظلم و استکبار در نقاط مختلف جهان اسلام و حتی خارج از آن؛ حرکت جشنواره بین المللی فیلم مقاومت مضاف بر چهره‌هایی که معرفی می‌شود زمینه‌ای را برای تبادل نظر و بحث و بررسی پیرامون تاثیرگذارترین چهره‌ها و شخصیتهای حوزه مقاومت فراهم می‌آورد و جامعه‌های سینمایی و رسانه‌ها را بر می‌انگیزد که سیرمطالعاتی جدی‌تری را انجام دهند.

آیت الله «شیخ عیسی قاسم» رهبر روحانی قیام مردم بحرین، شیخ «علی سلمان»، شیخ احمد یاسین و دکتر فتحی شقاقی از رهبران مقاومت اسلامی فلسطین و سید حسن نصرالله، سید عباس موسوی و عماد مغنیه از رهبران حزب الله لبنان، «امام موسی صدر» از روحانیون برجسته،آیت الله«سید محمد باقر صدر» در عراق، علامه «سیدعارف حسین حسینی» در پاکستان که تحت تأثیر افکار امام خمینی (ره) به شدت برای همدلی و وحدت شیعه و سنی در پاکستان و زدودن فقر، فساد و استبداد از این کشور، تلاش می‌کرد؛ آیت الله شهید «شیخ نمر باقر النمر» رهبر قیام شیعیان عربستان علیه ستم و تبعیض و استبداد آل سعود، «سیدحسین بدرالدین حوثی» پرچمدار قیام علیه استکبار و استبداد در یمن و یا «سید عبدالمَلک بدرالدین حوثی» همچنین، یکی از مهمترین رهبران مقاومت اسلامی در برابر ظلم و استبداد در قارۀ آفریقا، شیخ«ابراهیم زَکزاکی» رهبر مسلمانان نیجریه و ده‌ها چهره از رهبران جبهۀ حق و مبارزه با ظلم و استکبار و پیشوایان حق طلب و رهبران جبهۀ مقاومت از طریق این حرکت مورد اهتمام و توجه مضاعف قرار می‌گیرند.

رویکرد جشنواره فیلم مقاومت تجلی فرهنگی گفتمان انقلاب اسلامی است و به یقین، جلوه‌ها، مظاهر و مصادیق این موضوع از طریق رهبران جبهه‌های مقاومتی در حال تحقق است که در جای جای بلاد اسلامی بار سنگین مبارزه را بردوش می‌کشند و بسیاری از آنان تا پای شهادت پیش رفتند.

جشنواره مقاومت می‌تواند در هر دوره میزبان بزرگ‌ترین اجتماع اندیشمندان و سینماگران مستقل دنیا شود، سینماگرانی که با تفکرات مستقل بسیاری‌شان از آمریکا و اروپا می‌آیند و مستندسازانی که در کشورهای منطقه فعالند این الگوسازی و معرفی چهره انگیزه تازه ایجاد می‌کند تا دوباره چشم اندازی از فعالیتها، فداکارها و پیام این رهبران به گوش جهانیان برسد.

حال باید منتظر بود تا نهم آذر ماه چهره ماندگار مقاومت در سال ۲۰۱۸ چه کسی معرفی می شود.

*تسنیم

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.