چهارشنبه ۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۸

حبیب‌الله بهمنی:

جشنواره فیلم مقاومت، انقلابی فرهنگی است که رسالتی جهانی را بر عهده دارد/ برگزاری در سطح کشورهای اسلامی

حبیب الله بهمنی

سینماپرس: ظرفیت حضور فیلم‌های دفاع مقدس و مقاومت در سطح کشوهای اسلامی وجود دارد چرا که این اقدام با استقبال جمعیت ۱/۵ میلیاردی مسلمانان جهان روبرو شده و اندیشه آزادگی و ظلم ستیزی را در عرصه بین‌المللی پرورش می‌دهد.

به گزارش سینماپرس، حبیب‌الله بهمنی کارگردان سینما در خصوص ضرورت برگزاری جشنواره فیلم مقاومت گفت: جشنواره فیلم مقاومت، انقلابی فرهنگی است که رسالتی جهانی را بر عهده دارد و سینمای انقلاب را در سطح بین‌المللی معرفی می‌کند. بنابر این فیلم‌های عرضه شده به این فضا باید مقامت و دفاع مقدس را در جایگاه ارزشی خود نشان داده و ژانرهای جدیدی را به منحصه ظهور برسانند.

وی افزود: در شرایطی که جریان مقاومت در سطح منطقه قالبی توده وار به خود گرفته است اما سینمای ایران از این جریان جامانده و در خلق آثار ارزشی در حوزه مقاومت ضعیف عمل می‌کند. بی‌توجهی مسئولان فرهنگی در حمایت از سینمای انقلابی نیز به این مشکل دامن میزند و کارکرد فعالیت‌های فرهنگی نظیر جشنواره فیلم مقاومت را کاهش می‌دهد.

بهمنی درخصوص سطح کیفیت فیلم‌های دفاع مقدس و مقاومت تولید شده خاطر نشان کرد: سطح استاندارد آثار تولید شده در این حوزه پایین است در حالی که در فرآیند ساخت این آثار باید به سطح استاندارد سینمای دنیا توجه و با آن رقابت کند. با ایجاد هماهنگی در ساختار، عرضه و سیستم اجرایی زمینه برای حفظ این استانداردها فراهم می‌شود.

وی ادامه داد: جشنواره فیلم مقاومت رسالتی فراتر از دیگر جشنواره‌ها بر دوش دارد چرا که هرگونه کوتاهی در انتقال مفهوم، ارزش‌های اعتقادی و دینی ملت ما را دچار تحریف می‌کند. به طور کلی این جشنواره قابلیت‌های بالایی برای نفوذ در اندیشه‌های ضد انقلابی دشمنان داشته و امید مردم ستم دیده دنیا تلقی می‌شود تا ندای ظلم ستیزی اسکتبار جهانی را به گوش همگان رساند.

این کارگردان سینما جایگاه فیلم‌های مقاومت در جشنواره‌های فیلم مطرح دنیا را غیر ممکن دانست و اظهار داشت: مدیریت جشنواره‌های مطرح دنیا توسط صهیونیسم، جایگاه فیلم‌های ایرانی در این جشنواره‌ها را با محدودیت روبرو کرده است. علاوه بر این، به علت رعایت شئونات و قوانین اسلامی در فیلم‌های ایرانی امکان حضور این آثار در هر جشنواره خارجی وجود ندارد. بنابراین آرمان‌های سینمای مقاومت با شرایط فیلم‌های راه یافته به این جشنواره تناسب نداشته و احقاق چنین انتظاری دور از ذهن است.

وی با تاکید بر فلسفه، سیاست و آرمان‌های متفاوت فیلم‌های مقاومت نسبت سبک آثار تولید شده در کشورهای خارجی غیر مسلمان عنوان کرد: وجه تمایز بسیاری نسبت به تولید فیلم در کشورهای اسلامی و غیر اسلامی وجود دارد این در حالی است که اکران فیلم‌های مقاومت در کشورهای اسلامی روحیه آزادگی و ظلم ستیزی را بیش از همیشه تقویت می‌کند و این هدف مهم در دیگر کشورها منسوخ می‌شود. در این شرایط لازم است امکان استقرار جشنواره فیلم‌های ایرانی در کشورهای مسلمان فراهم شده و آثار تولید شده را به شکل مستقل و بدون واسطه در این کشورها به نمایش گذاریم.

بهمنی ادامه داد: بیش از یک و نیم میلیارد مسلمان در جهان وجود دارد که هر یک به نحوی بانی فرهنگ اسلامی محسوب می‌شوند. تولید آثار دفاع مقدس و مقاومت نیز شرایط را برای معرفی، رشد و گسترش این فرهنگ در دیگر کشورها و انتقال پیام آزادگی فراهم می‌کند. تنوع جشنواره‌های فیلم در کشور، به معنای تاثیرگذاری مناسب بر مخاطب و حفظ جایگاه فیلم در عرصه بین‌المللی نیست چرا که متاسفانه جشنواره‌هایی نظیر جشنواره بین‌الملی فیلم فجر، با صرف هزینه‌های کلان، تاثیر قابل قبولی در عرصه بین‌الملل نداشته و تنها به یک دغدغه برای حضور فیلمسازان ایرانی تبدیل شده است اما جشنواره فیلم مقاومت این پتانسیل را دارد که به عنوان جشنواره مطرح ایران، مرزهای جغرافیایی را شکسته و با مدیریت بهتری وارد شود.

وی حضور جوانان فیلم اولی در پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت را بهترین اقدام معرفی کرد و خاطر نشان کرد: جریان فیلمسازی ما با تربیت نیروی انسانی جوان و اختصاص آموزش‌های آکادمیک به نتیجه می‌رسد این در حالی است که در انتقال تجربه و نگرش به سینمای مقاومت دچار ضعف بوده و در آگاهی بخشی، ارائه اطلاعات و تجربه به فیلمسازان نوپا کوتاهی کرده‌ایم. افزایش جریان‌های فکری غرب گرایانه و تقلید از آثار گذشته یکی از پیامدهای این اتفاق است که فرهنگ ما را به اندیشه‌های غربی آلوده کرده و جوانان فیلمساز را به دام تحریف تاریخ مقاومت انداخته است.

این کارگردان سینما، اصلاح مسیرها و سیاست‌های آموزشی و تربیتی و همکاری دستگاه‌های مربوطه را راهکار تولید آثار ارزشی در حوزه مقاومت می‌داند و یادآور شد: انقلاب فرهنگی واقعی در چارچوب نظام آموزشی، تجربه بزرگان و پیشکسوتان عرصه سینمای دفاع مقدس و مقاومت معنا پیدا می‌کند در حالی که نظام آموزشی برای تربیت نیروی انسانی طرلاحی نشده و در ارائه محتوا به آینده‌داران سینما، دچار ضعف است و باید با سیاست‌های فرهنگی جایگزین در نزدیک‌ترین زمان موجود اصلاح شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.