سه‌شنبه ۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۰

مدیر دفتر تئاتر دینی:

اجرای برگزیدگان جشنواره «تئاتر صاحبدلان» در پیاده‌روی اربعین

تئاتر صاحبدلان

سینماپرس: مدیر دفتر تئاتر دینی اداره کل هنرهای نمایشی ارشاد به ارائه توضیحاتی درباره هشتمین دوره جشنواره «تئاتر صاحبدلان» پرداخت.

به گزارش سینماپرس، جشنواره «تئاتر صاحبدلان» که امسال برای هشتمین سال پیاپی در ماه های محرم و صفر با محوریت نمایش‌های دینی برگزار می‌شود، از ابتدای ماه محرم کار خود را آغاز کرده و تا پایان ماه صفر نیز ادامه خواهد داشت. این رخداد با همت دفتر نمایش‌های دینی اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توانسته فضای تئاتر مذهبی را در طی دو ماه محرم و صفر در سراسر ایران منتشر کند.
هشتمین دوره جشنواره «تئاتر صاحبدلان» با مدیریت محمود فرهنگی به عنوان مدیر دفتر تئاتر دینی اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تهران و شهرستان با ۴۲ اثر در بخش تئاتر صحنه‌ای، تئاتر خیابانی و شبیه‌خوانی از اول محرم به مدت ۷۰ روز در سراسر کشور برگزار می‌شود.

** ایران، صحنه اجرای آثار تئاتر دینی
در همین راستا محمود فرهنگ روز سه شنبه در گفتگو با یک خبرگزاری، با اشاره به این مساله که جشنواره «تئاتر صاحبدلان» یکی از گسترده ترین بسترهای تولید آثار نمایشی مذهبی به شمار می‌رود، گفت: همین شرایط برگزاری در سطح کشور و نه منحصر به اجرا در یک شهر و طی چند روز محدود مانند تمامی جشنوارهای نمایشی، مهمترین خصوصیتی است که «تئاتر صاحبدلان» را از تمامی جشنواره‌های تئاتری متمایز می کند.
وی با تاکید بر آنکه تولید آثار نمایشی با نگاهی کیفی می‌تواند به گسترش و فراگیری هنر تئاتر بیانجامد تصریح کرد، مخاطبان مهمترین داوران برای کیفیت سنجی آثار تئاتری هستند. وقتی یک اثر نمایشی فارغ از نوع نگاه و مضمون آن، از کیفیت بالایی برخوردار باشد، استقبال از آن می‌تواند به جریان سازی و اثرگذاری فراگیر در میان مخاطبان منتج شود.
این کارگردان پیشکسوت دغدغه هنرمندان در تولید آثار تئاتری با محتوای دینی را همسو با نیازها و مطالبات مخاطبان دانست و تاکید کرد: اجرای نمایش‌های دینی نباید تنها معطوف به ماه‌های خاص مذهبی مانند ماه محرم، صفر و یا ماه مبارک رمضان باشد.

** تئاتر صاحبدلان؛ شریان تولید و اجرای مستمر آثار نمایش مذهبی
فرهنگ ادامه داد: آنچه که در طی دو دهه اخیر به اثبات رسیده موید این نکته است که مخاطبان در مواجهه با آثار تئاتری در نگاه نخست به دنبال کیفیت هستند و مضمون و نگاه آن اثر نمایشی برای آنها در اولویت‌های بعدی قرار دارد. بر همین اساس است که همواره نظر کارشناسان و منتقدان حوزه تئاتر بر این مساله استوار است که نگاه مقطعی یا فصلی نسبت به تولید تئاتر دینی در ماه‌های خاص مذهبی سال می‌تواند به جامعه مخاطبان تئاتر آسیب برساند.
وی با اشاره به برگزاری هشتمین جشنواره سراسری «تئاتر صاحبدلان» در ایام ماه محرم و صفر، خاطرنشان کرد: شرط حیات هنرهای نمایشی تولید و اجرای مستمر آنهاست و برگزاری جشنواره «تئاتر صاحبدلان» یکی از مهمترین مولفه‌ها در راستای پاسخگویی به نیاز شریان تولید و اجرای مستمر آثار تئاتری با محوریت مفاهیم و آموزه‌های دینی و مذهبی است.

** گامی مهم برای تحقق سیاست‌های کلان وزارت ارشاد
فرهنگ با بیان آنکه مهمترین نقطه قوت جشنواره «تئاتر صاحبدلان» تأکید بر عملی ساختن شعار توزیع عادلانه اجراهای نمایشی در تمامی استان‌های کشور به عنوان یکی از سیاست های کلان وزارت فرهنگ و ارشد اسلامی است، یادآورد شد: این جشنواره نشان داده است که با محوریتِ موضوعی ثابت مانند «معارف دینی» می‌توان دست به تولید آثار نمایشی برای اجرا در سراسر کشور زد. این خود نشان‌دهنده سیاست کلان این جشنواره برای خروج فعالیت‌های تولیدی و اجرای آثار نمایشی از پایتخت به سوی سایر استان‌های کشور است.
مدیر جشنواره «تئاتر صاحبدلان» با اشاره به برگزاری این جشنواره همزمان با ایام ماه محرم و صفر گفت: این جشنواره در گام هشتم از ۲۶ اثر نمایشی شامل چهار تئاتر خیابانی و ۲۲ تئاتر صحنه‌ای میزبانی می‌کند. آثار حاضر در این رویداد در تهران و استان‌ها و شهرستان های مختلف کشور از جمله بوشهر، خوزستان، کرمانشاه، همدان، اردبیل و زنجان به صحنه می روند.
مدیر دفتر نمایش‌های دینی اداره کل هنرهای نمایشی با اشاره به آرای اعضای هیات انتخاب این دوره از جشنواره متشکل از کریم اکبری مبارکه، محمد حمزه و مسلم قاسمی، تاکید کرد: بیشترین توجه اعضای هیات انتخاب این دوره از جشنواره بر تنوع مضمونی و موضوعی در کنار شیوه تولید آثار نمایشی با توجه به اقلیم، جغرافیا و فرهنگ استان های مختلف توسط هنرمندان کشور متمرکز است.

** اجرای اثر برگزیده در مسیر پیاده روی اربعین
فرهنگ در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا شاهد اجرای نمایش های حاضر در جشنواره «تئاتر صاحبدلان» در مسیر پیاده روی زائران حسینی خواهیم بود، گفت: تمام تلاش خود را بر این مساله استوار کرده ایم که بتوانیم برترین گروه را برای اجرا در مسیر پیاده روی زائران حسینی انتخاب کنیم و در این میان تعدادی از نمایش‌های حاضر در این رخداد برای اجرا در ۱۰ موکب در مسیر پیاده روی اربعین حسینی انتخاب خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.