دوشنبه ۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۶

سینماگران از مدیریت سینما چه انتظاری دارند؟

از مقابله با باندبازی و رانت خواری تا جمع آوری بساط سینمای مبتذل در پوشش «کمدی» و لزوم توجه به سینمای ارزشی/ وضعیت معیشتی اهالی سینما را دریابید

رافعی-قاری زاده-پورکیان-مصیری-براری-مقدس-سالور-محسنی نسب-شریفی-بیدل-وحیدزاده-سجادی حسینی-رئیسیان-آقامحمدیان-لشگری قوچانی-فرحبخش

سینماپرس: تعدادی از سینماگران گفتند: نیاز به حضور مدیری داریم که با باندبازی و رانت خواری در سینما مقابله کند، بساط فیلم های مبتذل به اسم سینمای کمدی را جمع نماید و در مقابل به سینمای ارزشی توجه کند. همچنین بخش عمده ای از سینماگران نسبت به بی توجهی به وضعیت بد معیشتی و بیکاری گسترده اهالی سینما انتقاد کردند.

به گزارش سینماپرس معضلات و مشکلات سینمای کشور مدت ها است به بالاترین میزان خود رسیده؛ بخش عمده ای از اهالی سینمای کشور در بیکاری و خانه نشینی مطلق به سر می برند و از سوی دیگر عده ای مرتباً مشغول کار و فعالیت هستند؛ این اتفاق باعث شده تا بسیاری از اهالی سینما دست های پشت پرده و باندهای مافیایی را عامل این اتفاق بدانند. تولید فیلم ها نیز وضعیت عجیب دارد؛ فیلم های مبتذل به اسم «کمدی» سینماها را در تسخیر خود درآورده اند اما از فیلم های فرهنگ ساز و ارزشی به خصوص در ژانرهای دفاع مقدس، مقاومت اسلامی و انقلاب کمتر نشانی پیدا است. همه این اتفاقات ریز و درشت دست در دست هم داده تا اکثریت اهالی سینمای کشور ازدوران به عنوان یکی از بدترین زمان های سینمای کشور نام ببرند و از متولیان سینمای کشور مطالبه جدی در خصوص توجه به معضلات مهم سینما داشته باشند.

در همین رابطه ۱۶ تن از سینماگران کشور آقایان: عباس رافعی، مجید قاری زاده، امیر پورکیان، منوچهر مصیری، اسماعیل براری، نادر مقدس، سامان سالور، محسن محسنی نسب، امیرحسین شریفی، داود بیدل، ابراهیم وحیدزاده، کاوه سجادی حسینی، علیرضا رئیسیان، شفیع آقامحمدیان، منصور لشگری قوچانی و حسین فرحبخش نظرات و پیشنهادات خود را طی گفتگو با سینماپرس مطرح کردند که ماحصل این گفتگوها برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

رافعی: مدیریت سینما باید با رانت خواری و باندبازی مقابله کند/ فیلمسازان ارزشی بیکارند و کسانی فیلم ارزشی می سازند که اعتقادی به ارزش ها ندارند!

عباس رافعی کارگردان سینما در رابطه با انتظارات سینماگران از مدیریت سینمای کشور گفت: مشکلات سینمای کشور این روزها به حد اعلای خود رسیده و متأسفانه ما با مسائل و مصائب زیادی در سینمای کشورمان مواجه هستیم که یکی از مهمترین آن ها تولید انبوه فیلم های سخیف، نازل و مبتذل در قالب آثار طنز و کمدی است. متأسفانه به دلیل اهمال کاری و وادادگی مدیران طی سال های اخیر ما شاهد قدرتمند شدن سینماداران هستیم؛ به نحوی که این سینماداران هستند که برای سینمای کشور تصمیم گیری و سیاست گذاری می کنند؛ سینماداران هستند که مافیای بزرگی را تشکیل داده اند و تنها از اکران فیلم های مبتذل و سبک و سطحی به اسم کمدی حمایت می کنند و حتی تعیین می کنند که کدام بازیگران باید در فیلم ها حضور داشته باشند و اگر مثلاً فلان بازیگر در این فیلم حضور نداشته باشد از آن فیلم حمایت نمی کنند!

قاری زاده: سینمای چرک، مبتذل و آلوده ای که به اسم «سینمای کمدی» فعالیت می کند باید از بین برود/ نظارت و ارزشیابی در سینما کلاً وجود ندارد

مجید قاری زاده کارگردان سینما گفت: سینمای چرک، مبتذل و آلوده ای که به اسم «سینمای کمدی» فعالیت می کند باید از بین برود، این مهمترین خواسته سینماگران دغدغه مند از مدیران است، سینمای کمدی سینمایی شریف و دغدغه مند و پر از پیام های ارزشمند برای جامعه است نه این فیلم های بی سر و ته و بی هویتی که با شوخی های رکیک مبتذل و حضور چهره های تکراری تنها به فکر فروش در گیشه هستند و جامعه را به سمت ابتذال سوق می دهند. این آثاری که به اسم کمدی در سینمای ایران شاهد هستیم به هیچ عنوان کمدی نیست و هیچ یک از مولفه های سینمای کمدی را با خود به همراه ندارد؛ سینمای کمدی فیلم های درخشان زنده یاد یدالله صمدی مانند «دو نفر و نصفی»، «آپارتمان شماره ۱۳» و... بود که ضمن سرگرم سازی مخاطب را به اندیشه وادار می کرد؛ سینمای کمدی «اجاره نشین ها» ی داریوش مهرجویی است که همچنان جزو درخشان ترین آثار سینمای کمدی ایران است. این فیلم ها هویت داشتند، دغدغه داشتند و به فکر پارو کردن پول نبودند اما امروزه ما شاهد حضور فیلم هایی هستیم که بسیار سخیف و مشمئزکننده اند.

پورکیان: ای کاش مدیری اداره سینما را در دست بگیرد که حداقل پای مجوزهایی که صادر می کند بایستد!/ نیازمند حضور مدیرانی با سابقه سینمایی روشن هستیم

امیر پورکیان تهیه کننده سینما در رابطه با انتظارات سینماگران از مدیریت سینمای کشور گفت: ای کاش مدیری اداره سینما را در دست بگیرد که حداقل پای مجوزهایی که صادر می کند بایستد، این اتفاق بسیار ناراحت کننده است که ما شاهد صدور پروانه های ساخت و نمایش و سپس توقیف یکباره فیلم هایی هستیم که با زحمت و مشقت بسیار تهیه و تولید شده اند. قطعاً اگر مدیرانی با سابقه سینمایی روشن و از دل همین اهالی سینما برای اداره سینمای کشور انتخاب شوند ما شاهد کاهش تنش ها و مشکلات و فشارهای متعدد بر سینماگران خواهیم بود؛ یکی از مهمترین و اساسی ترین معضلات ما در سینمای کشور فقدان حضور مدیران با سابقه سینمایی روشن است!

مصیری: مدیران از خواب غفلت بیدار شوند و فکری به حال احیای سینمای ملی و ورود پول های کثیف به سینما که منجر به بحران در عرصه فرهنگ و هنر شده بکنند!

منوچهر مصیری کارگردان سینما در رابطه با انتظارات سینماگران از مدیریت سینمای کشور گفت: مدیران از خواب غفلت بیدار شوند و فکری به حال احیای سینمای ملی و ورود پول های کثیف به سینما که منجر به بحران در عرصه فرهنگ و هنر شده بکنند!؛ ما این روزها با مشکلات متعدد و بسیاری در سینمای کشور در حال دست و پنجه نرم کردن هستیم و این معضلات نیاز به حضور مدیرانی مدبر دارد تا بتوانند بر آن فائق آمده و سینمای ایران را در مسیر درستی هدایت کنند. مهمترین اتفاقی که ما به آن احتیاج داریم این است که تعریفی جدی از سینمای ملی داشته باشیم؛ ما باید بدانیم سینمای ملی چیست و چه اهدافی را دنبال می کند؟ آیا این حجم از فیلم های نازل و بی هویت که ما این روزها شاهد تولید و اکران آن ها در سینماها هستیم جزو سینمای ملی محسوب می شوند؟

براری: معضلات سینما و سینماگران طی سال های اخیر به دلیل فقدان مدیریت کارآمد از شمارش خارج شده است/ آقایان مدیر به سینماگران مستقل توجه کنید!

اسماعیل براری تهیه کننده و کارگردان سینما در رابطه با انتظارات سینماگران از مدیریت سینمای کشور گفت: یک زمانی مشکلات و معضلات سینمای کشور قابل شمارش بودند اما در حال حاضر معضلات سینما و سینماگران طی سال های اخیر به دلیل فقدان مدیریت کارآمد از شمارش خارج شده است و ما نمی دانیم باید از کدام مشکل و معضل در سینما صحبت کنیم! بنده معتقدم با توجه به شرایط بحرانی کنونی در سینمای کشور ما نیاز به آن داریم تا ساختاری نو در سینمای کشور پدید آوریم؛ سینما باید سرشار از عشق و مودت باشد اما متأسفانه این روزها وسیله ای برای نفرت پراکنی شده و این اتفاق بسیار دردآور است.

مقدس: نیاز به حضور مدیری دغدغه مند و برآمده از دل سینمای ایران در سازمان سینمایی داریم/ نسل ما سال ها است که جایی برای حضور و فعالیت در سینما ندارد!

نادر مقدس تهیه کننده و کارگردان سینما در رابطه با انتظارات سینماگران از مدیریت سینمای کشور گفت: نیاز به حضور مدیری دغدغه مند و برآمده از دل سینمای ایران در سازمان سینمایی داریم تا با درد و مشکلات اهالی سینمای کشور از نزدیک آشنایی داشته باشد و بتواند متعهدانه و مدبرانه مشکلات سینما را ریشه کن کند نه اینکه به مشکلات دامن بزند و باعث افزایش آن ها گردد! ما پیش از این هم در دوره های مختلف شاهد حضور مدیرانی در سازمان سینمایی بوده ایم که از دل سینما بیرون آمده بودند و دوران مدیریتی شان همواره از بهترین دوران سینمای ایران بوده است؛ نمونه بارز آن ها زنده یاد سیف الله داد است که حضورشان در سینما تجربه ای بسیار دلنشین بود و اتفاقات خوبی در دوران مدیریتی ایشان در سینما رخ داد و البته به غیر از ایشان مدیران دیگری هم بودند که برآمده از سینما بودند و دغدغه مندانه مشکلات سینما را برطرف می کردند.

سالور: در حال حاضر آن چیز که از هنر بری است سینمای ایران است!/ سینمای ما این روزها بدل به «لانه عنکبوت» و «خانه وحشت» شده و ما نیازمند یک انقلاب و دگردیسی در آن هستیم

سامان سالور کارگردان سینما در رابطه با انتظارات سینماگران از مدیریت سینمای کشور گفت: من متأسفم که باید این نکته مهم را عنوان کنم که در حال حاضر آن چیز که از هنر بری است سینمای ایران است!؛ مسئولان سازمان سینمایی و دست اندرکاران سینما نه تنها فکری برای ارتقای کیفی آثار و تربیت مخاطب سینمای متفکر و مترقی و فرهنگ ساز ندارند بلکه با حمایت از برخی فیلم های زننده و مشمئزکننده باعث شده اند تا سینمای ما دچار بی هویتی و سرگشتگی شود. به نظر من حضور آدم های مختلف در پست ها تفاوتی نمی کند چرا که خانه از پای بست ویران است! سال ها است ما مخاطب جدی، باسواد، باشعور و بافرهنگ سینما را از دست دادیم و سال ها است فیلم مهم و ماندگار تهیه نکردیم و از سینمای ارزشمند حمایت نشده است؛ ما از سینمایی که ارزشمندی اش به تفکر و میزان باسواد بودن فیلمسازش باشد توجه نکرده ایم.

محسنی نسب: سینمای ایران نیاز به حضور مدیری ضدمافیا و با دغدغه برای رشد آن دارد/ دست های مدیران در سایه که باعث ایجاد بحران در سینما شده اند باید قطع شود

محسن محسنی نسب کارگردان سینما در رابطه با انتظارات سینماگران از مدیریت سینمای کشور گفت: سینمای ایران نیاز به حضور مدیری ضدمافیا و با دغدغه برای رشد سینمای کشور دارد؛ ما امروزه از مشکلات بسیار کلیدی و اساسی در سینمای کشور رنج می بریم که سرچشمه اصلی مشکلات مسأله اکران فیلم ها است. ما نیاز به مدیری داریم که مافیای اکران را پس بزند و تمام تلاش خود را به کار گیرد تا آثار سینمایی فاخر و فرهنگی و فیلم های اجتماعی و آثاری که بر اثر دغدغه های ملی تولید شده اند امکان نمایش عمومی داشته باشند و در سینماها تنها شاهد اکران فیلم های مبتذل و پوچ و بی هویت به اسم سینمای کمدی نباشیم!

شریفی: تا این دولت سر کار هست وضعیت سینما همین گونه خواهد بود و با تغییر مدیران اتفاق مثبتی در سینما رخ نخواهد داد/ به فکر وضعیت بد معیشتی اهالی سینما باشید

 امیرحسین شریفی تهیه کننده سینما و تلویزیون در رابطه با انتظارات سینماگران از مدیریت سینمای کشور گفت: تا این دولت سر کار هست وضعیت سینما همین گونه خواهد بود و با تغییر مدیران اتفاق مثبتی در سینما رخ نخواهد داد و برای سینما و سینماگران هیچ فرقی نمی کند چه کسی در راس سازمان سینمایی باشد. برای بنده هیچ تردیدی نیست که مدیر بعدی سازمان سینمایی باز هم رفیق آقایان رضاداد و شاهسواری است!؛ واقعیت سینمای ما این است که افراد تغییر اساسی پیدا نمی کنند و تنها از جایی به جای دیگر منتقل می شوند؛ تردیدی نیست که تا زمانی که این دولت در رأس کار هست همین افراد و دوستان و آشنایان شان در پست های کلیدی جا به جا می شوند و هیچ اتفاق خوب و سازنده ای هم در سینما رخ نمی دهد!

بیدل: سینمای ایران نیاز به مدیری دارد که به فکر بیکاری فزاینده اهالی سینما، تأمین امنیت شغلی و کوتاه کردن دست مافیا باشد

داود بیدل کارگردان سینما و تلویزیون در رابطه با انتظارات سینماگران از مدیریت سینمای کشور گفت: سینمای ایران در حال حاضر نیاز به مدیری دارد که به فکر بیکاری فزاینده اهالی سینما، تأمین امنیت شغلی سینماگران و کوتاه کردن دست مافیا از سینما باشد؛ متأسفانه مشکلات سینمای کشور این روزها بسیار عدیده و غیرقابل شمارش است و ما در بحرانی جدی به سر می بریم و امیدواریم فردی اصلح اداره سینمای کشور را در دست بگیرد تا حداقل بخشی از این معضلات مهم برطرف گردد. متأسفانه ما در سیستم سینمای ایران به اشخاص وابسته شده ایم و این اتفاق به دلیل فقدان یک سیاست گذاری اصولی، لازم الاجرا و قانونی در رابطه با اداره سینمای کشور است؛ قطعاً اگر ما مصوبه ای در رابطه با چگونگی اداره سینمای کشور داشتیم و بر اساس آن مصوبه سیاست های سینمای کشور تعیین می شد دیگر کسی نمی توانست بنا به مصلحت ها و سلیقه های فردی و حزبی و گروهی خود سینما را اداره کند و مجبور بود تنها به قانون تمکین کرده و سینما را اداره نماید.

وحیدزاده: تقسیم کردن سینماگران به ۲ دسته «خودی» و «نخودی» توسط مدیران اصلاً شایسته نیست/ نیاز به سینمای فرهنگ ساز داریم

 ابراهیم وحیدزاده کارگردان سینما در رابطه با انتظارات سینماگران از مدیریت سینمای کشور گفت: تقسیم کردن سینماگران به ۲ دسته «خودی» و «نخودی» توسط مدیران اصلاً شایسته نیست؛ این اتفاقی ناراحت کننده است که ما در نحوه ارتباط مدیران سینمایی با سینماگران شاهد هستیم و باعث شده تا همواره در حق بسیاری از اهالی سینمای کشور اجحاف صورت گیرد. سینما و سینماگران ما در حال حاضر بیشتر به حمایت و توجه مسئولان و مدیران نیاز دارند؛ متأسفانه این روزها ما شاهد اعمال سلیقه شدید مسئولان در مواجهه و برخورد با سینماگران و آثار سینمایی هستیم به نحوی که گاهی اوقات شاهدیم برخی از فیلم هایی که به اسم سینمای کمدی سرشار از شوخی های جنسی و... هستند به راحتی مجوز نمایش می گیرند و برخی دیگر از فیلم ها که هیچ نکته غیراخلاقی ندارند در محاق قرار گرفته و یا با ممیزی و سانسورهای شدید مواجه می شوند.

سجادی حسینی: نیاز به حضور مدیری داریم که سینما را بشناسد/ بزرگترین مشکل امروز سینما بی عدالتی در اکران و بی توجهی به فیلمسازان جوان است

 کاوه سجادی حسینی کارگردان سینما در رابطه با انتظارات سینماگران از مدیریت سینمای کشور گفت: نیاز به حضور مدیری داریم که سینما را بشناسد و دغدغه رشد و اعتلای سینما را داشته باشد؛ ما نیاز به مدیری داریم که حامی سینماگران باشد و همواره برای آن ها به مثابه یک پشتوانه تلقی گردد. بزرگترین مشکل امروز سینما بی عدالتی در اکران و بی توجهی به فیلمسازان جوان است؛ ما نیاز به مدیری در سینما داریم که به تنهایی قدرت آن را داشته باشد که با این گونه معضلات برخورد کند و اگر قدرت این کار را دارد و می تواند برای پویایی سینمای کشور گام بردارد این گام را چگونه برخواهد داشت.

رئیسیان: دولت تدبیر و امید حتی نتوانست یک مشکل را در سینما حل کند/ سازمان سینمایی و خانه سینما نیاز به تغییرات اساسی دارند

علیرضا رئیسیان کارگردان سینما در رابطه با انتظارات سینماگران از مدیریت سینمای کشور گفت: کمترین انتظار ما این است که اوضاع از آنچه که هست بدتر نشود چرا که متأسفانه ما با وضعیتی در سینما مواجه هستیم که هر مدیری می آید فقط توقعات بیشتری ایجاد می کند اما در عمل هیچ اتفاق مهمی در سینما رخ نمی دهد. بی توجهی به مشکلات و انتظارات اهالی سینما توسط مدیران باعث ایجاد دلسردی و بی انگیزگی در میان بسیاری افراد شده است؛ ساختار نامتوازن دولتی که خود مدیران بارها به آن اذعان کرده اند بزرگترین مشکل امروز سینمای ایران است اما اسفا که هیچ شهامت و جسارتی در میان مدیران برای رفع این معضل بسیار مهم دیده نمی شود و هیچ مدیری رأس کار نمی آید که دست به تغییرات ساختاری بزند.

آقامحمدیان: حوزه فرهنگی و هنری بالاخص سینما نیاز به استراتژی مشخص دارد/ مدیران برای بالابردن آمار فروش به حمایت از فیلم های نازل روی آورده اند

شفیع آقامحمدیان کارگردان سینما نیز در این باره اظهار داشت: حوزه فرهنگی و هنری بالاخص سینما نیاز به استراتژی مشخص دارد، اگر وضعیت بخواهد به همین شیوه فعلی ادامه پیدا کند تغییر مدیران هیچ فایده ای ندارد و اگر ده ها مدیر در وزارت ارشاد و سازمان سینمایی جا به جا شوند باز هم وضعیت به همین منوال خواهد بود. سیستم فعلی مدیریت در سازمان سینمایی سیستمی معیوب است ما نیازمند آن هستیم که مدیری در سازمان سینمایی حضور پیدا کند که پیروی دیگران نباشد و جسورانه و شجاعانه گام های جدی و اساسی برای رشد و ارتقای سینما بردارد.

لشگری قوچانی: مدیریت های قبیله ای سینما را با مشکل و بحران روبرو کرده است/ بخش گسترده ای از اهالی سینما به نان شب شان محتاجند

منصور لشگری قوچانی تهیه کننده سینما در رابطه با انتظارات سینماگران از مدیریت سینمای کشور گفت: مدیریت های قبیله ای سینما را با مشکل و بحران جدی روبرو کرده است؛ چون سینما قبیله ای مدیریت می شود و هر مدیری به فکر قبیله خود است سینما همواره با مشکل و بحران روبرو است. بنده معتقدم با شرایط فعلی رئیس سازمان سینمایی هر شخصی باشد هیچ کاری نمی تواند انجام دهد چرا که در وهله اول دوران مدیریت اش کوتاه است و در کوتاه مدت نمی توان توقع انجام یک کار بزرگ از وی داشت و از سوی دیگر مشکلات امروز سینمای کشور بسیار زیاد شده است. همچنین متأسفانه تا به امروز هیچ یک از مدیران سازمان سینمایی فعلی و معاونت سینمایی پیشین با برنامه ریزی وارد میدان نشده اند و از سوی دیگر بنده معتقدم اگر مدیران سینمایی مقصر اوضاع آشفته سینما هستند قطعاً اهالی سینما هم در این زمینه مقصرند چرا که شرایط صنفی و سیاسی توسط اهالی سینما با یکدیگر قاطی شده و ما روی صنوف کار نکردیم و فعالیت های زیربنایی برای رشد صنوف انجام نشده و صنوف امروز واقعاً قدرت و اثرگذاری جدی ندارند.

فرحبخش: اغلب مدیران ما فقط به فکر پست ها و میزهای شان هستند/ نیاز به مدیری جسور و شجاع در سینما داریم

حسین فرحبخش تهیه کننده و کارگردان سینما در رابطه با انتظارات سینماگران از مدیریت سینمای کشور گفت: بزرگترین مشکل امروز سینمای کشور دخالت عواملی خارج از بدنه وزارت ارشاد در امور فرهنگی و هنری است و متأسفانه ما کمتر شاهد حضور مدیرانی بودیم که جلوی دخالت افراد و نهادهای بی ارتباط با حوزه فرهنگ را بگیرند و جلوی آن ها ایستادگی کنند. ما باید از قانون تابعیت داشته باشیم و همین قانون تعیین کننده که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تنها نهادی است که به صورت قانونی می تواند در امور فرهنگی و هنری اعم از سینما، تئاتر و... دخالت داشته باشد و هیچ نهاد و ارگان و فرد و گروه دیگری حق دخالت در این امور را ندارند اما متأسفانه از آنجا که اغلب مدیران ما فقط به فکر پست ها و میزهای شان هستند برای اینکه میزهای شان را از دست ندهند تن به خواسته هر فرد و گروهی می دهند و ناخودآگاه در سینما تنش ایجاد می کنند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.