شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۸

تجربه بی‌واسطه ۸ سال دفاع مقدس در نمایش «نقطه رهایی»

نمایش محیطی «نقطه رهایی»

کیهان: نمایش محیطی «نقطه رهایی» که با استفاده از جلوه‌های ویژه، مخاطب را در فضایی نزدیک به واقع از جبهه و جنگ قرار می‌دهد، در روزهای آغاز اجرای خود با استقبال گسترده‌ای همراه شد.

 «نقطه رهایی» یک نمایش متفاوت با موضوع دفاع مقدس است که در آن با نوآوری در نحوه ارائه مضمون و فضاسازی حوادث جنگ تحمیلی، روایتی از حضور یک رزمنده در جبهه‌های دفاع مقدس تصویر می‌شود. در این نمایش سعی شده با استفاده از جلوه‌های ویژه، انفجار، تیراندازی، نور و صدا فضای جبهه‌های جنگ برای بازدیدکنندگان تداعی شود. این نمایش محیطی در ۱۲ بخش گوناگون با حضور بیش از ۶۰ بازیگر در فضایی به وسعت ۱۰ هکتار اجرا می‌شود.


اکثر اعضای گروه اجرایی نمایش «نقطه رهایی» را جوانان تشکیل می‌دهند، اما در این میان رضا ایرانمنش هم حضور دارد که خودش جانباز است و تجربه زیادی در آثار نمایشی مرتبط با دفاع مقدس دارد. او معتقد است «نقطه رهایی» یک آغاز است و باید مسیری تعیین کنیم که علاقه‌مندان به هنر دفاع مقدس را گرد هم بیاوریم. وی به خبرنگار کیهان می‌گوید:«حالا که از این نقطه شروع کرده‌ایم، این محل را با ساخت زیر بنایی دایمی‌کنیم تا تبدیل شود به محلی برای نمایش همیشگی آثار دفاع مقدس. نه اینکه صرفاً نقطه رهایی اجرا شود، بلکه از همه گروه‌های جوان حمایت کنیم.» ایرانمنش تأکید می‌کند: «با وجود اینکه این سال‌ها کمتر برای انتقال فرهنگ دفاع مقدس تلاش کرده‌ایم، اما جوانانی داریم که می‌توانند نمایشی مانند نقطه رهایی را اجرا کنند. این جوان‌ها زمان جنگ خردسال بوده‌اند یا هنوز به دنیا نیامده بودند و چیزی از جنگ ندیده‌اند اما همه دغدغه و عشقشان در این موضوع خلاصه می‌شود. خیلی دردناک است که یک جوان هنرمند و باانگیزه برای تولید یک اثر ارزشمند در حوزه دفاع مقدس حمایتی نداشته باشد.»


حجت‌الاسلام سید محمدحسن ابوترابی فرد امام‌جمعه موقت تهران هم پس از تماشای نمایش «نقطه رهایی» نیز گفت:«این نمایش در تقویت روحیه پایداری و امید به پیروزی‌های بزرگ اثرگذار است. آثار هنری که آفریده و فیلم‌هایی که ساخته می‌شود، در فهم رویدادها و واقعیت‌هایی که با آن روبه‌رو شده‌ایم نقش مهمی دارد.» 


گفتنی است، اجرای نمایش «نقطه رهایی» از ۲۳ مهر آغاز شده و این نمایش هر روز از ساعت ۱۹ در چهار نوبت متوالی اجرا می‌شود. هر اجرا ۹۰ دقیقه به طول می‌انجامد و بازدیدکنندگان در گروه‌های ۱۵۰ نفره وارد نمایش می‌شوند. حضور در این نمایش آزاد و رایگان است و همه مردم می‌توانند برای ثبت‌نام و دریافت بلیت به نزدیک‌ترین فرهنگ‌سرای محل سکونت خود یا نشانی noghterahai.ir مراجعه کنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.