دوشنبه ۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۵

گفتگوی سینماپرس با کارگردان نمایش مذهبی «خاتون»؛

عالم بخش: شخصیت های تاریخی این نمایش همگی واقعی هستند/ تئاترهای لاکچری بیش از اینکه فرهنگ ساز باشند محلی برای بیزینس هستند

حسین عالم بخش

سینماپرس: حسین عالم بخش کارگردان نمایش مذهبی «خاتون» که برای سومین سال متوالی در ایام سوگواری سالار شهیدان روی صحنه می رود گفت: شخصیت های تاریخی این نمایش بر اساس واقعیت است؛ «آسیه»، «طاهر دمشقی»، «حمیده» و... در تاریخ وجود داشتند اما برخی شخصیت ها مانند دخترک کوچکی که همبازی حضرت رقیه (س) بوده در تاریخ وجود نداشته اند و داستان پردازی است و من خوشحالم که ما در سومین سال پیاپی اجرای این نمایش همچنان با اسقبال چشمگیر مخاطبان مواجهیم.

این کارگردان تئاتر در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ماحصل داستان خرابه و اینکه مأموران می خواستند آن خرابه را بخرند از زمان معاویه وجود داشته؛ اینکه عمروعاص به معاویه سفارش کرده این کار را نکن چون اگر این خرابه کنار قصر باشد باعث جلب توجه می شود و از کشورهای دیگر وقتی به شام می آیند و سوأل می کنند که برای چه چیزی این خرابه کنار قصر است و شما می گویید صاحب خرابه آن را نفروخت و همه می گویند چه خلیفه عادلی هستید که زور خرابه را تصاحب نکردید همگی حقایق تاریخی اند!

وی ادامه داد: ما در روایت های تاریخی داریم که زمانی که حضرت رقیه (س) در آنجا دفن شدند اصرار مأموران مجدد برای خرید این خرابه از پیرزن صاحب آنجا زیاد شد که موفق نشدند اما ما برای اینکه درام شکل بگیرد برخی شخصیت ها را اضافه کردیم.

عالم بخش سپس نمایش «خاتون» را اثری به دور از هرگونه شعارزدگی خطاب کرد و اظهار داشت: بنده معتقدم که نباید آثار نمایشی را به دینی و غیردینی تقسیم بندی کرد چون حتی نمایشنامه ای مثل «هملت» هم می تواند یک اثر دینی به حساب بیاید چون از کرامت انسانی و جستجوگری و اعتماد سخن می گوید. من همیشه تأکید داشته و دارم که همه نمایش هایی که در کشور ما روی صحنه می روند دینی هستند، حتی برخی از تئاترهای آزاد! چرا که همه آن ها انسان ها را به خوب بودن و پاک سرشت بودن دعوت می کنند؛ دین همان سبک زندگی است. ما باید به سبک زندگی در آثار هنری و نمایشی مان توجه ویژه داشته باشیم.

وی با انتقاد از برخی جریان ها که در مواجهه با برخی آثار قد علم می کنند اظهار داشت: برخی از نمایش ها هستند که وقتی واژه دینی روی آن ها اطلاق می شود انگ هایی ایجاد می شود و سوءتفاهم ایجاد می گردد. اغلب تئاترهایی که به روضه و ذکر مصیبت چسبیده اند و حقایق دین را نمی گویند در اذهان به وجود می آید. ما باید این ذهنیت را درست کنیم که تئاتر دینی و مذهبی تنها ذکر مصیبت نیست! ما نباید کاری کنیم که زمانی که واژه تئاتر مذهبی به گوش برخی افراد می رسد نیایند و این کارها را نبینند. من خوشحالم که ما در نمایش «خاتون» این ناهنجاری را به هنجار درست تبدیل کرده ایم. من خوشحالم که ما اثری را روی صحنه برده ایم که بسیاری از هنرمندان و مردم در قشرها و طبقه های مختلف اجتماعی از آن استقبال می کنند.

این هنرمند در بخش دیگری از این گفتگو در رابطه با شبهاتی که همواره در مورد نمایش های دینی و مذهبی وجود دارد گفت: من همیشه گفتم نمایش باید به خودش متکی باشد نه به دولت و نهادها و ارگان ها؛ اما متأسفانه اغلب این کار را نمی کنند ولی ما روی پای خودمان ایستادیم و خوشبختانه فروش خوبی داریم؛ کارهایی که بودجه عظیم دولتی می گیرند و هزینه هنگفتی برای پذیرایی از مدعوین شان می کنند اصلاً درست نیست؛ بنده تأکید دارم مخاطب نباید به دیدن نمایش های رایگان عادت کند؛ این فرهنگ غلطی که در کشور ما جا افتاده باید از بین برود. من خوشحالم از اینکه بسیاری از افرادی که گعده های فرهنگی دارند و یا عضو کانون های فرهنگی هستند با خرید بلیت و نه به صورت رایگان به تماشای کار ما می نشینند.

عالم بخش سپس در پاسخ به سوألی مبنی بر اینکه فکر می کنید نمایش هایی که چند وقت اخیر سر و صدای زیادی در جامعه به پا کرده اند که از آن ها به عنوان «تئاترهای لاکچری» نام برده می شود و حتی شخص وزیرارشاد هم در مقابل آن ها موضع شدیدی گرفته تا چه اندازه می توانند باعث شوند کارهای معمولی و متوسط و همچنین نمایش های دینی و مذهبی دچار آسیب گردند گفت: تئاتر ماهیتش تربیت کننده است؛ تئاتر هنرمند را برای سینما و عرصه های بالاتر تربیت می کند. تئاترهای لاکچری بیش از اینکه فرهنگ ساز باشند محلی برای بیزینس هستند و بنده معتقدم اگر تئاتر برای بیزینس مالی درست شود قطعاً گروه های کوچک دیگر ضربه می خورند.

وی تأکید کرد: ما وقتی اثری بیگ پروداکشن تولید می کنیم که تنها به رنگ و لعاب توجه دارد و ماهیت تفکری کمتری دارد به هنر ضربه می زنیم. اگر قرار است این اتفاق رخ دهد باید سازوکار داشته باشد. مسئولان باید این را قانون مند کنند. همانطور که سالن های خصوصی به وجود آمد و بعداً قوانینش آمد. ما همیشه برعکس عمل می کنیم. تئاتر آزاد شروع شد و انحرافات بدی گرفت و بعد برایش قانون آمد و هنوز نتوانستند به راه راست هدایتش کنند!

عالم بخش متذکر شد: من معتقدم خیلی ها هستند که دوست دارند یک اثر این چنینی ببینند اما ما باید حواس مان به ضربه ها باشد. این برمی گردد به سیاست گذاری مسئولان که درست هدایت کنند. تئاتری های خون دل می خورند و ناملایمات و کم لطفی می بینند اما ادامه می دهند و فروش دارند و حداقل هزینه خودشان را در می آورند وقتی یک باره یک اتفاق مافوق بیفتد این ها در تاریکی می مانند. نباید ما بگذاریم تئاترهای لاکچری تأثیر منفی بر تئاتر مردمی بیندازد. مسئولان باید با خردهای تئاتر صحبت کنند و با فیدبک گرفتن از نظرات آن ها تکلیف تئاترهای لاکچری را روشن کنند. باید دید این ها ایجاد رقابت می کنند یا تخریب؟ اگر آن ها تنها تخریب گر هستند باید به شدت با آن ها برخورد شود.

گفتنی است؛ بازیگران «خاتون» شامل کریم اکبری مبارکه، علی برجی، سیروس اسنقی، بهار ارجمند، عطیه غبیشاوی، کیمیا ملائی و میلاد محمدزاده است که در این نمایش ایفای نقش می کنند و قرار است روایتگر وقایعی از خرابه شام باشند.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: خرابه معروف شام در کنار قصر سبز یزید، مدتی از رفتن اسرا از شهر می‌گذرد و مسئولین حکومتی برای خرید آن خرابه به نزد «آسیه» پیرزن صاحب ویرانه می‌آیند. «آریحا» دختر کوچک نصرانی که یتیم است و نزد عمویش «یوحنا» که تاجر جوانی است به آنجا رفت ­و آمد دارد و با همبازی خود در حجره‌ای مشغول بازی است. مأمورین حکومت در هنگام حضور در خرابه با «حمیده» یکی از غساله‌های شهر که همدم «آسیه» است و «یوحنا» برخورد می­کنند و ...

نمایش «خاتون» روایتی از وقایع خرابه شام و شهادت حضرت رقیه (س) به نویسندگی و کارگردانی حسین عالم بخش از ۲۲ مهر تا ۱۴ آبان ماه هر روز ساعت ۲۰ در مجموعه تئاترشهر به صحنه می‌رود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.