سه‌شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۱

در گفتگو با سینماپرس عنوان شد؛

با برگزاری جشنواره تلویزیونی مستند مستندسازان مخاطبان شان را پیدا کردند

دومین جشنواره تلویزیونی مستند

سینماپرس: حسین نارمنجی کارگردانی مستند «باغچه خشک خانه‌مان سبز است» که در فصل چهارم جشنواره تلویزیونی مستند به عنوان بهترین مستند کوتاه شناخته شد معتقد است: جشنواره تلویزیونی مستند انگیزه مستندسازان را بیشتر کرده و باعث شده که آن ها امیدوار باشند که بالاخره مخاطبان واقعی فیلم هایشان را می بینند.

نارمنجی درباره جایگاه جشنواره تلویزیونی مستند به خبرنگار سینماپرس گفت: این جشنواره بستری را برای ما فیلمسازان فراهم کرده تا در آن فیلم هایمان را به نمایش بگذاریم. از طرف دیگر بخش رقابتی باعث شده که این فیلم ها از نظر کیفیت با هم رقابت داشته باشند. بنابراین نمی توان انکار کرد که برگزاری چنین جشنواره ای اتفاق شایسته و قابل تحسینی است.  

وی ادامه داد: زمانی که فیلمم را به جشنواره تلویزیونی مستند فرستادم و در آن شرکت کردم، هنوز برخی از برنامه های جانبی در این جشنواره شکل نگرفته بود. مثلا، بحث نقد فیلم برای ما بسیار مهم است که در دوره اخیر شاهدش بودیم و به نظر من شروع بسیار خوبی است زیرا ما فیلم سازان به شنیدن چنین نقدهایی در مورد فیلم هایمان نیاز داریم.  

نارمنجی با توجه به جایگاه اصلی مستند توضیح داد: علاوه بر اینکه پخش آثار مستند باعث فرهنگ سازی می شود، ما جای دیگری جزء تلویزیون برای ارائه فیلم های مستند نداریم. در واقع تلویزیون خانه اصلی مستند است اما در خلاء آن فیلمسازان به سمتی رفته که برای جشنواره فیلم می سازند. در حالی که ما برای رقابت فیلم نمی سازیم بلکه برای مردم فیلم می سازیم بنابراین وجود چنین جشنواره ای به ما کمک می کند تا به اهدافمان دستیابی پیدا کنیم.  

وی درباره مستندهای تلویزیون گفت: به نظرم حتی این جشنواره توانسته بر کیفیت مستندهای تلویزیون تاثیر بگذارد. آن ها بهتر شده اند و حتی شما می توانید فیلم هایی را ببیند که بیشتر در جشنواره ها به نمایش در می آیند. تلویزیون از این نظر یک گام جلوتر رفته و باعث شده مردم اقبالی به تماشای مستند از خودشان نشان دهند.

نارمنجی با بیان اینکه جلسات تحلیل و بررسی فیلم بسیار مهم است، گفت: اگر جلسات تحلیل و بررسی بعد از نمایش فیلم برگزار شود یا فرصتی فراهم شود که بتوانیم نظرات مردم را بشنویم و بدانیم که آرای مردم چطور بوده بسیار خوب است.  

وی ادامه داد: حتی شاید اگر بدانیم که مردم چقدر به فیلم توجه کرده اند، داوری هم برایمان مهم نباشد. در هر صورت همه چیز در این جشنواره عالی است ای کاش فقط وقت بیشتری به آن اختصاص دهند. به نظرم یکی، دو ساعت در طول روز بسیار کم است. امیدوارم بتوانم یکی از فیلم های آینده ام را به دور بعدی این جشنواره برسانم.  

نارمنجی درباره تداوم جشنواره تلویزیونی مستند گفت: این جشنواره می تواند فرهنگ سازی کند و باعث شود تا مردم بیشتر مستند را بشناسند و تفاوت مستند خوب با ضعیف را درک کنند.

وی ادامه داد: از طرف دیگر، این رقابت انگیزه ای برای مستندسازان ایجاد می کند تا امید به دیده شدن فیلم هایشان پیدا می کنند. یعنی فیلمساز دیگر نگران نیست که فیلمش پخش نمی شود. هرچند که برخی از آثار در سطح حرفه ای نبود اما پخش شدن آن انگیزه دوباره ای شد تا برخی از فیلمسازان تلاش بیشتری کنند. در واقع می توانم بگویم نقش اصلی این جشنواره در حوزه مستند ایجاد انگیزه برای مستندسازان است

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.