شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۱

جواد اردکانی:

انحصار دولتی پخش بین‌المللی سینما مانع شکوفایی تفکر انقلاب است

جواد اردکانی در یادواره شهدای فیلمساز و سینماگر بسیجی

سینماپرس: کارگردان فیلم سینمایی «شور شیرین» گفت: در شرایطی که حق پخش بین‌المللی فیلم‌های جشنواره در انحصار دولت است، اجازه شکوفایی به تفکرات انقلابی داده نمی‌شود.

به گزارش سینماپرس، جواد اردکانی فیلمساز کشورمان در گفتگو با روابط عمومی پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت، در خصوص اهمیت و نقش جشنواره فیلم مقاومت در عرصه بین‌المللی و جایگاه کنونی اندیشه‌های امپریالیزم غرب در برابر هدایت و روشنگری جوامع امروز گفت: نباید انتظار داشت با برگزاری جشنواره فیلم دو سالانه و کوتاه مدت، در کشورهای غربی اثرگذاری شگرفی اتفاق بیافتد، اما قطعاً با جذب مخاطب از همه ملت‌های جهان می‌توان شاهد روند رو به رشد تفکر ضد امپریالیزمی در دنیا بود.

کارگردان فیلم سینمایی «شور شیرین» با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر توجه مسئولان به اکران فیلم‌های دفاع مقدس در حوزه مقاومت در سطح بین‌المللی، افزود: متأسفانه نقش و سهم دولت در پخش و اکران فیلم‌ها در عرصه بین‌الملل، اشکالاتی ساختاری دارد در حالی که تقریبا همه کشورهای صاحب سینما، این امر مهم به بخش خصوصی محول شده و با در نظر گرفتن امکاناتی اعم از سود، سیاست‌های منطقه‌ای و … امکان اکران فیلم‌ها در جشنواره‌های همه کشورها فراهم شده است.

این کارگردان سینمایی، سهم عمده دولت در تصمیم گیری اکران فیلم در کشورهای خارجی را یک اشتباه استراتژیک و هزینه بر برای کشور دانست و اذعان داشت: جشنواره‌هایی نظیر جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت باید نقش رابط و معرف را ایفا کرده و بستر مناسب را برای حضور فیلمسازان، کمپانی‌ها و پخش کننده‌های بین‌المللی فراهم کند تا بتوانند با حضور در جشنواره و بررسی آثار تولید شده، شرایط را برای اکران و حضور بین‌المللی فیلم‌های عرصه مقاومت را در کشورهای مختلف آماده کنند.

وی در ادامه بیان کرد: تا زمانی که عرصه هنر به خصوص سینما به طور انحصاری تنها در دست دولت و نهادهای وابسته به آن است نمی‌توان انتظار شکوفایی تفکر انقلاب اسلامی در جهان را از سینمای جمهوری اسلامی داشت. بنابراین باید همه ارگان‌ها، مسئولین و سیاست گذارهای فرهنگی همفکری کنند تا بخش خصوصی با ساختاری منظم و در چارچوب حفظ منافع و دیدگاه‌های نظام، قدرت گیرد.

این نویسنده و کارگردان همچنین در مورد اضافه شدن بخش «روایت نو» به پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت به فیلمسازان فیلم اولی، اذعان داشت: اضافه شدن این بخش به جشنواره اتفاق خجسته ای است که موفقیت آن نیاز به حضور فیلمسازانی دارد که برای اولین بار در عرصه دفاع مقدس یا مقاومت فیلم ساخته اند چرا که با این اقدام می‌توان از فیلمسازان اجتماعی شاخص و یا جوانی را که در عرصه‌های دیگر موفق عمل کرده اند نیز حمایت کرد.

شایان ذکر است پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت از ۵ تا ۹ آذر ماه سال جاری در تهران برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.