سه‌شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۷

نشست انجمن خوشنویسان:

«مشق بر کرسی اندیشه» شعار هفته خوشنویسی / نباید با غرض‌ورزی فضا را آلوده کرد

نشست خبری انجمن خوشنویسان ایران

سینماپرس: در آستانه برگزاری هفته خوشنویسی از روز شنبه(۲۰ مهرماه) اعضای انجمن خوشنویسان ایران در نشستی خبری حضور پیدا کردند.

به گزارش سینماپرس، نشست خبری هفته خوشنویسی با حضور اعضای انجمن خوشنویسان ایران در خانه هنرمندان برگزار شد.

در ابتدای این مراسم غلامحسین امیرخانی مدیرعامل انجمن خوشنویسان ایران با اشاره به قدمت و اثرگذاری انجمن خوشنویسان ایران، از ضعیف بودن اطلاع رسانی درباره فعالیت های انجمن انتقاد کرد و گفت: همه این سال ها ما چراغ خاموش حرکت کردیم چرا که معتقدیم باید با عشق و احساس مسئولیت کار کرد.

امیرخانی در ادامه به چگونگی اختراع خط و اثرگذاری شکل هنری آن در زمینه پیام آوری برای هنر و ادبیات ایران اشاره کرد و افزود: اغلب ما در پی کسب منافع شخصی خود هستیم اما اگر دیگرخواهی با خودخواهی توأم شود، آغوش خود را به سمت زیبایی و کمال باز می کنیم.

محمدحسین ساکت نماینده وزیر ارشاد در انجمن خوشنویسان در این نشست طی سخنانی گفت: بزرگترین وظیفه هنر پدیداری یک جامعه بدون خشونت است. اگر هنر بتواند در روزگار کنونی که پرخاشگری و بازگشت به جاهلیت در آن رخ نموده است رسالت خود را انجام دهد شاهد کاهش افراطیگری خواهیم بود.

ساکت ادامه داد: هنر خوشنویسی ایران تاکنون افراد بسیاری را به عنوان هنرمند به جامعه تقدیم کرده است که این افراد دستاوردهای بسیار بزرگی داشته‌اند این شاهکارآفرینی موجب می‌شود که ما از مسئولین انتظار کمک بیشتری داشته باشیم،چرا که امروز هنر خوشنویسی مورد غفلت قرار گرفته است. خوشنویسی یک هنری بی‌بدیل ایرانی است. امروز اعراب به شیوه‌های خط ثلث و نسخ افتخار می‌کنند اما حتی این خطوط نیز خواستگاهشان در ایران است.

یدالله کابلی عضو شورای ارزشیابی انجمن خوشنویسان ایران نیز در این نشست گفت: هنر خوشنویسی به عنوان یک هنر معنایی و مفهومی نقش گسترده‌ای در توسعه ادبیات و فضیلت جامعه ایرانی داشته است. انجمن خوشنویسان سعادت دارد که با حضور اساتید ارزشمند نسبت به حفظ این میراث معنوی در ایران و خارج از کشور کوشش داشته است.

کابلی خاطرنشان کرد: خوشنویسی به عنوان متعالی‌ترین هنر در دوران کنونی مطرح است، یعنی خوشنویسان امروز ما آئینه‌دار تمامی اعصار گذشته خود هستند که گمان نمی‌کنم چنین موفقیتی در هیچ‌یک از رشته‌های هنری تجسمی وجود داشته باشد.

ادامه این نشست به گلایه های علی شیرازی عضو شورای ارزشیابی انجمن خوشنویسان ایران اختصاص یافت که از رسانه ها به دلیل ورود نکردن به موضوع هتاکی های یک فرد در فضای مجازی علیه او و آثارش گلایه کرد.

علی شیرازی عضو شورای ارزشیابی انجمن خوشنویسان ایران در این نشست تاکید کرد: چند سالی است که یک شخص هتاک در فضای مجازی به بزرگان هنر این کشور توهین و اتهاماتی به آنها وارد می‌کند او چندی پیش اعلام کرد که تمامی آثار من که در موزه‌ها وجود دارند به صورت پرینت تولید شده است. ما تمامی این آثار را در موزه امام علی(ع) روی دیوار قرار دادیم تا تمام اتهامات برطرف شود، اما متاسفانه این مسئله در رسانه‌ها بازتاب نداشت. 

این هنرمند خوشنویس با اشاره به یکی از آثارش که در حراج «باران» به فروش گذاشته شده بود، یادآور شد: درباره این اثر گفته شد که این اثر پرینت است ولی ما قصد داریم که به زودی این اثر را برای رفع شائبه ها به مدت سه ماه در انجمن و یا خانه هنرمندان به نمایش عمومی بگذاریم.

علی اشرف صندوق آبادی عضو شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران نیز در تایید سخنان علی شیرازی گفت: استاد شیرازی از قله های هنر خوشنویسی ایران هستند و باید همه ما تلاش کنیم تا یک فضای سالم ایجاد کنیم و دراین فضا همه علاقه مندان به هنر بتوانند آثار درجه یک را انتخاب کنند، جوانان ما در این فضای سالم بتوانند رشد کنند و هنرمندان ما نیز در این فضا بتوانند با ارائه آثار اصل و تراز اول خود فعالیت کنند و اصحاب رسانه نیز می توانند با اطلاع رسانی در جهت تلطیف این فضا حرکت کنند و بستری پاک ایجاد شود که همه این مسیر را طی کنیم.

وی تأکید کرد: سخنان استاد شیرازی درددل شخصی نیست بلکه درددل هنرمندان بسیاری است و نباید کسی با غرض ورزی فضایی را آلوده کند چرا که در این فضای آلوده این مخاطب هنر است که بیشتر صدمه می بیند و بنابراین همه ما در سالم سازی این فضا وظایفی را به عهده داریم.

در ادامه این نشست، صندوق آبادی درباره برنامه های هفته هنر خوشنویسی که از جمعه ۲۰ مهر ماه آغاز می شود توضیحاتی را ارایه کرد و گفت: هفته هنر خوشنویسی را با شعار «مشق بر کرسی اندیشه» آغاز می کنیم و باور داریم به اندیشه ای که سراسر حکمت، معرفت و ذوق ایرانی است.

وی درباره برنامه های این هفته در سراسر کشور بیان کرد: امسال با مشارکت فعال استان ها در سراسر کشور برنامه هایی در جهت معرفی و ترویج این هنر اصیل داریم. این برنامه ها از روز ۲۰ مهرماه با برگزاری مراسم افتتاحیه در فرهنگسرای بهمن آغاز می شود و نمایشگاه بزرگی از آثار هنرمندان خوشنویس استان تهران برگزار خواهیم کرد که بانی آن انجمن خوشنویسان شعبه تهران است و قرار است که در این مراسم از استادان خوشنویس متولد بهار، تابستان و پاییز تجلیل شود.

صندوق آبادی ادامه داد: مراسم غبارروبی از مزار استادان میرزا غلامرضا و میرزا کلهر و همچنین بازدید از خانواده های شهدا، جانبازان و پیشکسوتان خوشنویسی از دیگر برنامه های ما در روز شنبه ۲۱ مهرماه است و روز یکشنبه نیز مراسم افتتاح شعبه دماوند با حضور استادان و هنرمندان خوشنویس برگزار خواهد شد.

وی افزود: در روز دوشنبه ۲۳ مهرماه نیز نشست تخصصی خط ثلث و نسخ به همراه برنامه گرامیداشت هفته خوشنویسی در قم برگزار می شود و روز سه شنبه ۲۴ مهرماه نیز نشست تخصصی و برنامه گرامیداشت هفته خوشنویسی در رفسنجان و موزه میرعماد تهران را خواهیم داشت و روز چهارشنبه نیز نشست تخصصی و برنامه گرامیداشت هفته خوشنویسی را در کرمان برگزار خواهیم کرد. همچنین روز پنجشنبه این نشست تخصصی و گرامیداشت هفته خوشنویسی را در اصفهان برگزار خواهیم کرد و روز جمعه ۲۷ مهرماه نیز طی مراسمی از مزار میرعماد و درویش عبدالمجید طالقانی در اصفهان غبارروبی خواهیم کرد.

صندوق آبادی در توضیح دیگر برنامه های هفته خوشنویسی یادآور شد: روز شنبه ۲۸ مهرماه مراسم افتتاح شعبه قلهک و مراسم گرامیداشت هفته خوشنویسی به همراه افتتاح نمایشگاه استادان خوشنویس را خواهیم داشت و روز یکشنبه ۲۹ مهرماه نیز مراسم اختتامیه را در موزه خوشنویسی برگزار خواهیم کرد. همچنین روز دوشنبه ۳۰ مهرماه نیز در اهواز نشست تخصصی و گرامیداشت هفته خوشنویسی را ادامه خواهیم داد.

صندوق آبادی همچنین از مصاحبه های رادیو وتلویزیونی، فراخوان پوستر به همراه اهدای جوایز به برگزیدگان آن و صعود کوهنوردان به قله های سراسر کشور را از دیگر برنامه های هفته هنر خوشنویسی ذکر کرد.

سیدحیدر موسوی از اعضای شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران نیز در سخنانی درباره برنامه کوهنوردی توضیح داد: گروه کوهنوردی هنرمندان خوشنویس از دو سال پیش در انجمن راه اندازی شده است و در هفته خوشنویسی بنا داریم که با یادی از استادان خوشنویس در هر استان با حضور هنرمندان به بلندترین قله همان استان برنامه کوهنوردی داشته باشیم و این برنامه روز ۲۰ مهرماه به شکل سراسری در سراسر کشور انجام می شود.

عارف براتی مدیر اجرایی انجمن هنرمندان خوشنویس آخرین سخنران این مراسم بود که با گرامیداشت ۲۱ مهرماه به عنوان روز ملی خوشنویسی بیان کرد: دومین سال است که ستاد گرامیداشت هفته خوشنویسی را در ایران تشکیل داده ایم و این ستاد به همراه ستادهای استانی سبب تحرک هایی در این هنر شده است.

وی با اشاره به برنامه های هفته هنر خوشنویسی یادآور شد: در این هفته بالغ بر ۴۰۰ برنامه نمایشگاهی، برگزاری کارگاه های مرتبط با خوشنویسی، صعود به قله کوه های ایران و نشست های تخصصی خواهیم داشت.

براتی آماری از آموزش های این انجمن ارائه کرد و افزود: انجمن خوشنویسان ایران در سال ۱۳۲۹ با عنوان کلاس های آزاد خوشنویسی راه اندازی شد و در سال ۱۳۴۶ به طور رسمی به ثبت رسید و آمار انجمن از هنرجویانی که حداقل از یک دوره آموزش های انجمن بهره مند شده اند، تاکنون قریب به ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر است که تعداد هنرجویان خانم در این مورد به ۹۰۰ هزار نفر می رسد.

وی ادامه داد: تعداد دانش آموختگان ممتاز به بالا در انجمن که معادل لیسانس محسوب می شود، ۲۵ هزار نفر است که تعداد زنان در این مورد ۸ هزار نفر است و تعداد افرادی که به درجه فوق ممتاز که معادل فوق لیسانس است، دست یافته اند به ۱۷۰۰ نفر می رسد.

براتی تعداد استادان انجمن خوشنویسان ایران را ۳۲۸ استاد ذکر کرد که در حال خدمت رسانی هستند و از این تعداد ۱۲ نفر خانم هستند.

مدیر اجرایی انجمن تعداد مدرسان این انجمن را ۶۵۹ مدرس و تعداد شعب آن را ۳۳۷ شعبه در داخل کشور و ۱۹ شعبه در خارج از ایران ذکر کرد.

وی افزود: انجمن در حال حاضر ۱۰۷۰ کلاس دارد که از ۱۵ تا ۲۰ هنرجو دارد و اعضای رسمی انجمن نیز شامل ۸ هزار و ۵۱۶ نفر می شود. تعداد نمایشگاه های خوشنویسی در ایران و خارج از ایران نیز هر روز دو نمایشگاه و انتشارات در این زمینه هر روز یک انتشار گزارش شده است.

ادامه این نشست به پرسش و پاسخ اختصاص یافت و غلامحسین امیرخانی در پاسخ به پرسشی درباره موضع انجمن درباره گلایه های علی شیرازی گفت: حدود دو دهه است که مساله تقلب و استفاده از فتوشاپ برای کپی کردن خط بزرگان انجام می شود و این موضوعی است که نگران کننده است چراکه خریداران آثار خط ممکن است که فریب بخورند بنابراین زمینه ای برای چشم و همچشمی با هنرمندان موفق در این عرصه، فراهم شده که اصل و اساس این مشکل را می سازد.

وی افزود: موضوع همچشمی باعث شده است که فضای شائبه آلود این دو دهه، شنونده خود را پیدا کند و در راستای روشنگری که یکی از وظایف ماست به فکر تشکیل کمیسیون اصالت یابی هستیم که این کمیسیون در زمینه اصالت آثار اظهارنظر می کند و البته درباره قیمت گذاری اظهارنظری نخواهد داشت.

امیرخانی با بیان این که موضوع گلایه های علی شیرازی موضوع مبتلابه جامعه است، یادآور شد: در برابر جریان گسترده هتاکی ها که موضوعی غیرشخصی است، انجمن بدون کمک رسانه ها نمی تواند با افراد هتاک مقابله کند.

مدیرعامل انجمن خوشنویسان ایران همچنین درباره برگزاری جشنواره ها و رویدادهای خوشنویسی در دیگر کشورها و فقدان سهم ایران توضیح داد: حدود سه دهه است که جشنواره هنر خوشنویسی در استانبول ترکیه با حضور بیش از ۵۰ کشور برگزار می شود که عربستان حمایت آن را بر عهده دارد و اعتبار معرفی هنر خوشنویسی در دنیا به نام ترکیه تمام می شود و ایران تنها آبونمان حضور در این جشنواره را می پردازد.

وی افزود: در پنج سال اولیه برگزاری این رویداد در ترکیه هنرمندان ایرانی را به مشارکت دعوت نمی کردند و داوری ما هم به دشواری پذیرفته شد اما امروز به جایگاهی رسیده که سال گذشته از سوی یک سرمایه گذار بزرگ ترکیه از نمونه های تراز اول خوشنویسی ایران موزه ای راه اندازی کرده است و نقش ایران در بین ۵۰ کشور چنان چشمگیر شده است که نستعلیق و شکسته نستعلیق در میان خطوط دیگر جلوه گری می کند اما این که چرا ما صاحب یک رویداد بین المللی در زمینه خوشنویسی نیستیم به دلیل سهل انگاری مسئولان ماست.

حیدر موسوی نیز درباره دست‌نویس بودن خوشنویسی ایران بیان کرد: در خارج از ایران در زمینه خط ثلث و نسخ این اجازه داده می شود که از نرم افزارهای رایانه ای استفاده کنند و آن را آموزش هم می دهند اما در خط نستعلیق و شکسته نستعلیق لازم است که حتما به صورت دست نویس اجرا شود و خط سازی با فتوشاپ از دید انجمن قابل قبول نیست.

در بخش دیگری از این نشست درباره اختلاف نظرها در انجمن خوشنویسان ایران و ابطال گواهی نامه برخی هنرجویان در همین راستا، سوالی مطرح شد که امیرخانی در این باره توضیح داد: برای رعایت اصولی که بالاترین بخش وظایف ما در انجمن است نخواستیم نام استادان خوشنویس را در این زمینه افشا کنیم چراکه فکر می کنیم اسم بردن از استادان خوشنویس که خلاف اصول حرکت کرده اند در نهایت به اعتبار و حیثیت هنر خوشنویسی صدمه وارد می کند.

وی از رسانه ها خواست تا به انجمن مراجعه کنند و اسناد و مدارک لازم را در این زمینه مشاهده کنند و افزود: برخی استادان خوشنویس که اطلاعات کافی نداشتند و به مسایل قانونی آشنایی نداشتند، فریب اطرافیان خود را خوردند و منجر به بروز مشکلاتی شدند طوری که هشت سال گرفتار این موضوع در دادگاه بودیم تا اعلام کنیم که جریانی غیرقانونی و غیر اخلاقی در این زمینه فعالیت دارد.

صندوق آبادی نیز درباره ابطال مدارک برخی هنرجویان در شعبه انجمن در خیابان ولیعصر یادآور شد: تمام مدارک این هنرجویان در شعبه ولیعصر پذیرفته شده است و اکنون انجمن کاملاً یکپارچه و هم صداست که در قالب تشکیلات منسجم کارش را ادامه می دهد.

بخش دیگری از این نشست صندوق آبادی درباره دلیل نارضایتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از نحوه برگزاری مراسم اختتامیه هفته هنر خوشنویسی در سال گذشته توضیح داد: برگزاری این مراسم را استان قزوین و مدیر کل ارشاد قزوین به همراه شعبه انجمن در قزوین بر عهده داشتند و آقای وزیر هم در شورای سیاست گذاری دوسالانه خوشنویس حضور دارند و بر روند برگزاری این مراسم اشراف دارند اما نسبت به سپری شدن زمان بسیار دراین مراسم نقد داشتند.

امیرخانی نیز توضیح داد: مسئولان استان قزوین در اختتامیه دوسالانه خوشنویسی حسن نیت داشتند اما به هر حال این مراسم زمان زیادی را دربر گرفت و سخنرانی ها و اهدای جوایز به طول انجامید.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.