دوشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۲

عوامل فنی از پول‌های کثیف سود نمی‌برند/ سینما رو به افول است

مسعود سلامی

سینماپرس: مسعود سلامی فیلمبردار سینما توضیحاتی درباره ورود پول‌های کثیف به سینما و آفت‌های این پدیده ارایه داد.

به گزارش سینماپرس؛ مسعود سلامی فیلمبردار سینما درباره ورود پول‌های شائبه‌دار به تولید فیلم در سینما و تاثیر آن بر جابجایی بی‌قاعده دستمزد بازیگران، گفت: هرچند ورود این پول‌ها به این عرصه باعث افزایش دستمزد عوامل پشت صحنه نشده اما سبب شده است که سینما زنده بماند و بچه‌های پشت صحنه بیکار نباشند در واقع عوامل فنی ما به این نتیجه رسیده‌اند که حداقل در این عرصه باشند و کار کنند.

وی با بیان اینکه از ورود پول‌های کثیف فقط بازیگران سود نمی‌برند بلکه تهیه‌کنندگان هم منتفع می‌شوند، اظهار کرد: اگر تهیه‌کنندگان از این قضیه سود نمی‌بردند، تن به چنین کاری نمی‌دادند کمااینکه در این حوزه تهیه‌کنندگانی وجود دارد که حتی از مصاحبت با سرمایه‌گذارانی که پول بزرگی وارد این عرصه می‌کنند، خوشحال می‌شوند،   چراکه در شراکت آن‌ها سودهای کلانی وجود دارد. به این صورت که هرچقدر هزینه ساخت فیلم بالاتر برود درصد مالکیت این تهیه‌کنندگان هم بیشتر می‌شود از همین رو چنین تهیه‌کنندگانی شاید در ظاهر بگویند که این پول‌ها سینما را به خطر می‌اندازد اما در باطن از این اتفاق خوشحال می‌شوند.

سلامی تأکید کرد: اگر تهیه‌کنندگان ناراضی بودند و سود نمی‌بردند، حاضر به همکاری با چنین سرمایه گذارانی نمی‌شدند. از این قضیه هم بازیگران و هم تهیه کنندگان سود می‌برند. این روزها گفته می‌شود که تنها بازیگران برنده این امر هستند در حالی که این موضوع یک معادله ۲ طرفه بین تهیه‌کنندگان و بازیگران است و هر ۲ از این قضیه سود می‌برند با این وجود عوامل فنی مجبور هستند با کمترین هزینه و کمترین امکانات کار کنند تا دوستان دیده شوند و فیلم تهیه‌کنندگان فروخته شود.

این فیلمبردار عنوان کرد: هنگامی‌که به دفاتر تولید برای کار می‌رویم به ما می‌گویند که چه میزان بودجه برای کار هرکسی برآورد شده اما جالب است که بگویم در همین دفاتر تولید تنها چیزی که برآورد نمی‌شود، دستمزد بازیگر و تهیه‌کننده است تا صاحبان آثار بتوانند بازیگران مورد نظر خودشان را با دستمزدهای بالا راضی به کار کنند. این در حالی است که بودجه اختصاص داده شده به عوامل فنی همیشه مشخص است. این موضوع در تمام دفاتر پخش وجود دارد و آنها همیشه به ما می‌گویند تا همین میزان بودجه داریم و بیشتر از این هم نمی‌دهیم اما برای بازیگران و تهیه کنندگان چنین قاعده‌ای وجود ندارد این معضل همیشگی، ازلی و ابدی سینما بوده و خواهد بود.

سلامی با بیان اینکه شاید در کوتاه مدت با ورود این پول‌ها سینما زنده بماند، اظهار کرد: با ورود این پول‌ها، تولید صورت می‌گیرد و بچه‌های فنی مشغول به کار می‌شوند و می‌توانند امرار معاش و از این راه گذران زندگی می‌کنند. اگر اعتراضی هم از سوی عوامل فنی صورت بگیرد به راحتی آنها را کنار می‌گذارند و حذف می‌کنند. با این حال پیش‌بینی من این است که در بلندمدت سینما از بین می‌رود و از سینمای ایران تنها چند فیلمی‌ باقی می‌ماند که توسط سازمان‌ها و سرمایه گذاران بزرگ تولید می‌شود و بیشتر شبکه نمایش خانگی رونق پیدا می‌کند چون همانطور که می‌بینید سینما رو به افول است و روز به روز تولیدات آن کمتر می‌شود.

فیلمبردار «خفگی» بیان کرد: من هم شنیده‌ام که پول های کثیف وارد این حوزه شده و حتی عوامل همان فیلم‌هایی که این پول‌ها را دریافت می‌کنند به من پیشنهاد کار می‌دهند اما من کارشناس پول کثیف و تمیز نیستم که پیگیری کنم تا ببینم پولی که به من داده می‌شود کثیف است یا نه. اگر کثیف هست و کشور قانون دارد، حتما قوه قضاییه هم می‌داند که این جریان در سینما حاکم است، اما چرا جلوی آن را نمی‌گیرد؟ این موضوع نشان می‌دهد که معادله‌ای در این بین درست نیست.

فیلمبردار «زیر سقف دودی» گفت: اگراین پول‌ها کثیف نیستند و افراد می‌توانند با آنها کار کنند، پس دلیلی برای همکاری نکردن وجود ندارد. چطور است که ما می‌دانیم پول‌های کثیف وارد این حوزه شده اما نهادهای تصمیم گیر نمی‌دانند؟ بنابراین در حال حاضر گرفتار دوگانگی عجیبی شده‌ایم.

وی در پایان اظهار کرد: در سال‌های پیش بیشتر تهیه‌کنندگان مستقل برای همکاری به من زنگ می‌زدند اما امسال بیشتر نهادها، ارگان‌ها و سرمایه‌گذاران تقاضای همکاری می‌کنند و این نشان می‌دهد که دیگر امکان ساخت فیلم به صورت مستقل وجود ندارد. در این بین تهیه‌کنندگان مستقل آسیب می‌بینند و دیگر فیلم هایی که نفس سینما بودند و باعث می‌شدند پرچم سینما به اهتزاز دربیاید ساخته نمی‌شود و بیشتر کمدی های بی کیفیت رشد می‌کنند.

*مهر

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.