سه‌شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۴

حمیدرضا نوربخش:

موسیقی استاندارد و باکیفیت برای مردم غریبه شده است

حمیدرضا نوربخش در نشست مطبوعاتی سی و دومین جشنواره موسیقی فجر

سینماپرس: مدیرعامل خانه موسیقی گفت: «متاسفانه موسیقی استاندارد و باکیفیت برای مردم غریبه شده است. چرا مردم دیگر حوصله شنیدن غزل های حافظ و سعدی را ندارند؟ من می گویم برای اینکه هر محصول بی کیفیتی مهر تایید دریافت کرده و با مجوز به مخاطبان ارایه شده است.»

به گزارش سینماپرس، حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی در گفتگو با یک خبرگزاری با اشاره وظایف نظارتی دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: در سال های اخیر بیش از حد تساهل و تسامح صورت گرفته است؛ منظورم در حوزه سانسور نیست زیرا اساسا با سانسور مخالفم بلکه منظورم در حوزه کیفیت آثار حوزه موسیقی است.

وی ادامه  داد: همان گونه که وزارت بهداشت مسئول سلامت مردم است و باید ناظر بهداشتی اماکنی چون رستوران ها به جهت تایید کیفیت و استاندارد بهداشتی باشد و برای یک مکان فروش مواد غذایی پروانه بهداشت صادر کند، دفتر موسیقی وزارت ارشاد هم وظیفه مشابهی دارد و نباید یک قطعه، آلبوم و کنسرت با هر کیفیتی عرضه شود. گرچه همه می توانند آثارشان را در فضای مجازی منتشر کنند اما وقتی مهر استاندارد و تایید یک نهاد رسمی روی آن زده می شود، مردم به آن اعتماد می کنند.

نوربخش با توضیح مثال خود درباره سلامت غذایی بیان کرد: هرکسی می تواند بدون مجوز در گوشه خیابان مواد غذایی بفروشد و مردم هم خودشان مسئولند که این محصول را بخورند یا نخورند و اگر مسموم شوند مسئول خودشان هستند زیرا روی این محصول مهر تاییدی زده نشده است.

این خواننده موسیقی ایرانی با بیان اینکه وظیفه نظارتی دفتر موسیقی وزارت ارشاد در حوزه کیفیت وظیفه ای خطیر است، گفت: وقتی شوراهایی به نام شعر و موسیقی در دفتر موسیقی وجود دارد و بر آثار مهر تایید می زنند مردم با این پیش فرض که آن موسیقی مورد تایید قرار گرفته آن را به عنوان اثر استاندارد گوش می دهند پس شورای موسیقی و شورای شعر دکوری نیستند. اصلا مگر می شود هر کسی هر شعری را به خورد مردم بدهد؟ همین چیزهاست که ذائقه و گوش شنیداری مردم را تحت تاثیر قرار می دهد.

نوربخش افزود: متاسفانه موسیقی استاندارد و باکیفیت برای مردم غریبه شده است. چرا امروز ساز و آواز برای مردم غریبه شده است؟ چرا مردم دیگر حوصله شنیدن غزل های حافظ و سعدی را ندارند؟ من می گویم برای اینکه هر محصول بی کیفیتی مهر تایید دریافت کرده و با مجوز به مخاطبان ارایه شده است. من چندی پیش هم به آقای ترابی مدیر کل دفتر موسیقی وزارت ارشاد عرض کردم که در این شرایط نه ایشان و نه دفتر موسیقی مقصر نیستند بلکه این روندی است که طی سال های گذشته ایجاد شده ولی امروز ضرورت دارد که دفتر موسیقی با جدیت روی این مساله کار کرده و از هیچ فرافکنی، حاشیه و هجمه ای هم نهراسد.

مدیرعامل خانه موسیقی در پایان تاکید کرد: من به عنوان مدیرعامل خانه موسیقی و البته خانه موسیقی به عنوان یک نهاد تخصصی و صنفی در حوزه موسیقی قطعا پشتیبان اصلاح این روند هستیم و فکر کنم اهالی موسیقی هم روی این موضوع استانداردسازی و رفتن به سمت کیفیت اتفاق نظر داشته باشند. ما باید جلوی این هرج و مرج فرهنگی را بگیریم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.