دوشنبه ۹ مهر ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۷

گزارشی از علت رشد قارچ‌گونه شبکه‌های معاند؛

راه‌اندازی شبکه‌های جدید ضدایرانی نقشه پمپئو است

 شبکه‌های معاند

جوان آنلاین: هر چند وقت یکبار اخبار کذب و ضدایرانی از سوی شبکه‌های معاند پخش می‌شود و این روزها نیز اخبار دروغ این شبکه‌ها ریشه در مسائل اقتصادی دارد تا روان مخاطبان را تحت تاثیر قرار دهند و به خیال خود اهداف پلیدشان را عملی کنند. رشد قارچ‌گونه شبکه‌های ضد ایرانی واضح و مشخص است، اما اینکه بودجه این رسانه‌ها از کجا تامین می‌شود هیچ‌گاه شفاف اعلام نشده است.

هر چند وقت یکبار اخبار کذب و ضدایرانی از سوی شبکه‌های معاند پخش می‌شود و این روزها نیز اخبار دروغ این شبکه‌ها ریشه در مسائل اقتصادی دارد تا روان مخاطبان را تحت تاثیر قرار دهند و به خیال خود اهداف پلیدشان را عملی کنند. رشد قارچ‌گونه شبکه‌های ضد ایرانی واضح و مشخص است، اما اینکه بودجه این رسانه‌ها از کجا تامین می‌شود هیچ‌گاه شفاف اعلام نشده است.


محمدرضا باقری، فعال فرهنگی و کارشناس رسانه درباره منبع تامین بودجه رسانه‌های ضدایرانی، می‌گوید: «به طور شفاف مشخص نیست که بودجه رسانه‌های ضدایرانی از کجا تامین می‌شود، اما در مورد چند رسانه منبع مالی‌شان اعلام شده یا اینکه لو رفته است. مثلا بودجه شبکه بی‌بی‌سی فارسی را ملکه انگلیس تامین می‌کند و همچنین پول گرداندن شبکه صدای آمریکا را نیز وزارت خارجه آمریکا پرداخت می‌کند. تامین بودجه بقیه شبکه‌ها در هاله‌ای از ابهام است، شبکه‌های سلطنت طلب، شبکه‌های سرگرمی و پخش فیلم و حتی جم‌تی‌وی که ادعا می‌کند که در ترکیه مستقر است مشخص نیست که از کجا پول می‌گیرد؟ »


این کارشناس رسانه در پاسخ به این سوال که چرا هر چند وقت یکبار، شبکه جدید ضد ایرانی شروع به فعالیت می‌کند، اظهار می‌دارد: «رشد قارچ‌گونه رسانه‌های شیاد به دلیل پول‌هایی است که آمریکا، اسرائیل، اتحادیه اروپا و عربستان سعودی برایشان خرج می‌کنند. دشمنان اهداف بلند مدتی علیه ایران داشته‌اند که در آن ناکام هستند. بسیاری از مخاطبان ایرانی و فارسی زبان نیز اعتماد خود را نسبت به این شبکه‌ها از دست داده، زیرا که دروغگویی آن‌ها برای مخاطبان‌شان مشخص شده است. مثلا دیدید که بی‌بی‌سی فارسی از اینکه به داعشی‌ها یا کسانی که به ایرانی‌ها حمله می‌کنند، تروریست بگوید ابا دارد؛ و همانطور که در حادثه تروریستی اهواز مشاهده شد اصلا اسمی از «تروریست» در این شبکه نیامد و نام این حادثه تروریستی را «حمله» گذاشتند! البته این بار اولی نبود که بی‌بی‌سی و دیگر رسانه‌های ضد ایرانی دروغ می‌گفتند بلکه مانند چوپان دروغگو، دروغ‌هایشان را بارها تکرار کرده‌اند و دست‌شان برای مخاطب رو شده است. »


باقری ادامه می‌دهد: «در حالی که سال‌ها طول کشید تا هویت اصلی این رسانه‌های ضد ایرانی لو برود و مشخص بشود که از کجا تامین می‌شوند، شبکه ایران اینترنشنال خیلی ناپخته‌تر عمل کرد و سریع‌تر خودش را لو داد. اول اینکه نشست مجاهدین خلق را پوشش کامل داد و همچنین بالافاصله بعد از حمله تروریستی به مراسم بزرگداشت نیروهای مسلح در اهواز، ایران اینترنشنال با سخنگوی گروهک تروریستی الاحوازیه مصاحبه کرد! و این یکی از نشانه‌هایی پراکنده بود که وابستگی این شبکه را به جریانی ضدایرانی در عربستان سعودی بیان می‌کرد. »


این فعال فرهنگی تصریح می‌کند: «پمپئو در زمانی که برنامه برای فشار بر ایران را مطرح می‌کرد در بخشی از صحبت‌هایش به تحت تاثیر قرار دادن مردم از طریق رسانه اشاره کرد. این‌ها حاضرند که بودجه کشور را به جای تخصیص به وضعیت بهداشت و درمان فقرای خود صرف تشویش اذهان عمومی برخی از ایرانی‌ها کنند، همچنین عربستان سعودی آنقدر در دشمنی با ایران کر و کور شده که به برخی از شیادان پول می‌دهد تا با هدف تخریب ایران، گزارش‌های بی‌محتوا و غیرحرفه‌ای را تهیه کنند؛ که البته تا امروز موفق نبودند و بعد از این هم ناکام خواهند ماند. »


محمدرضا باقری درباره راه‌های مقابله با رسانه‌های معاند می‌گوید: «در بعُد بین‌المللی برای مقابله با شبکه‌های معاند باید از طریق آفکام اقدام کنیم. البته در مورد مصاحبه سخنگوی الاحوازیه با اینترنشناس، آقای بعیدی نژاد در صفحه توئیتش نوشته بود که قرار است از آن شکایت کنند، اما این اتفاق هنوز نیافتاده است و وزارت امور خارجه در این زمینه کم کاری کرده است. در بعُد داخلی برای مقابله با این شبکه‌ها نیز باید صدا و سیما تقویت شود؛ هر چقدر به صدا و سیما اجازه دهیم تا انتقادی‌تر و آزادانه‌تر به مسائل بپردازد، اعتماد به شبکه‌های بیگانه کمتر می‌شود؛ که این مسئله نیاز به توجه دولت‌ها دارد و مانع از آزادی آن نشوند. »

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.