دوشنبه ۹ مهر ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۸

در نشست خبری صورت گرفت؛

تشریح جزییات اولین جشنواره ملی «نماهنگ فجر»

نشست خبری جشنواره «نماهنگ فجر» - محمدباقر معلم

سینماپرس: نشست خبری اولین جشنواره ملی «نماهنگ فجر» با حضور محمد باقر معلم مدیر دفتر موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما برگزارشد.

به گزارش سینماپرس، محمدباقر معلم مدیر دفتر موسیقی و سرود سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران دوشنبه نهم مهرماه با برگزاری یک نشست رسانه‌ای در محل رسانه ملی، به تشریح جزییات اولین جشنواره ملی «نماهنگ فجر» به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی پرداخت.

مدیر دفتر موسیقی و سرود صداو سیما در ابتدای این نشست با اشاره به خاستگاه موسیقی و کارکردهای آن در عصر حاضر گفت: موسیقی در روزگار ما یکی از اثرگذارترین هنرها است و کارکردهای زیادی در حوزه‌های مختلفی سیاسی، اجتماعی و فرهنگی پیدا کرده است. این موسیقی وقتی با تصویر هماهنگ و ترکیب می‌شود، یکی از اثرگذارترین قالب‌های هنری را به‌وجود می‌آورد.

معلم افزود: قالب نماهنگ می‌تواند در فرصت کمی مفاهیم مهمی را به مخاطب منتقل کند و تکرار در نماهنگ می‌تواند به عنوان یک ویژگی برای این قالب موسیقی محسوب شود که هیچ قالب رسانه‌ای دارای چنین ویژگی نیست.

وی با اشاره به ضرورت برپایی این جشنواره تاکید کرد: نماهنگ، همسو با ریتم زندگی است و بسیاری از آدم‌ها آن را دنبال می‌کنند. فرمت نماهنگ همسو با فضای فرهنگی و اقتصادی امروز و نیازهای نسل معاصر است، اما متاسفانه در کشور ما به این فرم کم‌تر توجه می‌شود، در حالی که در شبکه‌های خارجی و رسانه‌های اجتماعی از این قالب بهره‌های زیادی می‌برند و با توجه به این ویژگی‌ها بود که تصمیم گرفتیم جشنواره‌ای در این حوزه برگزار کنیم.

مدیر دفتر موسیقی و سرود صداو سیما با اشاره به چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، خاطرنشان کرد: در چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی که سال پختگی انقلاب است با همراهی دکتر علی دارابی رئیس ستاد چهل‌ سالگی، طرح برگزاری جشنواره مطرح شد و با تاکید رئیس سازمان شکل اجرایی به خود گرفت‌.

وی افزود: این جشنواره، نخستین جشنواره‌ای است که در زمینه نماهنگ در کشور برگزار می‌شود و امیدواریم به برکت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی فضایی برای تولید نماهنگ‌های فاخر و باکیفیت به‌وجود آید؛ ضمن اینکه مهم‌ترین دستاورد این جشنواره،  شناسایی استعدادها و رسیدن به فرم و بلوغ در این گونه موسیقایی است.

معلم با اشاره به ب برگزاری این جشنواره گفت: ترویج فرهنگ دینی و گسترش سبک زندگی ایرانی، توسعه آموزه‌های معنایی و آرمان‌های والای انقلاب اسلامی و ترویج فرهنگ مقاومت و شناخت مفهوم استعمار مدرن در جهان، از جمله موضوعاتی است که در این جشنواره دنبال می‌کنیم.

مدیر دفتر موسیقی و سرود صداو سیما با اشاره به نحوه پخش نماهنگ‌های این جشنواره از شبکه‌های سراسری و استانی، گفت: برای پخش این نماهنگ‌ها، هماهنگی لازم با تمام شبکه‌های سیما و سیمای مراکز شده است و برای نخستین بار پیش از برگزاری اختتامیه جشنواره، آثار برگزیده طی دو روز از شبکه‌های سیما پخش خواهد شد.

وی بر همکاری این دفتر با شرکت صوتی و تصویری سروش تاکید کرد و گفت: برای پخش آثار در رسانه‌های اجتماعی از شرکت سروش کمک گرفته‌ایم تا برای پخش بهینه آثار ارسالی به ما کمک کند.

مدیر دفتر موسیقی و سرود صداو سیما افزود: برای برگزاری جشنواره ملی نماهنگ پیش از این با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بسیاری از هنرمندان گفت‌وگوهای زیادی انجام دادیم و به نتیجه‌هایی نیز رسیده‌ایم. به هر حال انجام کارهای فرهنگی نیاز به مقدمات وسیع دارد و ما نیز بیش از یک سال و نیم برای این جشنواره برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

وی ادامه داد: ارزیابی آثار بر عهده کمیته‌های پژوهش و داوری است و تاکنون 323 اثر (به‌جز آثار مربوط به مراکز استان‌ها) به دبیرخانه جشنواره رسیده است. ما در هر بخش برگزیدگانی خواهیم داشت. کمیته‌ها ارزیابی و انتخاب را از آبان ماه آغاز می‌کنند و جشنواره در بهمن ماه به صورت سراسری برگزار خواهد شد.

معلم در ادامه با اشاره به جزئیات دیگری از این جشنواره گفت: مراسم اختتامیه در چهار بخش داخلی، بین‌الملل، آزاد و جنبی برگزار می‌شود که در هر بخش یک برگزیده خواهیم داشت. این جشنواره از اول تا پنجم بهمن‌ برگزار می‌شود و در روز آخر نیز مراسم اختتامیه برگزار خواهد شد.

مدیر دفتر موسیقی و سرود صداوسیما درباره احتمال راه‌اندازی شبکه موسیقی بیان کرد: شبکه نماهنگ می‌تواند در ادامه این جشنواره باشد. قطعا پیدایی این شبکه متولیانی دارد که بیش از من و شما دغدغه دارند و در این باره فکر می‌کنند و تصمیم می‌گیرند.ما نیز امیدواریم این جشنواره به راه اندازی این شبکه ختم شود.

وی با اشاره به لزوم تعامل بیش‌تر رسانه ملی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: بین این دو نهاد خط‌کشی ای وجود ندارد و این مرزها بیش‌تر از سوی رسانه‌ها به‌وجود می‌آید. وقتی اثری ساخته می‌شود مخاطب نمی‌داند که این اثر را رسانه ملی ساخته یا وزارت ارشاد متولی تولید بوده است. در حقیقت اینکه کدام نهاد منبع روایت و تولید یک نماهنگ باشد اصلا برای مخاطب مهم نیست بلکه او به دنبال یک خوراک فرهنگی مناسب و مفید است.

معلم تاکید کرد: البته ما برای برگزاری برنامه‌های فرهنگی و هنری در حوزه موسیقی با دوستان در وزارت ارشاد و فعالان این عرصه هماهنگی‌هایی انجام داده‌ایم.

مدیر دفتر موسیقی و سرود صداو سیما درباره نحوه انتخاب هیات انتخاب و داوران و محتوای آثار ارسالی به جشنواره توضیح داد: حتما شخصیت‌های برجسته و پیشکسوت موسیقی در این جشنواره حضور دارند و هنرمندان و علاقه‌مندان از هر حوزه‌ای می‌توانند آثارشان را ارائه دهند. ما در بخش جنبی هم علاوه ‌بر یافتن استعدادهای موسیقی، مسابقه‌ای را برای مردم تدارک دیده‌ایم که همه می‌توانند با گوشی‌های تلفن همراه خود در آن شرکت کنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.