سه‌شنبه ۳ مهر ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۶

یادداشت/

اقتدای جشنواره فیلم «مقاومت» به نهضت حسینی

بچه‌های رزمنده دفاع مقدس

سینماپرس: عرصه مقاومت عرصه بیداری است، عرصه‌ای است که تلألو نور را در تاریک‌ترین نقاط هم بر می‌افشاند. از این رو گستردگی تاریکی هرچقدر هم همه‌گیر باشد باز نمی‌تواند مقابل تابش نور را بگیرد.

به گزارش سینماپرس، امسال و در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، هفته دفاع مقدس با عطر و شور حسینی ادغام شده است. شور و عطری که شاید برای بچه‌های رزمنده دفاع مقدس غریب نباشد، چرا که تمامی عملیات‌های خود را با نام و یاد او آغاز کردند و دست آخر هم در آغوش امام حسین (ع)، سر به سینه تراب نهادند. 

به مناسبت همزمانی هفته دفاع مقدس و محرم حسینی، امیرارسلان صمدزاده از اعضای جشنواره مقاومت، یادداشتی نوشته اند که در ادامه آن را می‌خوانیم. 

****

بی آنکه به دنبال هرگونه تعبیر و تفسیری از کلمه مقاومت باشیم، این واژه خاستگاهی جز عاشورا و قیام امام حسین(ع) برای آنان که به معنای حقیقی این واژه آگاهند ندارد. در کلام واژه مقاومت روحی از ایمان، ایستادگی و دفاع را در اذهان متبادر می‌سازد و قیام امام حسین (ع) نیز تجلی نابی است از ایستادگی و بپا خاستن در برابر ظلم و جور زمانه.

مقاومت روح حقانیت هر زمانه‌ای است و از آن رو که ظالم و جفاکار همیشه با تکیه بر زر و زور و تزویر عرصه قدرت را به دست دارد، به گواه تاریخ طرف حق هرچند در محاق؛ اما با مقاومت در برابر این ظلم همیشگی روح ایمان و حقانیت را بیدار نگه داشته و شعله این چراغ را از نسلی به نسلی دیگر منتقل ساخته تا برای ابد ندای حقانیت امام حسین(ع) و پیروزی خون بر شمشیر در گوش زمانه بپیچد.

عرصه مقاومت عرصه بیداری است، عرصه‌ای است که تلألو نور را در تاریک‌ترین نقاط هم بر می‌افشاند. از این رو گستردگی تاریکی هرچقدر هم همه‌گیر باشد باز نمی‌تواند مقابل تابش نور را بگیرد. هرچقدر غفلت و خواب‌زدگی ملت‌ها و حکومت‌ها طولانی مدت باشد باز هم یک لحظه بیداری و هوشیاری برتر از این خواب طولانی است.

هوشیاری، روشنایی و شهادت همه از یک سرچشمه نشأت می‌گیرند، همه در مکتب حسین این برتری را آموخته‌اند و طرف حق با همه مظلومیتش با تکیه بر این سه می‌تواند در نهایت بر هر جور و ظلمی غلبه کند.

شهادت در برابر زندگی تنها لحظه‌ای بیش نیست، لحظه‌ای که در آن مرگ با عزت بسیار والاتر  از زندگی همراه با ذلت قرار می‌گیرد. خون ریخته بر زمین به راستی حیاتی ماناتر از سلامت جسم در این دنیا دارد و تاریخ به استناد نام‌های بزرگی که ائمه اطهار همه از آن جمله‌اند و سالار شهیدان در رأس ایشان، ثابت کرده است که خون مظلوم حّی و زنده است و تا ابد این بیداری و هوشیاری ادامه دارد و دست‌گیر مظلومان زمانه خواهد بود.

امروز که غرب و شرق هر یک به گونه‌ای در تسخیر امیال شیطانی قرار دارند و جهان امپریالیزم با سلطه‌گری در حال بلعیدن انسانیت و معنویت است، باید که در این عرصه تاریک به ریسمان نور که از روزنه باریک حقانیت بر ما می‌تابد چنگ بزنیم و در برابر این یورش همه‌گیر و جهان خوار استثمار، مقاومت را اصل و جوهره وجودی خویش قرار دهیم تا همانگونه که وعده حق تعالی در قرآن است، مستضعفین مشمول مواهب حق قرار گرفته و پیشوایان و وارثان زمین گردند.

رسالت نور تابیدن است و رسالت حق پیروزی، اما نائل آمدن به آن و قرار گرفتن در برابر پرتو روشنایی مقاومتی را طلب می‌کند که باید پای در رکاب آن نهاد و بی هیچ واهمه پیش رفت. پس همانا رسالت مقاومت نه تنها ایستادگی در برابر ظلم و ستم بلکه پیروزی بر آن است که این نیز وعده خداست. همانطور که ما از مقتدای خود سالار شهیدان آموخته‌ایم مقاومت را باید در والا‌ترین شکلش به نمایش گذاشت، آن را بر تارک جهان برد تا دور‌ترین چشم‌ها نیز بر آن نظاره کنند و دور ترین دست‌ها بر آن بگروند تا این عرصه همچنان پابرجا بماند. آنچنان که امام خون ریخته حضرت علی اصغر(ع) را بر تارک آسمان پاشید تا جهانگیر شود و تا زمانه باقی است هر چشم و گوشی با دیدن خون مظلوم او و شنیدن ندای هل من ناصر ینصرونی بصیر و سمیع گردد.

رسالت جشنواره بین المللی فیلم مقاومت که در هر واژه آن تفسیری نهفته است در همین نمایش ایستادگی در برابر ظلم و رساندن ندای حقانیت به گوش تمام جهانیان است، عرصه مقاومت بی شک عرصه بین‌المللی است چراکه ندای حق مرز نمی‌شناسد و باور ما تا ابد بر کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا پایدار است.

جشنواره فیلم مقاومت با تکیه بر نمایشی‌ترین عرصه رسانه و برترین آن که هنر سینما است، راهی را در جهان باز کرده که به گواه ادوار گذشته این جشنواره و اخبارهای بین المللی، راهی است برای به تصویر کشیدن حق و رساندن صدای مظلوم بر گوش جهانیان در زمانه‌ای که ستمگران بیشترین قدرت رسانه‌ای را در اختیار دارند و جشنواره‌هایی را در بالاترین سطوح برگزار می‌کنند که جز امیال سیاسی و قدرت و منفعت طلبانه هیچ خاستگاه دیگری ندارد.

سینما این هنر مدرن اگرچه خاستگاهی صنعتی و سرگرمی ساز در بدو تولد داشته، اما امروز به برترین و رساترین تریبون جهان ارتقاء یافته است. تا جایی که می‌توان ادعا کرد کشوری که دارای سینمای قوی‌تری باشد می‌تواند بر کرسی جهان نشسته و قلب مردم دنیا را بی هیچ زور و خون ریزی به تسخیر باورها و اعتقادات آن سرزمین درآورد.

ایران اسلامی به یمن انقلاب شکوهمندش که در آستانه پختگی و در مرز چهل سالگی است، امروز سینمای مقاومت را در قالب جشنواره ای بین‌المللی به ایستگاه پانزدهم رسانده و اکنون این جشنواره که همواره پذیرای تولیدات جهانی در عرصه مقاومت بوده و هست در ابعادی گسترده درمیان فیلمسازان انقلابی و پیش رو جهان که در راستای رسالت هنر در پی تعالی روح انسان و آزادگی و رهایی از یوغ ظالمان بوده‌اند شناخته شده است. برگزار کنندگان این جشنواره که در لباس فرهنگ جهاد می‌کنند و سلاح اندیشه و اعتقاد را بر دوش دارند، همواره در برابر فشارها و تهدیدها و کمبودها مقاومت کرده و با از خودگذشتگی این مهم را در پانزدهمین دوره برگزاریش در دستور کار خود قرار داده‌اند. بی‌شک در آینده نه چندان دور سینما این هنر افسون گر چراغ هدایت خویش را از پس این افسون‌گری و بیدادگری‌ها پیدا خواهد کرد و آن روز نقش مهم و اثرگذار این جشنواره بین المللی در هدایت، حمایت و امیددهی سینمای پاک و مطهر و حق جو به تمام حق جویان و آزادی خواهان جهان چه در عرصه هنر و فرهنگ و چه دیگر عرصه‌ها نمایان خواهد شد.

*فارس

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.