سه‌شنبه ۳ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۴

عبدالحسن برزیده:

جشنواره فیلم «مقاومت» دارای موضوعی ملی و فراجناحی است/ موفقیت در حوزه بین‌الملل

عبدالحسن برزیده در میزگرد آسیب شناسی سینمای دفاع مقدس

سینماپرس: عبدالحسن برزیده کارگردان سینما گفت: جشنواره فیلم مقاومت دارای موضوعی ملی و فراجناحی است که به هیچ‌وجه نباید درگیر مسائل جناحی داخل کشور شود.

به گزارش سینماپرس، عبدالحسن برزیده کارگردان سینما در گفتگو با روابط عمومی جشنواره فیلم مقاومت اظهار داشت: جشنواره مقاومت تنها جشنواره‌ سینمایی است که مستقیما به موضوع دفاع مقدس، مقاومت و مسائل استراتژیک کشور می‌پردازد و از این حیث مطمئناَ این جشنواره اهمیت ویژه‌ای دارد و نباید فراموش کرد که در این وضعیت اقتصادی و تحریم‌هایی که علیه کشور ما وجود دارد اهمیت این جشنواره دو چندان است و از طرفی همه مسئولان باید به برگزاری این جشنواره با هزینه‌های منطقی توجه داشته باشند.

برزیده در ادامه خاطرنشان کرد: جشنواره فیلم مقاومت دارای موضوعی ملی و فراجناحی است که به هیچ‌وجه نباید درگیر مسائل جناحی داخل کشور شود. دبیر و دیگر اعضای برگزاری این جشنواره باید به این موضوع توجه داشته باشند که از هر نظر افراد مختلفی که دغدغه دفاع مقدس دارند و شاید نظرشان در برخی موارد با اعضای جشنواره در تضاد است را نیز مورد توجه قرار دهند چرا که در غیر اینصورت ما فقط شاهد حضور و تشویق قشر خاصی خواهیم بود که این مسأله به شدت جلوی پیشرفت را می‌گیرد.

وی تصریح کرد: این نکته بسیار مهم است که اعضای برگزارکننده جشنواره باید توجه ویژه‌ای به نوع نگاهشان نسبت به سایر افراد فعال در حوزه دفاع مقدس و مقاومت داشته باشند. مسئولان باید مراقب باشند که این جشنواره به سمت و سوی نگاه‌های جناحی نرود و کار به جایی نرسد که افراد به جای تشویق شدن از فعالیت در این حوزه پشیمان شوند.

برزیده در ادامه این بحث اظهار داشت: مطمئناَ من و دیگر فیلمسازان برای تشویق در جشنواره‌ای خاص فیلم نمی‌سازیم اما تشویق‌های یک جشنواره مثل جشنواره فیلم مقاومت می‌تواند در روحیه بخشیدن به فیلمسازان این حوزه تأثیرگذار باشد و با توجه به اهمیت جشنواره فیلم مقاومت هر نگاه سلیقه‌ای در آن می‌تواند به کلیت سینمای دفاع مقدس و مقاومت لطمه وارد سازد.

این کارگردان با اشاره به دوره‌های گذشته جشنواره فیلم مقاومت اظهار داشت: طبق مشاهداتی که داشتم احساس خیلی خوبی نسبت به تلاش مسئولان در دوره‌های گذشته دارم اما متأسفانه به دلیل موضوع خاصی که این جشنواره دارد و گرایشات آن که مربوط به آرمان‌های نظام جمهوری اسلامی است با توجه به دشمنی و مخالفت‌های بسیار زیادی که دیگر کشورها نسبت به ما دارند مطمئناَ کشورهای بسیاری با ما برای حضور در این اتفاق فرهنگی هنری همکاری نخواهند داشت و این مسأله کار را برای برگزارکنندگان جشنواره بسیار سخت می‌کند. با این حال و با توجه به این موضوع از نظر من جشنواره مقاومت تا امروز در حوزه بین‌الملل فعالیت خوبی داشته که هر سال باید این فعالیت‌ها بیشتر و دستاوردهای آن پربارتر شود. برای قضاوت درباره این جشنواره باید مسائل و موقعیت سیاسی کشورمان را نیز در نظر بگیریم و با توجه به این مسائل باید عملکرد این جشنواره را مورد بررسی قرار دهیم که از نظر من جشنواره تا امروز با وجود مشکلات فراوانی که دارد عملکرد خوبی داشته و تلاش مسئولان در راستای برگزاری بهتر و تأثیرگذارتر را به وضوح می‌توان دید.

کارگردان فیلم سینمایی «مزار شریف» در ادامه خاطرنشان کرد: از نظر من جشنواره به اکران فیلم‌های مهم حوزه مقاومت باید توجه ویژه‌ای داشته باشد و بسیار مهم است که فیلم‌های استراتژیک ما را کشورهای دیگر نیز ببینند. برای هر فیلمساز دیده شدن اثرش در بین مردم اهمیت ویژه‌ای دارد و اگر این مسأله به شکل جهانی رخ دهد می‌تواند برای هر فیلمسازی جذاب‌تر باشد. به عنوان مثال زمانی که فیلم «مزار شریف» در کشورهایی مثل ژاپن نمایش داده شد من استقبال خوب مردم را مشاهده می‌کردم و این مساله می‌تواند اهمیت بالایی داشته باشد چرا که مطمئناَ اینگونه فیلم‌ها دارای موضوعات و بحث‌هایی هستند که برای همه مردم دنیا دارای جذابیت است و ما از طریق سینما می‌توانیم مسائل مربوط به مقاومت و دفاع مقدسمان را با مردم جهان در میان بگذاریم که جشنواره فیلم مقاومت نیز در این راستا می‌تواند تأثیر بسزایی داشته باشد.

وی در پایان با تأکید بر اهمیت جشنواره فیلم مقاومت و دفاع مقدس گفت: بر هیچ فیلمساز متعهدی اهمیت ویژه جشنواره فیلم مقاومت پوشیده نیست و همه فیلمسازان دغدغه‌مند باید در راستای رشد و تعالی این جشنواره تلاش کنند اما مسئولان برگزاری جشنواره نیز باید مراقب باشند تا جشنواره به هیچ وجه رنگ و بوی جناحی به خود نگیرد و هر کس که دغدغه‌ای نسبت به موضوعات انقلاب دارد بتواند به حضور در این جشنواره امیدوار باشد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.