دوشنبه ۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۵

چرا باید به آمار ۸۰ درصد رضایتمندی تلویزیون شک کرد؟

تلویزیون-رسانه ملی

تسنیم: تلویزیون این روزها بسته مرغوبی به مردم ارائه نمی‌کند که انتظار ۸۵ درصد رضایتمندی را داشته باشد؟ کیفیت اصل است و در تلویزیون ایران کمیت را اصل گذاشته‌اند و این یک غلط راهبردی است.

 همین چندی پیش بود که میزگرد و گفتگویی را با نادر طالب‌زاده و رضا درستکار داشتیم و هر دو بر فدا کردن کیفیت و توجه به کمیت‌ها تأکید کردند؛ رسانه‌ملی که اصلاً نباید خودش را رقیب  شبکه‌های ماهواره‌ای و فضای مجازی بداند و پایش را فراتر از این‌ها بگذارد. در این بین یک نکته هم که این دو کارشناس و کارشناسان دیگر به آن انتقاد می‌کنند همین نظرسنجی‌های ۸۵ درصدی است که مردم تا این حد از برنامه‌ها و فیلم‌های تلویزیون رضایت دارند. البته در کلام و نوع بازدیدهای تلویزیونی‌شان اینگونه دیده نمی‌شود و آن رونق گذشته را صداوسیما ندارد.

البته در برخی اوقات با سریال‌ها و برنامه‌های خوب و اصولی مخاطبین بسیاری پای تلویزیون می‌نشینند و حتی از ماهواره و فضای مجازی دست برمی‌دارند که این خودش یک نقطه امیدی است. باز هم به قول این دوستان کارشناس تلویزیون این روزها بسته مرغوبی به مردم ارائه نمی‌کند که انتظار این درصد بالا رضایتمندی را داشته باشد؟ کیفیت اصل است و در تلویزیون ایران کمیت را اصل گذاشته‌اند و این یک غلط راهبردی است.

از طرفی محمود گبرلو هم در گفتگویی اعتقاد داشت که فضا و فرصت را باید بیش از سلبریتی‌ها برای اهل فکر فراهم شود تا آن‌ها بیندیشند تا فرهیختگی جای رفتارهای شومنی و مصنوعی بدون اندیشه و تفکر دوباره رونق بگیرد. حالا در این شرایط دوباره سیدمرتضی میرباقری معاون سیما می‌گوید: بیش از ۸۰ درصد مردم مخاطب تلویزیون ایران هستند و نمی‌دانیم برخی افراد چرا به این آمار شک دارند اما وقتی دقیق‌تر مطالعه می‌کنند درمی‌یابند که هر فرد ایرانی به فراخور و نیاز خود برخی از برنامه‌های تلویزیون اعم از فیلم و سریال، ورزشی، اجتماعی، علمی، مذهبی، سیاسی و غیره را تماشا و پیگیری می‌کند.

البته معاون سیما دوباره موضوع مقابله و به گونه‌ای رقابت با شبکه‌های خارجی و اینترنتی را مطرح می‌کند که بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند صداوسیما نباید خودش را رقیب این شبکه‌ها بداند و پایش را بایستی فراتر بگذارد؛ او چنین می‌گوید:  "در حال حاضر ۱۷ شبکه ملی در تلویزیون ایران فعال هستند. آنچه مهم است، وحدت شبکه‌ها در عین کثرت شبکه‌هاست. برای مقابله با رسانه‌های خارجی که از ماهواره‌ها و شبکه‌های اینترنتی پخش می‌شوند، نیازمند وحدت محتوای شبکه‌ها در عین کثرت شبکه‌های رسانه ملی است. عمده نیاز معاونت سیما را نیروی انسانی کارآمد است؛ نیرویی که در برنامه‌‌ریزی و سیاست‌‌گذاری ایده‌پرداز و فهیم باشد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.