یکشنبه ۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۴

سینمای مهجور دفاع مقدس/۵

دوستی: سینمای دفاع مقدس مدیریت سالم و صحیح ندارد/ هالیوود سال ها پس از جنگ های جهانی در رابطه با آن فیلم می سازد پس ما هم باید مرتباً در رابطه با دفاع مقدس فیلم تولید کنیم

مریم دوستی در نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی دریاچه ماهی

سینماپرس: مریم دوستی کارگردان سینما همزمان با هفته دفاع مقدس با انتقاد از عملکرد مدیران سینمایی در رابطه با سینمای انقلاب و دفاع مقدس که باعث مهجوریت این گونه مهم سینمایی شده است گفت: سینمای دفاع مقدس مدیریت سالم و صحیح ندارد و به همین علت این گونه مهم سینمایی و سینماگران دغدغه مند و غیروابسته که با جان و دل و عشق شان برای این سینما کار می کنند دچار افول شده اند و نه مسئولان دولتی و نه مسئولان در سایر سازمان ها و نهادهایی که بخشی از تولیدات شان در حوزه سینمای دفاع مقدس است از آن ها حمایت نمی کنند.

کارگردان فیلم سینمایی «دریاچه ماهی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ما در حوزه سینمای دفاع مقدس شاهد حضور ۲ قشر مختلف از فیلمسازان هستیم؛ دسته اول فیلمسازانی که با سرمایه های شخصی و عشق و جان و دل شان به این حوزه ورود پیدا می کنند و به وقایع دوران دفاع مقدس ارادت قلبی دارند و دسته دوم فیلمسازانی که توسط برخی مدیران به واسطه دوستی و آشنایی و رفاقت انتخاب می شوند و چندان اراداتی به سینمای دفاع مقدس ندارند و برای گذران زندگی و درآمد در این حوزه کار می کنند.

وی ادامه داد: من جزو آن دسته فیلمسازانی هستم که برای ساخت فیلمم که در ژانر دفاع مقدس بود هیچ حمایتی نشدم و مستقل وارد این عرصه شدم؛ خوشبختم که امروز می توانم اعلام کنم که فیلمسازی وابسته نیستم؛ البته وابسته به معنای سوء آن که مدت ها است به برخی فیلمسازان انگ آن زده می شود، چرا که من از جان و قلبم وابسته دوران جنگ و دفاع مقدس و ارزش ها و آرمان های آن بوده و هستم.

دوستی تأکید کرد: من در فیلمم حرف خودم را زدم، بدون شعار، با هدف و با عشق؛ خوشحالم که اولین فیلمم با همه فراز و نشیب ها و بی مهری ها در ژانر دفاع مقدس ساخته شد و به سمت سینمای اجتماعی یا کمدی نرفتم که فروش چند میلیاردی ام تضمین شده باشد! من معتقدم کار در حوزه دفاع مقدس یک ادای دین است، ادای دین به یکایک رزمندگان، جانبازان و شهدای دوران جنگ؛ من در خانواده ای رشد کرده ام که در آن جنگ و جبهه و شهادت و جانبازی وجود داشت و با گوشت و استخوانم معنای جنگ و دفاع مقدس را درک کردم و سعی کردم هر آنچه که دیدم و آموخته ام را در فیلمم پیاده کنم و خوشحالم که برکت حضور من در عرصه سینمای حرفه ای با فیلمی در حوزه سینمای دفاع مقدس بود.

این سینماگر در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه همانطور که هالیوود سال ها پس از جنگ های جهانی در رابطه با این اتفاقات فیلم می سازد ما هم باید مرتباً در رابطه با دفاع مقدس فیلم تولید کنیم اظهار داشت: برخی افراد با بیان این جمله که دیگر دوران جنگ تمام شده و کار در این حوزه معنایی ندارد می خواهند کاری کنند تا سینمای دفاع مقدس به فراموشی سپرده شود در صورتی که ما قصه های نابی از این دوران داریم که هریک از آن ها می تواند دستمایه تولید ده ها اثر سینمایی درخشان شود.

وی خاطرنشان کرد: درست است که جنگ برهه ای از تاریخ بوده و الآن گذشته است اما قصه های آن تمام نشده اند؛ ما همچنان در کنار خانواده های شهدا و مفقودالاثرهایی را داریم که چشم به راه فرزندان شان هستند؛ ما همچنان جانبازان گرانقدری را داریم که در کنارمان زندگی می کنند و این وظیفه فطری و ذاتی ما است که به داستان های زندگی یکایک این بزرگان بپردازیم.

دوستی متذکر شد: کسانی که می گویند جنگ تمام شده است بی بصیرت هستند؛ جنگ ما با دشمنان این آب و خاک همچنان ادامه دارد. کشور ما به دلیل شرایط سوق الجیشی که دارد همواره در تیررس دشمنان بوده و هست و این وظیفه ما است که با درایت و بصیرت جدی در حوزه فرهنگ و هنر و سینما دست های دشمنان را رو کرده و در مورد اتفاقات کشورمان فیلم بسازیم. سینمای دفاع مقدس در واقع سینمایی استراتژیک برای کشور ما محسوب می شود و قطعاً اگر مدیریتی سالم و صحیح در سینما وجود داشته باشد می بایست حمایت های مساوری و عادلانه و عاشقانه از فیلمسازانی داشته باشد که دل شان برای دفاع مقدس می تپد.

این کارگردان تأکید کرد: ما نباید بگذاریم علاقمندان حوزه دفاع مقدس بیش از این مأیوس و سرخورده شوند؛ ما نباید بگذاریم فیلمسازان دغدغه مند این حوزه ارزشمند به دلایل مشکلات متعدد به سمت تولید فیلم در ژانرهای دیگر بروند و سینمای دفاع مقدس را یکه و تنها بگذارند.

وی در پایان این گفتگو متذکر شد: متأسفانه مدیران سینمایی کشور ما کمترین توجه به ژانر بسیار مهم دفاع مقدس ندارند و این اتفاق به آن دلیل است که نمی دانند این گونه مهم سینمایی برای آموزش و تربیت نسل های بعدی کشور برای دفاع از مام میهن تا چه میزان می تواند موثر واقع شود. دفاع مقدس یک ژانر مهم و ارزشمند است و اگر این ژانر از بین برود نشان از بی لیاقتی، بی مسئولیتی و نافهمی مدیران و مسئولان سینمای ایران است.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.