یکشنبه ۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۶

تدریس سرفصل آموزشی «مبانی درک فیلم» در مدرسه ملی سینما

مدرسه ملی سینمای ایران

سینماپرس: پرویز جاهد در هفته نخست از فصل دوم دوره عالی «مطالعات فیلم: نظریه، نقد و تحلیل» در مدرسه ملی سینمای ایران، سرفصل آموزشی «مبانی درک فیلم» را تدریس می کند.

به گزارش سینماپرس، هفته نخست از فصل دوم دوره عالی «مطالعات فیلم: نظریه، نقد و تحلیل» در مدرسه ملی سینمای ایران با حضور پرویز جاهد مدرس و منتقد سینما با سرفصل آموزشی «مبانی درک فیلم» از تاریخ ۲ تا ۴ مهر ماه برگزار می‌شود.

در هفته نخست از فصل دوم این دوره و پس از برگزاری آزمون پایان فصل نخست، پرویز جاهد سرفصل آموزشی «مبانی درک فیلم» را تدریس می کند.

ماریون زیلیو منتقد فرانسوی و فارغ التحصیل رشته زیبایی شناسی، علوم و فنون و هنر از دانشگاه پاریس ۸ و یکی از اعضای انجمن بین المللی منتقدان است که در مدت زمان ۵ روز در مدرسه ملی سینما با سرفصل آموزشی «پسا نقد»، نقد معاصر را از سه منظر فنی، هنری و اقتصادی مورد بررسی قرار داد.

زیلیو در بخش هایی از کارگاه های ۵ روزه خود درباره مفهوم «پسا نقد» توضیح داد و گفت: «پسا نقد» یکی از سرفصل‌های حوزه نقد نویسی به شکل کلان است که برای گذر از نقد سنتی به کار برده می‌شود به این معنا که نقد سنتی براساس معیارهایی از پیش تعیین شده یک اثر هنری را مورد بررسی و در نهایت قضاوت قرار می‌دهد.

وی افزود: نقد سنتی به اصولی درباره نقدنویسی اشاره دارد که آفرینش های هنری را براساس همکاری با هنرمند و رسیدن به شکل جدیدی از نگارش نقد بیان می‌کند و در نهایت به قضاوت می‌رسد. قضاوتی با این مضمون که آیا این کار خوب است یا این کار بد است؟ ولی «پسا نقد» چنین نیست. زیرا به منتقد یادآور می‌شود که باید با آغوش باز به استقبال آثار هنری رفت و یک اثر را بدون هیچ پیش داوری بررسی کند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.