شنبه ۷ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۹

نقد شفاهی فیلم های در حال اکران؛

«یک کیلو و بیست و یک گرم» تلاش فیلمسازی جوان برای تحول در سینمای قصه گو و «چراغ های ناتمام» چالش ارزش ها و ضد ارزش ها در بستر دفاع مقدس

یک کیلو و بیست و یک گرم-چراغ های ناتمام

سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینمای کشور همزمان با اکران ۲ فیلم سینمایی «یک کیلو و بیست و یک گرم» به کارگردانی رحیم طوفان و «چراغ های ناتمام» به کارگردانی مصطفی سلطانی گفت: «یک کیلو و بیست و یک گرم» تلاش فیلمسازی جوان برای تحول در سینمای قصه گو و «چراغ های ناتمام» چالش ارزش ها و ضد ارزش ها در بستر دفاع مقدس است.

این منتقد سینما در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: رحیم طوفان با کارگردانی نخستین اثر قابل تأمل سینمایی خود فیلم جمع و جور و پویای «یک کیلو و بیست و یک گرم» در آغاز راه فعالیت در عرصه سینمای حرفه ای و فیلمسازی، نوگو و نوجو ظاهر شده است. طوفان گرافیک رایانه خوانده و از سال ۷۸ در زمینه های تصویربرداری، تدوین و کارگردانی و طراحی و اجرای جلوه های بصری فعال بوده است.

وی ادامه داد: او ساخت ۵۰۰ فیلم تبلیغاتی و ۱۶ فیلم کوتاه را تجربه کرده است و با فیلم دیدنی سینمایی «یک کیلو و بیست و یک گرم» به صف سینماگران حرفه ای پیوسته است. اولین ساخته سینمایی او اثری قصه گو با مضمون و محتوا و ساختار هنری به نسبت خوب و از منظر توجه به امور فنی و تصویری و تلاش برای ایجاد تغییر در نگرش داستان گویی و روایت پردازی در سینمای قصه گوی رایج، حائز توجه و اهمیت است.

آذین سپس با بیان اینکه بازگویی روان و گویای ۳ داستان مرتبط  ۳ خانواده که باگره افکنی و تعلیق های مناسب و تصویرسازی های خوب همراه است ازفیلم طوفان اثری تماشایی ساخته اظهار داشت: تعریف متفاوت و دقیق و ظریف روایت های داستان فیلم با چیدن هوشمندانه عناصر داستان به گونه ای که مخاطب را با آن همراه و دعوت به شکل دهی داستان ها می کند، فیلم را گرم و دلنشین ساخته است.

وی تأکید کرد: «یک کیلو و بیست و یک گرم» با بازی های خوب سعید آقاخانی و لیلا زارع، کارگردانی حساب شده و احترام به شعور مخاطب و تعریف جذاب و سرگرم کننده داستان و ساختار هنرمندانه فیلم، مخاطب خود را راضی می کند. رحیم طوفان خوب و با دست پر و نگاهی نوجو وارد سینمای حرفه ای شده و انتظار مخاطب را برای دیدن دومین فیلم قوی و خوب خود بالا برده است.

این مدرس سینمای کشور سپس به نقد فیلم دفاع مقدسی «چراغ های ناتمام» پرداخت و گفت: فیلم دفاع مقدسی «چراغ های ناتمام» نخستین ساخته سینمایی مصطفی سلطانی، فیلمی قابل اعتنا است. این فیلم روایتی متفاوت از درگیری های ذهنی و عینی یک نویسنده ارزشی و پایبند به باورهای خود باپرسش ها، موانع و مشکلات زندگی و تلاش های او برای یافتن پاسخ ها و مصداق هایی جهت پایداری بر باورهایش است.
آذین ادامه داد: فیلمی که سوژه ای خوب و موضوعی مناسب با بستر دفاع مقدس دستمایه قرار داده است. بااین همه مضمون و محتوای خوب فیلم، علیرغم کوشش های کارگردان و یارانش در جان و بطن این اثر جای نگرفته و درسطح و شعارباقی مانده است. «چراغ های ناتمام» با آنکه امتیازهای خوبی درگزینش سوژه و توجه به ارزش ها، مسائل اخلاقی و انسانی و روانشناسی و کاوش ذهنی کاراکترها، جلوه های ویژه، تدوین و ... دارد، امابه دلیل کم کاری در داستان پردازی که باعث شده فیلمساز به سرعت از روی رخدادها بگذرد و ساده انگارانه، تماشاگر فیلم خود را با کوله پشتی و عکاس و موضوع عکس او و... همراه کند و پردازش ناکامل شخصیت ها و باورپذیر نشدن کاراکتر جلال، نویسنده ارزشی و همسر او که بیش از شخصیت، نمایانگر تیپ است، بابازی های متوسط مجید صالحی و شقایق فراهانی و همچنین  تاثیر گذار نبودن شخصیت استاد ساداتی با بازی معمولی داریوش ارجمند درروند داستان، نتوانسته به  یک اثرکامل سینمایی تبدیل شود.
این منتقد یادآور شد: سلطانی، سینما را با ساختن فیلم کوتاه و دستیار کارگردانی تجربه کرده و به عنوان مجری طرح در تولید ۹ فیلم سینمایی همکاری داشته است. امتیازهای فیلم اوبه علت این تجارب و دانش او از سینما است.
وی در پایان افزود: علیرغم کاستی های «چراغ های ناتمام» نگاه و تلاش خوب کارگردان آن برای شکل دهی تصویری و سینمایی ذهنیات و کشمکش های درونی و بیرونی قهرمان فیلم و خلق کاراکترهایی با خصلت های آشنا و ملموس، وفاداری به ارزش ها و دغدغه مندی اش درباره انسان ها و آرمان ها، دفاع مقدس و همدلی با باورمندان و معتقدان، ارزشمنداست و ساخته سینمایی اورا شریف و محترم و آغازی خوب برای  حضور حرفه ای درسینما وکارگردانی آثار خوش ساخت وبامحتوانشان می دهد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.