سه‌شنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۱

خیز پرهزینه «رستاخیز» به بایگانی!

پوستر فیلم «رستاخیز»

جوان آنلاین: وزارت ارشاد و بنیاد فارابی میلیاردها تومان پول بیت‌المال را هزینه ساخت و تولید فیلم «رستاخیز» کردند در حالی که این فیلم نه تنها هرگز اکران عمومی نشد بلکه ارشاد مجبور شد به دلیل شکایت صاحبان فیلم مالکیت آن‌را با پرداخت مبلغی هنگفت بخرد، اما از میان همه این هزینه‌های میلیاردی و بی‌سابقه چیزی عاید فرهنگ و هنر عاشورایی نشد.

وزارت ارشاد و بنیاد فارابی میلیارد‌ها تومان پول بیت‌المال را هزینه ساخت و تولید فیلم «رستاخیز» کردند در حالی که این فیلم نه تنها هرگز اکران عمومی نشد بلکه ارشاد مجبور شد به دلیل شکایت صاحبان فیلم مالکیت آن‌را با پرداخت مبلغی هنگفت بخرد، اما از میان همه این هزینه‌های میلیاردی و بی‌سابقه چیزی عاید فرهنگ و هنر عاشورایی نشد.


«رستاخیز» آخرین ساخته احمدرضا درویش است و از زمانی که در سی و دومین جشنواره فیلم فجر در سال ۹۲ اکران شد، انواع و اقسام اتفاقات را تجربه کرد تا اینکه سیدعباس صالحی، وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دوازدهم در حاشیه اولین نشست خبری خود با اصرار خبرنگاران مجبور به صحبت درباره سرنوشت این فیلم شد؛ فیلمی که در ایران جز در جشنواره فیلم فجر، چند اکران محدود در جشنواره‌هایی همچون جشنواره فیلم‌های دینی «رویش»، اکران‌های خصوصی و یک اکران عمومی یک روزه، در محاق عدم اکران فرو رفت. سالیان زیادی بود که در سینما جای خالی فیلم‌هایی با موضوع عاشورا و اتفاقات آن احساس می‌شد و این در حالی بود که در طول سال‌ها فیلم «روز واقعه» با فیلمنامه‌ای از بهرام بیضایی تنها داشته و مولود عاشورایی سینمای ایران بوده و است. فیلم «رستاخیز» با تهیه کنندگی تقی علیقلی زاده و همچنین سرمایه گذاری چند جانبه (کنسرسیوم) مؤسسه فرهنگ تماشا، شرکت دلتا مدیا و شرکت آکو افالز از کشور‌های ایران، کویت و انگلستان ساخته شد.


«رستاخیز» قرار بود به غیر از نسخه فارسی‌اش با دو زبان و نام متفاوت (با نام عربی «القربان» و انگلیسی«Hussein Who Said No») به نمایش درآید؛ موضوعی که با حاشیه سازی‌های مختلف و نقل قول‌های جنجالی عواملش از جمله مدعای تأیید فیلمنامه توسط یکی از مراجع بزرگ شیعیان عراق و تکذیب دفتر نمایندگی آن مرجع عالیقدر در ایران، از سوی تیم سازنده هرگز اتفاق نیفتاد.


نخستین اکران این فیلم روز ۱۶ بهمن ۱۳۹۲ و در سی‌و‌دومین جشنواره فیلم فجر اتفاق افتاد و نسخه سه ساعته‌ای از فیلم «رستاخیز» برای نمایش در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد. واکنش‌های زیادی در همان ساعات ابتدایی پایان اکران و نمایش این فیلم شکل گرفت.


از جمله دلایل اصلی و عمده عدم اکران عمومی فیلم احمدرضا درویش نمایش چهره بدون پوشش حضرت عباس و حضرت علی اکبر علیهما‌السلام در کنار تحریف آشکار واقعه عاشورا و برخی اشتباهات فاحش و عجیب در به تصویر کشاندن اتفاقات واقعه عظیم عاشورا بود. درویش در پاسخ به انتقاد‌ها درباره به تصویر کشیدن چهره حضرت ابوالفضل (ع) تأکید می‌کرد که در این باره موظف است به نظر مرجع تقلید خود دقت کند و همین کار را هم کرده است. فردای آن روز هم سازمان سینمایی طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که اکران فیلم سینمایی «رستاخیز» تا تأمین نظر برخی از مراجع تقلید به تعویق می‌افتد.


پس از کش‌و قوس‌های فراوان عوامل این فیلم از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دلیل خسارتی که به این فیلم وارد کرده‌اند، شکایت کردند که این اقدام آن‌ها باعث شد جنتی وزیر وقت ارشاد بگوید: عوامل این فیلم از ابتدا به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کردند که در مورد این فیلم، نظریه تمام مراجع را کسب کرده‌اند، در حالی که بعداً مشخص شد این صحبت آن‌ها صحت نداشت و تنها نظر چند نفر اخذ شده بود... عوامل این فیلم می‌گویند شورا مجوز داده و بعد در چند سینما اکران شده و شما آن را لغو کرده‌اید که ادعای خسارتشان در مورد این ماجراست. متأسفانه وزارت ارشاد و بنیاد فارابی به خاطر صرف هزینه‌های هنگفت و بسیار زیاد برای ساخت اثری که نه فقط عاشورا و تاریخش را تحریف کرده بلکه با نمایش چهره حضرت عباس و حضرت علی اکبر علیهما‌السلام و نیز شخصیت‌پردازی بسیار ضعیف و خلاف واقع در مورد این بزرگواران، همچنین دروغ بستن به برخی مراجع عظام شیعه باعث هدررفت بودجه‌ای شدند که می‌شد با مدیریت صحیح آن آثار بهتر و اثرگذارتری ساخت؛ ضمن اینکه ارشاد در این فقره هم بخشی از پول ساخت را پرداخت و هم جریمه نقدی و سهم اکران داخلی آن را که متأسفانه با عدم مسئولیت پذیری در بازه زمانی تولید اثر و نظارت ضعیف آن‌ها فیلمی با هزینه ساخت سرسام‌آور تولید و مستقیم به بایگانی سپرده شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.