سه‌شنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۷

«موسسه هنرمندان پیشکسوت» و هزینه ۲.۶ میلیاردی در ردیف‌های تکراری

موسسه هنرمندان پیشکسوت

سینماپرس: گزارش مالی موسسه هنرمندان پیشکسوت در سال ۱۳۹۶ در حالی منتشر شد که برخی سرفصل‌های آن، شرح وظایف و سازوکار هزینه‌ای این موسسه را با ابهاماتی مواجه کرده است.

به گزارش سینماپرس، روابط عمومی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خبری اعلام کرد: در ادامه روند شفاف‌سازی عملکرد مالی نهادهای زیرمجموعه، گزارش موسسه هنرمندان پیشکسوت در سال ۱۳۹۶ منتشر شد.

فایل گزارش مالی موسسه هنرمندان پیشکسوت در سال ۹۶ را اینجا بخوانید.

با نگاهی اجمالی به گزارش ارایه شده یکی از اولین نکاتی که جلب توجه می‌کند ساخت ۳۲ مستند درباره زندگی پیشکسوتان هنر است که ابتدا به ساکن با این پرسش مواجه می‌شود که ساخت مستند از زندگی بزرگان هنر بر چه اساس برعهده موسسه هنرمندان پیشکسوت گذاشته شده است در حالی که یکی دیگر از بخش‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یعنی سازمان سینمایی دارای زیرمجموعه تخصصی تولید فیلم مستند است و این بودجه می‌تواند به طور حرفه‌ای در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی هزینه شود کمااینکه تولید مستندهای پرتره درباره چهره‌های شاخص عرصه‌های مختلف، یک روال مرسوم در این مجموعه بوده است.

حال باید ضرورت و دلیل ساخت این تعداد مستند با هزینه مجموع ۸۶ میلیون تومانی در موسسه هنرمندان پیشکسوت تببین و تشریح شود. به خصوص که در جدول ارسالی، اشاره‌ای به طرف‌های قرارداد و مستندسازانی که برای این آثار مبالغی را دریافت کرده‌اند نشده است و ارقام درج شده برای ساخت این آثار هم با استاندارد هزینه تولید مستند در کشور نسبت منطقی ندارد.

از دیگر نکات غیرشفاف در این جدول، تکرار برخی ردیف‌ها مانند «همایش‌ها-گردهمایی‌ها-برنامه‌ها- تولدهای هنرمندان پیشکسوت» (با هزینه ۳۴۱ میلیون ریال)، «تکریم گروهی هنرمندان پیشکسوت به مناسبت سالروز تولد(جشن تولد) » (با هزینه ۲۱۶۰ میلیون ریال) و «دیدارها و بازدیدهای گروهی هنرمندان پیشکسوت(خرید گل و شیرینی و میوه و...)» (با هزینه ۲۸۶ میلیون ریال) است؛ ردیف‌هایی که به نظر می‌رسد از نظر اجرایی تفاوتی با یکدیگر ندارند و عناوین‌شان بیشتر بازی با کلمات به نظر می‌رسد در نتیجه تخصیص بودجه مجزا به هر کدام از این سرفصل‌ها نیاز به شفاف‌سازی و توضیحات تکمیلی دارد.

مضاف‌بر این سه ردیف مشخص، ردیف‌های دیگری مانند «ششمین همایش سراسری هنرمندان پیشکسوت در تبریز» (با هزینه ۳۶۹۱ میلیون ریال)، «هفتمین همایش سراسری هنرمندان پیشکسوت در کیش» (با هزینه ۳۷۴۳ میلیون ریال) و یا «هزینه تجلیل از هنرمندان پیشکسوت (انفرادی) » (با هزینه ۳۶۳ میلیون ریال) هم به نظر می‌رسد می‌توانست در ذیل همان ردیف «همایش‌ها-گردهمایی‌ها-برنامه‌ها- تولدهای هنرمندان پیشکسوت» لحاظ شود. هرچند تفاوت قابل توجه هزینه‌ها در این سرفصل‌ها احتمال خوشبینانه «بی‌دقتی در درج عناوین ردیف‌های هزینه‌ای» را هم تقویت می‌کند.

همین ابهام درباره ردیف‌های دیگری مانند «پذیرایی و ایاب و ذهاب رفت و آمد هنرمندان حمل و نقل و...» (با هزینه ۵۸۴ میلیون ریال) نیز قابل طرح است؛ هزینه‌ای که به مصادیق آن اشاره‌ای نشده و عبارت درنظر گرفته شده برای آن هم بیشتر تکرار مکرر کلمات با مفاهیم مشابه است.

درباره ردیف‌های «کمک‌هزینه‌های مستمر (معیشتی-مسکن و...) به هنرمندان پیشکسوت» (با هزینه ۹۸۰۹ میلیون ریال)، «کمک‌هزینه‌های پزشکی و پرستاری هنرمندان پیشکسوت» (با هزینه ۴۲۱ میلیون ریال) و «هزینه‌های بیمه تکمیلی هنرمندان پیشکسوت (حق بیمه سالیانه) » (با هزینه ۶۶۹ میلیون ریال) هم می‌توان به این نکته اشاره کرد که به نظر می‌رسد در این بخش «موسسه هنرمندان پیشکسوت» و «صندوق اعتباری هنر» در حال موازی‌کاری هستند.

در اساسنامه «صندوق اعتباری هنر» که در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته است صراحتا به «طرح تکریم و کمک‌مستمری»، «بیمه تأمین اجتماعی»، «بیمه درمان تکمیلی» و «تسهیلات» به‌عنوان خدمات ارایه شده به ۵۴ هزار عضو این صندوق اشاره شده است. در این اساسنامه به جزییات بیشتری هم اشاره شده است که موید هم‌پوشانی وظایف این دو نهاد حمایتی است.

*مهر

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.