سه‌شنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۸

برنامه‌های سومین همایش تئاتر مردمی پیاده‌روی اربعین تشریح شد؛

کوروش زارعی: تئاتر مردمی اربعین گفتمان فرهنگی و اجتماعی در ابعاد جهانی است

کوروش زارعی

سینماپرس: مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری گفت: همایش تئاتر مردمی اربعین گفتمان فرهنگی و اجتماعی در ابعاد جهانی است؛ چرا که تعداد بسیاری از کشورهای جهان برای برگزاری این اجتماع عظیم مردمی در عراق و در مسیر پیاده‌روی حضور می‌یابند.

به گزارش سینماپرس، برنامه‌های سومین همایش بین‌المللی تئاتر مردمی پیاده‌روی اربعین «روایت راهیان» با حضور کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری و محراب محمد‌زاده دبیر هنری این دوره از همایش در پایگاه خبری حوزه هنری تشریح شد. زارعی در این نشست نخست به زمان‌بندی اولیه این همایش پرداخت و گفت: ۲۸مهرماه سال جاری همایش تئاتر مردمی اربعین کار خود را آغاز خواهد کرد. از این تاریخ به مدت ۳روز متوالی در مرز شلمچه و چذابه اجرای نمایش با گونه‌های متفاوت خواهیم داشت. پس از اجرای این سوه روز وارد خاک عراق می‌شویم و اجراهای برون مرزی همایش آغاز خواهد شد. به این ترتیب یک هفته در عراق با هنرمندان نمایش‌های آیینی کشور اجرا خواهیم داشت.

زارعی درخصوص همکاران اجرایی این جشنواره در حوزه هنری گفت: محراب محمدزاده که سال گذشته به عنوان دبیر اجرایی این جشنواره ما را همراهی می‌کرد امسال دبیری هنری جشنواره را به عهده دارد. همچنین آرش ساربان که سال گذشته با گروه خود فعالیت‌های خوبی را ارائه دادند امسال به عنوان دبیر اجرایی سومین همایش مردمی تئاتر اربعین ما را یاری می‌کنند.

وی با اشاره به تصمیمات ویژه برای برگزاری این دوره از همایش افزود: در نظر داریم تا اجرای نمایش‌های سومین همایش بین‌المللی تئاتر اربعین با پنج زبان گوناگون میزبان زوار پیاده‌روی ایام اربعین باشد. زبان‌های فارسی، عربی، اردو، ترکی و انگلیسی در دستور کار برگزاری این دوره از همایش تئاتر مردمی اربعین قرار دارد. سال گذشته ما تنها به دو زبان فارسی و عربی نمایش اجرا کردیم. اما امسال با توجه به طیف وسیع زوار از کشورهای مختلف با زبان‌ها و گویش‌های گوناگون تصمیم گرفتیم تا در فراخوان این رویداد زبان‌هایی علاوه بر عربی و فارسی را نیز وارد کنیم.

زارعی در مورد موضوعات مورد نظر مرکز در برپایی این همایش گفت: روایت‌ها و داستان‌های تاریخی و معاصر در رابطه با پیاده‌روی اربعین، وقایع تاریخی مربوط به محرم‌الحرام ۶۱ هجری، شخصیت امام حسین (ع) و یاران باوفایش، قیام عاشورا و مدافعان حرم و فرهنگ عاشورا و انقلاب اسلامی موضوعات مورد نظر ما برای آثار انتخاب شده در این دوره است. همچنین قالب‌های اجرایی باید موکبی یا همان مسجدی، خیابانی، تعزیه، نقالی، پرده‌خوانی و مقتل‌خوانی باشد.

زارعی: از تمام موقعیت‌های پیاده‌روی اربعین استفاده شود

این هنرمند تئاتر کشور ادامه داد: همایش تئاتر مردمی اربعین گفتمان فرهنگی و اجتماعی در ابعاد جهانی است؛ چرا که تعداد بسیاری از کشورهای جهان برای برگزاری این اجتماع عظیم مردمی در عراق و در مسیر پیاده‌روی حضور می‌یابند. پس ما باید از ظرفیت‌ها و توانایی‌های خود همانند هنرهای نمایشی جهت افزایش تعامل هرچه بیشتر میان هنرمندان مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با زوار این رویداد مهم بهره ببریم. تئاتر نیز هنر گفتمان است. چون بر پایه و اساس گفت‌وگو پیش می‌رود و شکل می‌گیرد. ما باید از این موقعیت اجتماعی مسلمانان در ایام اربعین برای بیان مفاهیم امروزی بشریت و رویدادهای پیرامون مسلمانان با توانایی‌های هنرهای نمایشی استفاده کنیم. به این ترتیب باید از ظرفیت‌های تئاتر و هنرهای نمایشی در راستای وحدت مذهبی میان مسلمانان بهره‌برداری کنیم.

زارعی با مقایسه مراسم حج و پیاده‌روی اربعین گفت: همچنان‌که حج نمایش بزرگ مسلمانان جهان است، پیاده‌روی اربعین نیز گسترده و عظیم است. پس باید از تمامی موقعیت‌هایی که این پیاده‌روی به عنوان بزرگ‌ترین پیاده‌روی مسلمانان به ما می‌دهد بیشترین استفاده را داشته باشیم.

بازیگر سریال به یادماندنی «یوسف پیامبر» در مورد همکاری‌ نهادهای مربوطه در برپایی سومین همایش بین‌المللی تئاتر مردمی پیاده‌روی اربعین «روایت راهیان» گفت: برگزاری همایش تئاتر مردمی اربعین در سومین دوره خود با همکاری کمیته فرهنگی ستاد اربعین و انجمن هنرهای نمایشی ایران برگزار می‌شود. امسال کمیته فرهنگی اربعین به مدیریت حجت‌الاسلام والمسلمین احمدی با توجه به سوابق موفق مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در پیاده‌روی اربعین از ما دعوت کرده و همکاری‌های گسترده و ارزنده‌ای را با ما در این همایش دارد. ما با این کمیته چند جلسه سازنده و بسیار مهم داشتیم که به تصمیمات مهمی منجر شد. همچنین قرار شد تا این کمیته فراخوان همایش را در سایت خود نیز قرار دهد تا به نوعی تبلیغی برای ما باشد.

زارعی: تئاتر مردمی پیاده‌روی اربعین کاملا مردمی و نذر فرهنگی است

وی افزود: سال گذشته ۱۲۰ هنرمند را در قالب ۱۲ گروه نمایشی به عراق و مسیر پیاده‌روی اعزام کردیم. امسال نیز می‌خواهیم با گسترش اجراهای خود این تعداد را به ۱۵۰ نفر افزایش دهیم. در اعزام این هنرمندان به عراق کمیته فرهنگی اربعین نیز قول همکاری به ما داده است.

زارعی با تاکید بر مردمی بودن این همایش گفت: اسکان هنرمندان اعزامی به عراق برای سومین همایش بین‌المللی تئاتر مردمی پیاده‌روی اربعین کاملا مردمی و نذر فرهنگی است؛ چرا که هنرمندان ما برای استراحت و اوقات بیکاری در موکب‌ها میان مردم به سر می‌برند. همچنین به هر شکل ممکن در این مسیر علاوه بر فعالیت‌های هنری خود، فعالیت‌های دیگر نیز بنا به خواسته‌های خود انجام می‌دهند. این‌گونه است که تئاتر مردمی به شکل تماما واقعی محقق می‌شود.

وی درخصوص اعضای هیئت انتخاب نمایش‌های دریافتی دبیرخانه برای شرکت در سومین همایش مردمی تئاتر اربعین افزود: هیئت انتخاب آثار دریافتی دبیرخانه سومین همایش بین‌المللی تئاتر مردمی پیاده‌روی اربعین را توحید معصومی، آرش ساربان و محراب محمدزاده تشکیل می‌دهند.

بازیگر سریال‌های تلویزیونی «آنام» و «کیمیا» در ادامه افزود: نمایش‌هایی که به زبان‌های عربی، انگلیسی، ترکی و اردو تولید شده باشند برای اجرا در عراق به شرط کیفیت لازم اولویت دارند.

این مدیر فرهنگی و هنری در پایان گفت: مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در ایام محرم ویژه‌برنامه‌هایی از جمله اجرای نقالی و پرده‌خوانی به زبان عربی و فارسی در خوزستان خواهد داشت.

محمد‌زاده: اجرای نمایش‌های همایش سوم در موکب حوزه هنری

محراب محمد‌زاده، دبیر هنری سومین همایش بین‌المللی تئاتر مردمی پیاده‌روی اربعین «روایت راهیان»، در ادامه این نشست با اشاره به بیانات رهبری در مورد تئاتر گفت: در سال ۶۶ که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مقام ریاست جمهوری را بر عهده داشتند، به تماشای نمایش «شگرد آخر» به کارگردانی انوشیروان ارجمند نشستند و پس از آن، لوح تقدیری را به وی تقدیم کردند که در آن نوشته شده است: «تئاتر، هنر چندین‌زبانه و زبان رسا و بلیغ در نمایاندن ظریف‌ترین اندیشه‌ها و عواطف بشری در میان ما قدر ناشناخته مانده و در خور توانایی آن، به خدمت آرمان‌های والا و زیبایی‌های انقلاب گرفته نشده است. «شگرد آخر» تجربه موفق و نمایشگر تلاش صمیمانه شما، از نمونه‌های نادری است که راه تازه تئاتر فارسی را روشن می‌کند و آینده مطلوبی را برای آن نوید می‌دهد. مضمون شیوا و تکنیک قوی و ارائه بلیغ، مجموعه کاملا هنرمندانه‌ای را از این اثر فراموش نشدنی پدید آورده است. » پیاده‌روی اربعین نیز به عنوان یکی از آرمان‌های ایرانی است که در ادامه سیاست‌های جهانی کشور ما قرار دارد. در نتیجه حوزه هنری هم در حد توان خود تلاش می‌کند تا در این رویداد عظیم چندین میلیونی حضوری جدی داشته و تاثیرگذار باشد.

محمد‌زاده با تاکید بر موفقیت‌های ارزشمند و معنوی مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در این همایش گفت: ‌یکی از نکات مهم در مورد اعزام گروه‌های نمایشی از سوی مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری به پیاده‌روی اربعین با اهداف اجرای نمایش در این مسیر، دستاوردهای معنوی است؛ چرا که بیش از ۷۰درصد هنرمندانی که ما طی دو سال گذشته به این همایش دعوت کرده‌ایم تاکنون نجف و کربلا نرفته بودند. برخی از آن‌ها معتقدند حتی تصور نمی‌کردند روزی روبه‌روی حرم امیرالمومنین(ع) اجرای نمایش آیینی داشته باشند.

 وی درخصوص برنامه‌های اجرایی همایش در داخل کشور که در مرز شلمچه و یا چذابه با عراق برگزاری می‌شود، گفت: ۲۸ الی ۳۰ مهرماه نمایش‌های مرزی همایش مردمی تئاتر اربعین کار خود را آغاز می‌کند. زبان آثار حاضر در این بخش صرفا فارسی و عربی باید باشد. این نمایش‌ها در موکبی که با نام حوزه هنری در مرز شلمچه و یا چذابه برپا می‌شود نمایش‌های خود را اجرا می‌کنند.

محمد‌زاده افزود: نمایش‌های این بخش علاوه بر اجرا در منطقه مشخص شده، در استان خود نیز مصادف با روز اربعین حسینی به تناسب شرایط و امکان، اجرای عموم دارند. به این ترتیب نمایش‌های این بخش از همایش از کشور خارج نمی‌شوند و پس از اجراهای خود در مرز، برای اجرای عموم به شهرهای مبدا خود باز خواهند گشت.

دبیر هنری همایش تئاتر مردمی پیاده‌روی اربعین در معرفی بخش برون‌مرزی این همایش گفت: نمایش‌هایی که برای اجرا به عراق اعزام می‌شوند در نجف، مسیر پیاده‌روی و کربلا اجرا خواهند داشت. زبان آثار حاضر در این بخش فارسی، عربی، ترکی، انگلیسی و اردو است.

وی افزود: گروه‌های حاضر در این بخش حداکثر باید متشکل از ۷ تن باشند. شایان ذکر است که ستاد از پذیرش بانوان هنرمند به دلیل مشکلات موجود اسکان و سختی و دشواری‌های موجود در این مسیر معذور است. همچنین ستاد برگزاری جشنواره هزینه ویزا و ایاب و ذهاب تمامی گروه‌ها را به صورت کامل پرداخت می‌کند. مدت زمان هر اثر حداقل ۱۵ دقیقه و حداکثر ۲۵ دقیقه باشد.

۵مهر آخرین مهلت ارسال آثار

محمدزاده در مورد مهلت اراسال آثار و اعلام نتایج گفت: دبیرخانه سومین همایش بین‌المللی تئاتر مردمی پیاده‌روی اربعین تا ۵مهرماه سال جاری آماده دریافت فیلم آثار داوطلبان شرکت در این رویداد است. همچنین نتایج پذیرفته‌ شدگان تا ۱۰ مهرماه اعلام خواهد شد.

این فعال فرهنگی در پایان گفت: آیین پایانی این همایش با بازگشت گروه‌های اعزامی از عراق برگزار و ستاد برگزاری در اختتامیه همایش از هنرمندان حاضر تقدیر به عمل می‌آورد.

گفتنی است، سومین همایش بین‌المللی تئاتر مردمی پیاده‌روی اربعین «روایت راهیان» ۲۸ مهرماه الی ۸ آبان‌ماه سال جاری هم‌زمان با پیاده‌روی عظیم اربعین حسینی برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.