دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۲

انفعال سینما و تلویزیون در حوزه تولید آثار تاریخی و مذهبی/۴

شرف الدین: مدیران دولتی و سینمایی حیثیت فرهنگ عاشورایی را حراج کرده اند/ آتش به اختیار باید علیه خودفروختگانی که حافظ منافع غربی ها هستند قیام کرد

محمدرضا شرف الدین در نشست نقد و بررسی مستند «۳۳ سال سکوت»

سینماپرس: محمدرضا شرف الدین مدیرعامل سابق انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس و تهیه کننده سینما همزمان با آغاز با ماه محرم در رابطه با انفعال سینما و تلویزیون در حوزه تولید آثار تاریخی و مذهبی گفت: مدیران دولتی و سینمایی حیثیت فرهنگ عاشورایی را حراج کرده و ما را به پستی رسانده اند و امروز ما با چنین افرادی در سیستم مدیریتی و سیاست گذاری کشور سر و کار داریم و تا وضع چنین است آینده روشنی در انتظارمان نیست.

تهیه کننده فیلم سینمایی «فرزند صبح» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ما اگر داستان ها و جریانات زندگی ائمه اطهار (ع) را ندانیم زیاد اشکالی ندارد؛ این مهم است که ما ندانیم ائمه اطهار (ع) چه گفتند؟ پای چه اصول و اعتقاداتی ایستادند؟ چرا در ماه محرم برای سرور و سالار شهیدان بعد از گذشت قرن ها همچنان عزاداری می شود؟ چرا امام حسین (ع) مناسک حج را ناتمام گذاشت و به طرف کربلا رفت؟ چرا این واقعه بزرگ در عاشورای حسینی اتفاق افتاد؛ این چرایی ها مهم است و اگر ما این چرایی ها را ندانیم خطرناک است.

وی ادامه داد: همه فلسفه خلقت و هستی در روز عاشوار نهفته است؛ مفاهیم مهمی همچون عدالت خواهی، ظلم ستیزی، ایمان، سیاست و... همه در این روز وجود دارد اما از آنجا که دین و علم امروزه به دست عوام افتاده و این عوام هستند که دین و علم را تفسیر و تبیین می کنند ما با مشکلات زیادی مواجه شده ایم و با جامعه ای سر و کار داریم که برخی از آن ها هیچ چیز از فرهنگ عاشورایی نمی دانند!

شرف الدین سپس با بیان اینکه هنرمند و همراه با او مسئول و مدیر فرهنگی واسطه خواص و عوام هستند اظهار داشت: این وظیفه هنرمندان و مدیران فرهنگی و هنری و سینمایی است که آبشخور فکری و اندیشه ای برای عامه مردم باشند؛ آن ها هستند که باید فکر و اندیشه را از خواص بگیرند و آن را آداپته کرده و تحویل مردم دهند اما از آنجا که امروزه اغلب فیلمسازان و مدیران ما ضد فرهنگ هستند و عملکردی ضد فرهنگی دارند ما شاهد این اتفاق نیستیم.

این سینماگر برجسته تصریح کرد: فیلم های سخیف، مبتذل و نازلی همچون: «۵۰ کیلو آلبالو»، «تگزاس»، «هزاپا»، «دشمن زن»، «دم سرخ ها» و... همه ماحصل عملکرد مدیران و افرادی هستند که ضد دین و فرهنگ عمل می کنند؛ کدام یک از فیلم های روی پرده سینماهای کشور طی سال های اخیر مبلغ و ترویج دهنده و یا بیانگر فرهنگ والای عاشورایی بوده اند؟ کدام یک از این آثار از فرهنگ ملی و بومی ما حمایت کرده اند؟ متأسفانه جواب این سوألات «هیچکدام» است! متأسفانه فیلم هایی که طی این سال ها توسط مدیران مثلاً فرهنگی حمایت شده و ساخته شده اند همگی در جهت تخریب فرهنگ والای عاشورایی و فرهنگ کهن ملی بوده اند و بس!

این مدیر فرهنگی تأکید کرد: ما اگر انسان آزاده و فهیم و متعهد و ولایتمدار و مسلمان هستیم نباید بپرسیم که چرا این اتفاقات در سینمای کشورمان رخ داده؟ چرا مسئولان از ساخت فیلم های ارزشی و عاشورایی سرباز می زنند؟ چرا هنرمندان متعهد و انقلابی ما بیکار و خانه نشین شده اند؟ چرا بی فرهنگ و فرهنگ منحط و نازل غربی در آثار سینمایی ما به شدت وجود دارد و جامعه را به سوی اضمحلال و نابودی می برد؟

تهیه کننده فیلم سینمایی «پرنده باز کوچک» ادامه داد: من صراحتاً می گویم حزب الهی های آتش به اختیار باید علیه خودفروختگانی که حافظ منافع غربی ها هستند قیام کنند؛ ما باید علیه مدیرانی که فکر می کنند سینما تجارت خانه است قیام کنیم؛ ما با سینما قرار نیست جیب های مان را پر گنیم سینما وسیله ای فرهنگ ساز است و باید به درستی از آن استفاده کنیم اما متأسفانه امروزه مسئولان فرهنگی ما را به بن بست رسانده اند.

شرف الدین تصریح کرد: همانطور که پیش تر هم عنوان کردم مدیران دولتی و سینمایی حیثیت فرهنگ عاشورایی را حراج کرده اند و ما را به پستی رسانده اند، رئیس دولت حافظ منافع اروپا است و فردی است که حیثیت ملتش را خرج کرد و به نفع اروپایی ها عمل کرد امروز ما با چنین افرادی در سیستم مدیریتی و سیاست گذاری کشور سر و کار داریم و تا وضع چنین است آینده روشنی در انتظارمان نیست.

وی متذکر شد: مقام معظم رهبری دغدغه مند و دلسوزانه مدت ها قبل فرمان «آتش به اختیار» را برای نیروهای ارزشی و حزب الهی صادر کردند و این وظیفه ما است که با این فرمان برویم و یقه همه کسانی که فرهنگ ما را به نابودی کشاندند و علیه این کشور و این ملت خیانت کردند را بگیریم؛ امروز دیگر روزی نیست که ما منتظر قانون بمانیم و باید همه سینه سوختگان و دغدغه مندان نسبت به آرمان ها و اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران دست در دست هم دهند و علیه فساد گسترده که در سیستم دولت وجود دارد قیام کرده و آن را مهار کنند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.