شنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۹

انتقاد ضرغامی از هجمه‌های غلط و آلوده سلبریتی‌ها در فضای مجازی/ باید مراقب تازه‌مشهورشده‌ها باشیم

عزت‌الله ضرغامی رییس سازمان صداوسیما*

سینماپرس: رئیس اسبق سازمان صداوسیما با توجه به اظهارنظرهای نسنجیده و غیراصولی برخی از سلبریتی‌ها در فضای مجازی توصیه کرد: نگذارید یک جمله نادرست فضای مجازی جایگاه هنر و هنرمند را زیر سؤال ببرد.

به گزارش سینماپرس، چند روزی است که برخی از هنرمندان در فضای مجازی یک جریان‌سازی نادرست و غیرمنطقی علیه سازمان صداوسیما به‌پا کرده‌اند و ممیزی‌های مسلم رسانه‌ای که هرجای دنیا بنابر شرع و عرف‌شان یک چنین سیاست‌هایی را اعمال می‌کنند و سال‌ها این رویه را پذیرفته‌اند و حالا که براساس اشتباهات خودشان ممنوعیت تصویری در قاب تلویزیون دارند اما هنوز هم به‌گونه‌هایی دیگر از کنار اتفاقات تلویزیونی امرار معاش می‌کنند همه‌ چیز را به‌سخره می‌گیرند حتی حجاب را، و راه را باز می‌کنند تا هر یاوه‌ای گفته شود و هر اصل و قاعده‌ای که هم بنای مسلّم دینی و هم مسلّم رسانه‌ای دارد زیر سؤال برود.

عزت‌الله ضرغامی رئیس اسبق سازمان صداوسیما و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره این هجمه‌های غلط و آلوده برخی از سلبریتی‌ها در فضای مجازی گفت: معمولاً قضاوت‌های نوعاً احساسی عده معدودی که اکثر آن‌ها در کشور خدمت کردند و البته از آن طرف هم امکانات نظام در اختیارشان بوده که چنین جایگاهی پیدا کردند تا جایی که امروز درباره موضوعات اجتماعی مختلفی اظهارنظر می‌کنند که برداشت غلطی در اذهان عمومی صورت می‌گیرد، به‌طوری که مردم به این باور می‌رسند که همه جامعه هنری چنین دیدگاه‌هایی دارند؛ این درست نیست.

وی خاطرنشان کرد: ما باید در ابتدا تفکیک کنیم که میان این اظهارنظرهای غیراصولی و نظرات جامعه هنری چندین پله فاصله است. اگر ما یک جامعه چندهزار نفری برنامه‌های نمایشی، فیلم، سریال و صنوف مختلف و فعالان تلویزیون و سینما داشته باشیم این‌ها یک عده معدودی هستند که در فضای مجازی فعالیت دارند. بعضی‌هایشان حرف‌های خوبی می‌زنند ولی فقط عده‌ای نظرات احساسی غیرواقعی و نادرستی را مطرح می‌کنند که نامشان را سلبریتی گذاشته‌اند و به همه چیز انتقاد می‌کنند ولی انتقادی نمی‌پذیرند.

ضرغامی با بیان اینکه مردم و جامعه نباید اظهارنظرهای وقت و بی‌وقت این به‌اصطلاح سلبریتی‌های فضای مجازی را به‌حساب جامعه هنری بگذارند، تأکید کرد: این فعالیت‌های ناملموس این به‌اصطلاح سلبریتی‌ها را به‌حساب جامعه هنری نگذارید و اصلاً تعمیم‌دادن این نظرات و اظهارنظرها به مجموعه هنرمندان فاخر این مرز و بوم کار درستی نیست. این اتفاقات می‌افتد که برخی می‌گویند نباید به هنرمندان بها داد و پای قضاوت‌های ناآگاهانه هم باز می‌شود. من با این نوع نتیجه‌گیری‌ها هم مخالفم و همیشه جامعه هنری را یک جامعه پاک که خدمتگزار انقلاب هم بوده، می‌شناسم. نمونه این خدمتگزاری‌ها را می‌توان در کارگردان و شخصیت فاخری چون سیدضیاءالدین دری به‌وضوح دید.

رئیس اسبق رسانه ملی توصیه کرد: این سلبریتی‌های فضای مجازی که روزگاری در زمان تصدی مسئولیت بنده هم به‌صورت متمادی در تلویزیون کار می‌کردند یک قدری این حرکت‌ها و قضاوت‌ها و اقداماتی که علیه شرع و عرف و مسلّم‌های رسانه‌ای تلویزیون انجام می‌دهند مردم و جامعه هنری را آزرده‌خاطر کرده است. این دوستان می‌دانند بنده به هنرمندان توجه دارم و با آن‌ها روزگار می‌گذراندم اما این اتفاقات همه آن‌ها را زیر سؤال می‌برد. نمونه بارز این توجه به هنرمندان را می‌توانید در گفتگوی آخر با رابعه اسکویی ببینید که در این هفته‌های اخیر کار ایشان را پیگیری می‌کردم تا دوباره به قاب تصویر برگردد. شاید درس‌آموز برخی باشد که به آن سوی مرزها رفته اما فسادها و بی‌ارزشی‌ها را دیده و برگشت را به رفتن به قهقرا ترجیح داده است.

وی با تأکید به اینکه "بایستی مراقب تازه‌مشهورشده‌ها باشیم"، تصریح کرد: من به این سلبریتی‌های مجازی که هجمه علیه صداوسیما کرده‌اند توصیه می‌کنم در اظهارنظرها و نوشته‌هایشان در فضای مجازی و مصاحبه‌هایی که انجام می‌دهند یک مقدار رعایت جایگاه خودشان و صنف‌شان را بکنند که اگر از روی احساس و غیرواقعی یک جمله‌ای گفته شود و این جمله نادرست تعمیم پیدا کند جامعه هنری و شخصیت خودشان را توأمان زیر سؤال می‌برند. من یادم می‌آید در زمانی که مسئولیت ریاست سازمان صداوسیما را به‌عهده داشتم یک هنرمند و مجری را که در تلویزیون مشهور می‌شد می‌خواستم و به او گوشزدهایی را داشتم که از این به بعد بیشتر باید مراقب خودش باشد، چون وقتی نورافکن‌ها روشن می‌شود یک کار مباح هم می‌تواند خیلی بد و جبران‌ناپذیر جلوه کند، شاید نمونه بارز آن همین ریحانه پارسا باشد که نقش لیلا در سریال «پدر» را بازی کرد و چون جوان است و به‌تازگی به دنیای تصویر معرفی شده نیازمند یک‌سری توصیه‌ها بوده که بایستی انجام می‌شد.

ضرغامی در پایان درباره مشکلات اقتصادی و بودجه‌ای صداوسیما، گفت: صداوسیما علی‌رغم مشکلات فراوانی که در حوزه تأمین بودجه و امکانات وجود دارد واقعاً با همه این بضاعت‌های محدود سعی کرده که مناسب‌ترین حرکت‌ها و اقدامات را داشته باشد ان‌شاءالله این دست از هنرمندان که در فضای مجازی علیه شرع و عرف جامعه ایرانی اسلامی دست به هجمه‌پراکنی می‌زنند این دست اظهارنظرهای غیراصولی را کنار بگذارند و به کمک تلویزیون بیایند تا برای مردم فهیم ایران اقدامات نمایشی ارزنده‌ای رخ بدهد همان‌طور که تا الآن هم با مدیریت مناسب در رسانه ملی این اتفاق افتاده است.

*تسنیم

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.