سه‌شنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۶

نیاز به مشاور انسان‌شناسی برای سلبریتی‌ها

سلبریتی‌ ها

سینماپرس: به نظر می‌رسد با توجه به حوادث اخیر از لیلای سریال «پدر» گرفته تا سلبریتی‌های فضای مجازی که از بازیگر در میان آن‌ها هست تا ورزشکار، نیازمند به نظام سازماندهی شده مشاوران انسان‌شناسی هستند تا درباره یک زندگی سالم و به دور از حاشیه و زندگی با یک هویت و شخصیت واحد انسانی به آن‌ها مشاوره دهند.

در هفته‌ای که گذشت چند سوژه در فضای مجازی جنجالی شد که مستقیماً محوریتشان بحث حجاب بود؛ اول انتشار عکس‌های نامتعارف بازیگر سریال پدر که به قدری متعارض با تصویر مقدس‌مآبانه و پاک دختر تواب سریال «پدر» بود که بازتاب زیادی به همراه داشت، اما چه می‌شود که به‌راحتی میلیاردها تومان هزینه سریالی اینگونه به بازی گرفته می‌شود؟! مرحوم سلحشور پس از سریال موفق «یوسف پیامبر» و جذب مصطفی زمانی بازیگر نقش اول این سریال توسط مافیای سینما در فیلم‌های سینمایی با نقش منفی اظهارنظر جالبی را در برنامه تلویزیونی زنده‌رود اصفهان ارائه داد؛ او که به عنوان مهمان آمده بود می‌گفت: باید بازیگران نقش‌های مثبت تاریخی حداقل برای ۱۰ سال مکلف شوند خارج از چارچوب نقش خود فعالیت نداشته باشند. حرف‌های سلحشور را آن روز کسی نشنید تا این‌که امروز با حرکات نمایشی دختر بازیگر سریال «پدر»، ضرورت بازنگری در حداقل انتخاب بازیگران نقش‌های مذهبی آن هم بازیگرانی که اولین حضور خود را در رسانه ملی می‌گذرانند احساس شود؛ چراکه رفتارهای ریحانه پارسا شوخی با اعتقادات یک ملت نیست، بلکه توهین به آنهاست؛ نکته ناراحت‌کننده دیگری که در تصاویر زننده این بازیگر به چشم می‌خورد آرایش چهره او به دست آرایشگر مرد است که نشان از اتفاقات پشت پرده‌ای می‌دهد.


اما این تنها مسئله در این باره نبود. امیر مهدی ژوله نویسنده طنزی که با استنداپ کمدی‌های حاشیه‌دار برنامه «خندوانه» به مردم معرفی شد (قبل از آن در پشت پرده برخی سریال‌های طنز و مجلات سیاسی بود) اخیراً کمپینی در مقابله با سانسور در تلویزیون راه انداخته است که تلاش آن تمسخر سانسور در صداوسیماست. در این بین سلبریتی‌هایی که هر بار با دسته‌گل‌های تازه همچون موش‌های جونده ریشه‌های فرهنگ و اعتقادات جامعه را می‌جوند موضوعات مختلفی را دستمایه این کمپین قرار دادند.


اتفاق دیگری نیز در چند روز گذشته در فضای مجازی رخ داد که نیاز به معاینه سلبریتی‌ها توسط روانشناسان را جدی کرده است. خواهران منصوریان که چند سالی است به بهانه‌های مختلف در تلویزیون و رسانه‌های مجازی دیده شده‌اند و ظاهراً در بازی‌های آسیایی نتوانستند انتظاراتی را که از آن‌ها می‌رفت، برآورده کنند در یک برنامه اینترنتی (با همه ویژگی‌های این نوع برنامه‌ها که حاشیه‌سازی اصل آنهاست) مدعی شدند چادری شدنشان از سوی الهام چرخنده با وعده و تطمیع او بوده است و، چون چرخنده به آن عمل نکرده آن‌ها هم چادر از سر برداشتند! این سخنان بسیار قابل تأمل است زیرا چطور بازیکنان تیم ملی که وضع مالی بدی هم ندارند و تنها در گذشته دور مشکلات مالی داشته‌اند به خاطر پول به چیزی که اعتقاد ندارند روی می‌آورند؟! آیا الهام چرخنده که تعداد زیادی را توانسته چادری کند به همه آن‌ها پول داده است؟! چطور چرخنده به کسانی که اعتقاد قلبی به حجاب ندارند و اینقدر پول برایشان با ارزش است وعده پول می‌دهد؟! چرا خواهران منصوریان؟ آیا گزینه‌های بهتری برای تطمیع و مانور تبلیغاتی وجود نداشت تا خواهرانی که رفتارهای مردانه‌شان پررنگ‌تر از رفتارهای زنانه‌شان است؟! خواهران منصوریان در زمانی که عکس گرفتن در اربعین مد شده بود هم به سفر اربعین رفتند و با کاروانی از عکس‌های حماسی خود فضای مجازی را پر کردند آیا آن زمان هم تطمیع الهام چرخنده باعث شد چنین کارهایی بکنند یا عشق دیده شدن؟! آن‌ها مدالی را که به رهبر انقلاب هدیه داده بودند و خبرش را همه جا منتشر کرده بودند، مدتی بعد به حسن روحانی هدیه کردند تا دیده شوند...


به نظر می‌رسد با توجه به حوادث اخیر از لیلای سریال «پدر» گرفته تا سلبریتی‌های فضای مجازی که از بازیگر در میان آن‌ها هست تا ورزشکار، نیازمند به نظام سازماندهی شده مشاوران انسان‌شناسی هستند تا درباره یک زندگی سالم و به دور از حاشیه و زندگی با یک هویت و شخصیت واحد انسانی به آن‌ها مشاوره دهند. از سوی دیگر بیماری دیده شدن در فضای مجازی بیماری همه‌گیری است که دنیا را گرفتار خود کرده لذا اجبار چهره‌های مشهور در ارگان‌های ذیربط مانند وزارت ورزش، صداوسیما، وزارت ارشاد و... بر تشکیل پرونده‌های پزشکی برای افرادی که چهره شده‌اند یا می‌خواهند چهره شوند با این همه اتفاقات یک ضرورت مهم به نظر می‌رسد زیرا قرار نیست نسل آینده خود را قربانی عقده‌های دیده شدن این عده محدود کنیم.

*روزنامه جوان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.