سه‌شنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۳

برگزاری نشست قرارگاه فرهنگی هنری مردمی اربعین

نخستین نشست شورای سیاست‌گذاری قرارگاه فرهنگی هنری مردمی اربعین

خبرگزاری تسنیم: نخستین نشست شورای سیاست‌گذاری قرارگاه فرهنگی هنری مردمی اربعین با هدف تبیین و برنامه‌ریزی فعالیت‌های این قرارگاه برگزار شد.

نخستین نشست شورای سیاست‌گذاری قرارگاه فرهنگی هنری مردمی اربعین روز یکشنبه ۱۱ شهریور ماه با حضور حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی‌فرد امام‌جمعه موقت تهران، سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، حسن پلارک رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات، حجت‌الاسلام یحیی صالح‌نیا امام‌جمعه غرب تهران، دکتر حسن خجسته استاد دانشگاه و فعال فرهنگی، شهرام گیل‌آبادی مدیرعامل خانه تئاتر، حجت‌الاسلام نوری امام‌جمعه مهدیه تهران و معاون اجرایی هیئت رزمندگان اسلام، فرید فرهمند مدیر کل روابط عمومی دادستانی کل کشور و... برگزار شد و حاضران به تبیین و برنامه‌ریزی فعالیت‌های قرارگاه فرهنگی مردمی اربعین پرداختند.

سید محمدحسن ابوترابی‌فرد امام‌جمعه موقت تهران ضمن تشکر از رییس سازمان فرهنگی هنری و خیر مقدم به میهمانان گفت: ان‌شاالله آقای اوحدی با استفاده از دستاوردهای گذشته و تجربیاتی که در سازمان حج و زیارت داشتند، همچون گذشته در این قرارگاه و جلسه مبارک، منشا خدمات و اقدامات اثرگذار باشند. از زمان حضور آقای اوحدی در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، سطح اثرگذاری این مجموعه ارتقا یافته است.

وی در ادامه با تشکر از بهمن نوری شهردار منطقه ۸ برای مشارکت در افتتاح قرارگاه فرهنگی هنری مردمی اربعین از حاضران در نشست درخواست کرد ایده‌های خود را که قرار است در این قرارگاه مردمی انجام پذیرد را ارائه دهند و به آن بپردازند تا بتوانیم به یک محور روشن رسیده و بر اساس آن حرکت کنیم.

امام‌جمعه موقت تهران بیان کرد: آنچه که همه اجماع دارند این‌ است که با یاری خدای متعال و خون مقدس حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) در این بستر و حرکت عظیم مردمی که شکل گرفته، بتوانیم در عرصه‌های مختلف فرهنگی، هنری و اجتماعی با مشارکت مردمی بهره بیشتری داشته باشیم. این روح حرکت است. بر این اساس حوزه‌های کار فرهنگی باید تعریف شود. مثلا سطح اطلاعات و آگاهی دینی و سیاسی ایرانیان و غیر ایرانیانی که در این عبادت بزگ حضور دارند را با جزوات، سخنرانی و هر روش مناسبی که امکان دارد ارتقا دهیم. همچنین می‌توانیم از این فرصت استفاده کنیم تا در طول سال با این تعداد از مخاطبان به نحوی ارتباط داشته باشیم که نتایج دستاوردها و تحولات معنوی سفر، جمع آوری و تولید محصول شود.

ابوترابی‌فرد افزود: همچنین حوزه دیگر اصحاب هنر است که در تحولات اجتماعی فرهنگی نقش موثری دارند. باید با به وجود آوردن فرصت و امکان، تحت تاثیر قرار بگیرند چون اربعین سطح تحول زیادی دارد و حفظ روح مردمی این حماسه بزرگ از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

محمد حسن ابوترابی‌فرد در پایان گفت: نکته قابل توجه این است که خدماتی که به خواهران و برادران ارائه می‌شود نیاز به مطالعه دارد با توجه به اینکه مباحث سیاسی و توجه به ارتقا فهم و بصیرت شرکت کنندگان برای این چند میلیون مهم است، در همین راستا کمیته‌های تخصصی قرارگاه مردمی اربعین باید بر اساس مطالعه، محورها و راهکارها را برای اجرا پیشنهاد دهند.

قرارگاه فرهنگی هنری مردمی اربعین پشتیبان ستاد مرکزی اربعین و در طول سیاست‌های آن است

سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در این نشست عنوان کرد: با توجه به توقعات و منویات مقام معظم رهبری و تاکید ایشان بر زمینه‌سازی برای برداشت معنوی از پیاده‌روی اربعین، امیدوارم بتوانیم با طراحی و پیاده‌سازی فعالیت‌های فرهنگی و هنری در این اجتماع عظیم، از این ظرفیت و بستر مغفول مانده حداکثر بهره را ببریم.

اوحدی با تاکید بر آن که حرکت اربعین به عنوان بزرگ ترین همایش مذهبی عالم خلقت دارای ظرفیت های عظیمی است گفت : قرارگاه فرهنگی مردمی اربعین به عنوان بازو و پشتیبان ستاد مرکزی اربعین و در طول سیاست های مصوب آن ستاد در حوزه های فرهنگی و هنری عمل خواهد کرد.

وی افزود: به منظور ایجاد هماهنگی بیشتر، بنا داریم این نشست را هر سه هفته یک بار تشکیل دهیم و با تقسیم کارها و وظایف، نظم بهتری ایجاد شود تا در نهایت خدمات فرهنگی قابل قبولی به زائران ارائه دهیم. با توجه به ظرفیت مردمی عظیم پیاده‌روی اربعین، امکان بالایی برای جذب مشارکت‌های مردمی وجود دارد.

رییس سازمان فرهنگی هنری ادامه داد: نظر به تجمع تعداد زیادی از زائران و توقف آنها، در نظر داریم با برگزاری برنامه‌های متنوع فرهنگی مانند تعزیه، سوگواره شعر با حضور شاعران ایرانی و عراقی، تجلیل از شهدای مدافع حرم ایرانی و عراقی، نمایش‌های میدانی، نگاه گذر و... میزبان زائران باشیم و از ظرفیت هنرمندان نیز استفاده کنیم تا مردم از این فرصت برای بهره‌مندی از برنامه‌های فرهنگی استفاده کنند. در این قرارگاه بودجه دولتی هم نمی‌خواهیم و کاملاً بر کمک‌های مردمی تکیه داریم.

قرارگاه فرهنگی هنری مردمی اربعین می‌تواند در عرصه فرهنگ‌سازی موثر باشد

حسن پلارک رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات در این نشست گفت: سنگ بنای جریان «پیاده‌روی اربعین» و «تشکیل ستاد اربعین» را آقای اوحدی بنا نهاد و خوشبختانه توسعه پیدا کرد و افزایش استقبال، حضور جمعیت و مصادف شدن آن با زمان پایان حج، این موقعیت را به وجود آورد که تمام حاکمیت و دستگاه‌ها برای هر چه باشکوه‌تر شدن این اتفاق وارد شوند. در همین راستا بعد از فاجعه منا و به دلیل مشغله‌های سازمان حج و زیارت، گردش کاری به منظور تقویت حماسه بزرگ اربعین از سوی معاون اول رییس جمهور تهیه و از طرف آقای اوحدی به محضر رهبر معظم انقلاب ارائه شد، که مقام معظم رهبری نیز از این جریان حمایت کردند و ضمن موافقت با تشکیل ستاد مرکزی اربعین در وزارت کشور و بکارگیری همه ظرفیت‌های موجود، از تلاش های صورت گرفته در سازمان حج و زیارت و ستاد دایمی اربعین نیز قدردانی کردند.

وی در ادامه تاکید کرد: خواسته مقام معظم رهبری دو موضوع کلی بود. یکی خدمت رسانی به زائران و دوم مباحث فرهنگی. به این منظور که در کنار این همه جمعیت، هزینه و مخاطرات، خروجی های فرهنگی و تاثیر و نتایج این بخش چیست؟

رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات درباره تشکیل این کمیته گفت: قرارگاه فرهنگی هنری مردمی اربعین نیاز به کمک دارد، این مجموعه با توانمندی‌هایی که دارد می‌تواند در عرصه‌های فرهنگی موثر باشد.

وی افزود: کرامت زائر بسیار حائز اهمیت است. به دلیل عدم اسکان مناسب در این دوره ۱۰ تا ۱۵ روزه، اگر کار فرهنگی نشود نمی توانیم به همه اهداف مورد نظر دست یابیم و حتی ممکن است این نکته باعث کم شدن تعداد زائران در سال‌های آتی شود. به همین دلیل در نجف محلی با عنوان شبستان حضرت زهرا (س) ایجاد شده که بیش از ۳۰۰ هزار نفر گنجایش دارد. در کربلا نیز با سه سوله که دارای امکاناتی از جمله نانوایی و ... است حدود۷۰ هزار نفر اسکان داده می‌شوند و انشاالله تا چهار سال آینده امکان اسکان کامل داریم. البته در کربلا، نجف، سامرا و کاظمین سامانه‌ای طراحی شده که خانواده‌هایی که مشتاق میزبانی از زائران ایرانی هستند در آن ثبت نام کرده و ظرفیت و نشانی خود را ثبت کنند که مورد استفاده زائران قرار می‌گیرد و اتفاقا موجب تعاملات و دوستی‌ها می‌شود.

در ادامه نشست دکتر حسن خجسته استاد دانشگاه و فعال فرهنگی با تاکید بر مردمی بودن اربعین تصریح کرد: در این حرکت باید نسبت به اهمیت این حماسه و سختی های مسیر اطلاع رسانی دقیق همراه با فعالیت فرهنگی صورت گیرد و نباید برای مردم انتظار ایجاد کرد، باید تلاش کنیم ظرفیت و معنویت مردم بیشترشود. باید ببنیم که چه باید بکنیم تا اشتیاق زائر امام حسین (ع) سال به سال بیشتر شود؟ چگونه ارزش‌های معنوی را افزایش دهیم؟ چه کنیم که مردم حسرت زیارت را بخورند؟ توجه کنیم که چه کسی تبلیغ کند وچه خبری تبلیغ کنیم.

استفاده از ظرفیت‌های هنری برای معرفی پیاده‌روی اربعین

همچنین حجت‌الاسلام نوری امام جماعت مهدیه تهران تصریح کرد: باید در نظر داشته باشیم که پیاده‌روی فقط از نجف تا کربلا نیست و هفت مسیر پیاده‌روی به سمت کربلاست از جمله بصره تا کربلا که باید به آن توجه شود.

وی افزود: ما نتوانستیم به شکل صحیح پیاده‌روی اربعین را به مردم خودمان و دنیا انتقال دهیم واین موضوع در قالب هنر میسر است. دراین حرکت مردم پای کار می‌آیند و هزینه می‌کنند و ظرفیت بسیار خوبی فراهم است.

شهرام گیل‌آبادی نیز با تشکر از برگزاری این نشست بیان کرد: با وجود همه اقدام‌ها در موضوع فرهنگی اربعین باید بگوییم که همچنان در نقطه صفریم. این جریان یک شبکه ارتباطی گسترده است. ما با یک شبکه ارتباطی و رسانه مواجه‌ایم که خودش کارکرد دارد. سال اول شگفتی بود، سال دوم هم ادامه پیدا کرد، پس نشان می‌دهد که این حرکت عظیم عبادی، رفتار دینی، مناسک دینی و معارف دینی را در خود دارد. باید به حضور حداکثری مردم و حرکت اغنایی بین فردی و تبدیل شدن به حرکت درون‌زایی مردمی توجه کنیم و حضور مردم به مثابه کار فرهنگی است.

حجت‌الاسلام یحیی صالح‌نیا امام‌جمعه غرب تهران نیز در این نشست گفت: همه ما باید برای این حرکت بزرگ نگاه حداکثری در برنامه‌ریزی داشته باشیم، چرا که اربعین موفقیت تاریخی شیعه است.

وی تاکید کرد: اربعین قرارگاهی است برای تربیت یاران حضرت مهدی (عج) هدف و نقش ما نیز باید تقویت و پشتیبانی این حرکت باشد. باید اتفاقات سال‌های گذشته را آسیب‌شناسی کنیم، نقاط ضعف را مرتفع کنیم و نقاط قوت را تقویت کنیم.

وی درباره اتفاقات مثبت راه‌پیمایی سال قبل گفت: سال گذشته ۲۰۰ نفراز طلبه‌هایی که به زبان‌های مختلف مسلط بودند با همکاری جامـعه‌المصطفی(ص) زائران را راهنمایی می‌کردند. همچنین ما کامیون‌هایی داریم که مجهز به صحنه اجرای برنامه فرهنگی هستند، حسینیه کودک در موکب‌ها ایجاد کرده‌ایم، در ضمن موضوع ویزا نیز با توجه به قیمت ارز بایستی مدیریت شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.