سه‌شنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۹

در نشست خبری دبیر شورای معارف سیما:

تشریح برنامه های مناسبتی تلویزیون برای ماه های محرم و صفر / برنامه ریزی بر اساس ماموریت شبکه ها

محمدحسن محمدزاده دبیر شورای معارف سیما

سینماپرس: دبیر شورای معارف سیما طی یک نشست خبری به اعلام برنامه های مختلف شبکه های تلویزیونی برای ماه های محرم و صفر پرداخت.

به گزارش سینماپرس، نشست خبری اعلام برنامه‌های شبکه‌های تلویزیونی با حضور محمدحسن محمدزاده دبیر شورای معارف سیما برگزار و طی آن برنامه‌های مناسبتی این ماه اعلام شد. 

محمدزاده در ابتدای نشست بیان کرد: امسال همه شبکه های سیما روی موضوع محرم متمرکز می شوند و با آماری که شبکه های تلویزیونی اعلام کرده اند یک افزایش صدساعته در ویژه برنامه های تلویزیونی در ایام محرم نسبت به سال گذشته داریم.

وی درباره ماموریت شبکه های سیما بیان کرد: امسال قرار شد هر شبکه براساس ماموریت و جنس کار خود، برنامه هایی را برای مخاطبان داشته باشد و نحوه ورود و حجم ارایه برنامه توسط شبکه های مختلف با برنامه ریزی خواهد بود و همه شبکه ها قرار نیست با حجم زیاد به محرم ورود کنند.

محمدزاده با اعلام اینکه این رنگ آمیزی از شبکه قرآن آغاز می شود و حتی به شبکه های نسیم و کودک هم می رسد، گفت: یکی از آسیب هایی که در سال های گذشته برخی مخاطبان را گله مند کرده بود نبود برنامه ریزی بود که امسال به آن دقت کرده ایم، مثلا امسال کودکان قرار نیست از سهم انیمیشن و کارتون های خود محروم شوند. شبکه های کودک و دو که سهم قابل توجهی برنامه کودک دارند جدول برنامه ریزی شده خاص خود را دارند و جدول پخش شبکه ها کاملا آسیب شناسی شده است.

دبیر شورای معارف سیما درباره محتوای برنامه های سیما تصریح کرد: از نظر محتوا و موضوع، بحث سبک زندگی حسینی به عنوان شاخص سبک زندگی اسلامی به شبکه ها اعلام شده و قرار است به صبر، مقاومت، استقامت، باور دینی، ایمان روشن بینانه و امید به عبور از مشکلات و بسیاری از مسایل زندگی اجتماعی امروز پرداخته می شود. این موضوعات به سخنرانان و اماکن برگزارکننده سخنرانی ها مثل حرم عبدالعظیم حسنی، شاهچراغ و... نیز اعلام شده است.

وی درباره قالب سخنرانی در برنامه ها توضیح داد: از قالب سخنرانی که همچنان مورد نیاز و علاقه مخاطبان است در شبکه ها بهره گرفته می شود. سخنرانی های ماه رمضان از پربیننده ترین قالب های برنامه سازی است و بر همین اساس ما در ماه محرم جدولی را برای سخنرانی تنظیم کرده ایم تا سخنرانی کارشناسان با یکدیگر همپوشانی نداشته باشد.

محمدزاده اضافه کرد: جدولی هم برای ذاکرین و مداحان در نظر گرفته شده و تا جایی که امکانپذیر بوده است ما سعی کرده ایم همپوشانی بین مداحی در شبکه ها وجود نداشته باشد.

مدیر شبکه قرآن با اشاره به حضور مداحان جوان در شبکه ها گفت: معرفی مداحان و مرثیه سرایان جوان به عرصه رسانه از دیگر برنامه ریزی هایی بوده که در چند سال اخیر از طریق صداوسیما اتفاق افتاده است و این رویکرد نیز توسعه پیدا می کند.

دبیر شورای معارف سیما با اشاره به اشعار خوانده شده در مداحی ها یادآور شد: براساس بررسی های مراکز نظارتی سازمان ما هیچ آسیبی در این چند سال در زمینه ارایه اشعار نداشته ایم.

وی با اشاره به پوشش اجتماعات مردمی در این ایام گفت: اجتماعات بزرگی در دهه محرم در شهرهای کشور پوشش داده می شوند. همچنین شبکه ها ویژه برنامه های حرم حضرت معصومه (س) و حرم عبدالعظیم حسنی(ع) را پوشش خواهند داد و شبکه دو همایشی با عنوان «احلی من العسل» را در ششم محرم پوشش می دهد، این مراسم در ۲۴ نقطه در کشور برگزار می شود و به نوعی در شبکه قرآن نیز پخش می شود. همچنین شبکه های یک، دو و سه اجتماع بزرگ مردم را در حسینیه اعظم زنجان و اجتماع مردم تبریز را در ایام هشتم، نهم، دهم و یازدهم محرم پوشش می دهند.

وی با بیان اینکه امسال ۱۰۷ عنوان برنامه برای محرم خواهیم داشت که در قالب‌های مختلف تلویزیونی تدارک دیده شده است، افزود: در کل  ۱۰۲۳ برنامه داریم که ۳۳۹۶۱ دقیقه برنامه خواهد بود. اگر برنامه‌های اختصاصی روز دهم و نهم را به آنها اضافه کنیم ۶۰۸ ساعت برنامه تقدیم مخاطبان می‌شود و به نسبت سال گذشته بالغ بر ۱۰۰ ساعت افزایش برنامه داشتیم.

محمدزاده با اشاره به اینکه شبکه یک سیما با ۷ عنوان برنامه در ۳۵۰۰ دقیقه به استقبال محرم می‌رود، خاطر نشان کرد: شبکه یک سیما، علاوه بر برنامه اذانگاهی تسبیح صبا، اشعه ایکس، ارتباط با استان‌ها با نام «با کاروان» از ۸ تا ۱۰ محرم و ویژه برنامه «شور شیرین» هر شب ساعت ۲۳ بر روی آنتن می‌برد.

دبیر شورای معارف با بیان اینکه شبکه دو با ۸ عنوان برنامه و شبکه چهار با ۵ عنوان برنامه در ماه محرم میهمان مردم خواهد بود، گفت: شبکه پنج با ۱۰ عنوان برنامه، شبکه آموزش با ۳ عنوان برنامه، شبکه قرآن با ۱۶ عنوان برنامه، شبکه کودک با ۱۴ عنوان برنامه، شبکه مستند با ۴ عنوان برنامه، شبکه افق با ۶ عنوان برنامه، شبکه امید با ۱۶ عنوان برنامه، شبکه جام جم با ۸ عنوان برنامه و شبکه نسیم با ۴ عنوان برنامه به استقبال ماه محرم می‌رود.

وی با اشاره به اینکه «فرمول یک» از روز ۶ محرم و «صبح بخیر ایران» نیز در این ایام از شبکه یک پخش می‌شود، خاطر نشان کرد: «کوی محبت»، «حب الحسین» و «از لاک جیغ تا خدا» و همچنین «مستند پیرغلامان» در ماه محرم از شبکه دو پخش خواهد شد. همچنین شبکه سه برنامه «در آستان خورشید» را از کربلا به طور مستقیم پخش می‌کند، سمت خدا، مسیر کربلا، مستند نوحه‌های ماندگار، بدون توقف، مستند ادب حضور معرفی هیئت‌های انقلابی و برنامه کوتاه چله از دیگر برنامه‌های شبکه سه هستند.

وی در توضیح مفصل تر از برنامه ها اعلام کرد: ویژه برنامه «شور شیرین» هر شب از شبکه یک پخش می شود و درباره کسانی است که به دین اسلام گرویده اند و برنامه های «صبح بخیر ایران» و «فرمول یک» نیز با فضای محرمی به کار خود ادامه می دهند.

مدیر شبکه قرآن با اشاره به برنامه های شبکه دو گفت: برنامه «کوی محبت» از کربلای معلی هر شب بعد از گفتگوی ویژه خبری، برنامه «از لاک جیغ تا خدا» بعد از اذان مغرب، «حب الحسین» هر شب ساعت ۲۱، مستند «پیرغلامان عشق» و «گلچین شب شعر» از جمله آثار این شبکه است.

وی درباره برنامه های شبکه سه نیز توضیح داد: برنامه «در آستان خورشید»، مستند «مسیر کربلا»، مستند «نوحه های ماندگار»، «ادب حضور» و «چله» از جمله ویژه برنامه های شبکه سه هستند. همچنین برنامه های «سمت خدا» و «بدون توقف» با رویکرد محرم کار خود را ادامه می دهند.

محمدزاده با اشاره به برنامه های شبکه چهار، پنج و آموزش سیما نیز عنوان کرد: شبکه چهار با مستند ترکیبی «راویان» و «گنجینه اسرار» و شبکه پنج با «بهشتیان زمین»، «جاماندگان حسینی»، «عطر عاشقی» و «حوالی امروز» به موضوع محرم می پردازند. همچنین شبکه آموزش با برنامه «هفت آسمان» ویژه تاسوعا و عاشورا و تغییر رویکرد در برنامه صبحگاهی و شبانه سراغ این ماه می رود.

وی همچنین با اشاره به برنامه های شبکه کودک و امید اعلام کرد: شبکه کودک با برنامه های «سر سفره خدا»، «یکی از چهار نفر»، انیمیشن «مقتل خوانی»، «فرشته های آسمون»، پویه «من امام حسین(ع) را دوست دارم» به ایام محرم می پردازد. در شبکه امید نیز برنامه های «نوجوانان عاشورایی»، «کسی که من نمی شناختم»، «شهدای نوجوان»، سینمایی «ناسور»، «سفرنامه کربلا»، «پای منبر»، «به توان خدا» و... پخش می شود.

مدیر شبکه قرآن با اشاره به برنامه های شبکه قرآن نیز عنوان کرد: شبکه قرآن نیز برنامه های «پرسمان» با رویکرد پاسخ به پرسش ها، «سید احرار» به صورت تولید مشترک با شبکه جام جم و «احباب الحسین» با رویکرد معرفی خادمان حسینی را پخش می کند. همچنین برنامه مستند «وضو با مهتاب» را داریم که به معرفی جلسات قدیمی و اصیل عزاداری امام حسین(ع) می پردازد. برنامه گفتگومحور «روشنا» نیز در روزهای تاسوعا و عاشورا انعکاسی از مراسم های عزاداری در کشورهای مختلف خواهد بود.

«زمانی» تهیه کننده برنامه «در آستان خورشید» که در این ایام از شبکه سه پخش می‌شود، با اشاره به تولید این برنامه در کربلای معلی گفت: در این ایام آیتم‌های جدید و متنوعی خواهیم داشت که ۸۰ درصد از آنها در کربلا انجام شده است. 

وی ادامه داد: امسال می‌خواهیم در این برنامه به معرفی اشقیا بپردازیم و همچون سال گذشته مراسم عزاداری تواریج را به صورت زنده پخش می‌کنیم. همچنین نصب پرچم سیدالشهدا را برای این ایام به صورت زنده پخش می‌کنیم. 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.