دوشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۷

جای تاکتیک‌های حرفه‌ای در رسانه‌های ما خالی است

اردشیر زابلی‌زاده

سینماپرس: یک استاد ارتباطات گفت: نوع خبر منعکس شده در رسانه‌هایمان نباید به گونه‌ای باشد که توپ را به زمین رسانه‌های خارجی بیاندازیم. اینها همان تاکتیک حرفه‌ای رسانه‌ای است که خلاء آن احساس می‌شود.

به گزارش سینماپرس، «اردشیر زابلی‌زاده» مدرس دانشگاه و مدیر شبکه تلویزیونی ایران کالا گفت: به تبیین پیشنهادات خود در خصوص چگونگی  ارتقای بیشتر کیفیت شبکه‌های برون مرزی و جذب مخاطب توسط آنها پرداخت و گفت: صدا و سیما دارای شبکه‌های  مختلفی است این در حالی است که دنیا به سوی ایجاد شبکه‌هایی تحت یک برند و آرم حرکت می‌کند که استفاده از این روش می‌تواند به میزان موفقیت شبکه‌های برون مرزی بیفزاید. چرا که ایجاد بلوک رسانه‌ای باعث پوشش شبکه‌ها توسط یکدیگر و پاسخگویی به تمامی نیازهای جامعه مخاطب در تمامی گروه‌های سنی با سلیقه‌های متفاوت می‌شود. شبکه‌های موفق دنیا با این روش انجام کار داده و توانسته‌اند به موفقیت‌هایی نیز دست یابند.

زابلی‌زاده با دسته‌بندی رسانه‌ها به داخلی و بین‌المللی و منطقه‌ای، ایجاد شبکه‌های برون مرزی را ناشی از هدف‌گذاری دولت‌ها در عرصه سیاست خارجی و اهداف دنبال شونده از سوی آنها برای اطلاع رسانی به مخاطبانشان دانست.

وی ایجاد شبکه‌های برون مرزی صدا و سیما همچون پرس تی وی، العالم، آی فیلم و... را بر اساس نیازسنجی و ضرورت رساندن صدای جمهوری اسلامی ایران به مخاطبان در خارج از مرزهای ایران اعلام کرد که بر اساس همین هدف‌گذاری،   طراحی و برنامه‌هایی تولید و پخش می‌شود.

وی ارزیابی خود از عملکرد شبکه‌های برون مرزی بالاخص پرس تی وی و العالم را با استناد بر نظرسنجی‌های صورت گرفته چنین اعلام کرد: نظرسنجی که قبلا صورت گرفته حاکی از آن است که شبکه‌های مذکور حضور خوبی در منطقه مورد نظر داشته و العالم توانسته ارتباط بسیار نزدیکی با مخاطبانش برقرار کند که البته علاوه بر تجلیل‌ها، نقدهایی نیز به این شبکه وارد است.

این استاد دانشگاه با تاکید بر نفوذ شبکه العالم در منطقه، درباره شبکه پرس تی وی نیز گفت: پرس تی وی از زمان تاسیس خود با شعارهایی که سر داده در مقابل رسانه‌های دژخیم قدعلم کرد و البته مقابله با شبکه های خارجی نسبی بوده و سنجش درصد موفقیت آن نیازمند تحقیق و بررسی لازمه است.

وی ادامه داد: در عین حال فشارهای بین‌المللی وارد بر شبکه پرس تی وی نشان می‌دهد این شبکه ارتباطات خوبی با مخاطب داشته و اثرگذار بوده است لذا العالم و پرس تی وی جزو شبکه‌های موفق بودند. همچنین الکوثر نیز آوازه خوبی در منطقه دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه صداوسیما در ارزیابی خود از شبکه آی فیلم نیز عنوان داشت: آی فیلم مخاطبان خوبی در خارج از کشور دارد به طوری که بازخوردهایی که توسط مصاحبه با مخاطبان به دست می‌آید نشان می‌دهد این شبکه توانسته نسبتا موفق عمل کند.

زابلی‌زاده ایران هراسی و اسلام هراسی را شگردی رسانه‌ای برای مخدوش کردن چهره  ایران در خارج از کشور خواند و گفت که این شگرد با برچسب‌زدن‌های مختلف ایجاد و از آن برعلیه کشورمان استفاده می‌شود. لذا لازم است با شناسایی آنها بهترین مقابله رسانه‌ای را به کار ببندیم و از کشورمان دفاع کنیم.

این کارشناس رسانه ضمن تاکید بر اینکه باید شگردهای خبری شبکه‌های خارجی را بشناسیم تا بتوانیم در برابر آنها پدافند داشته باشیم عنوان داشت: با توجه به قدرت، استعداد رسانه‌ای و پتانسیل موجود از حیث نیروی انسانی و همچنین توان کشور، هنوز آن گونه که باید نتوانسته‌ایم خوب عمل کنیم.

وی در این رابطه ادامه داد: هنوز چارچوب دقیقی برای کارهایمان نداریم؛ نوع خبر منعکس شده در رسانه‌هایمان نباید به گونه‌ای باشد که توپ را به زمین رسانه های خارجی انداخته و آنها از فرصت ایجاد شده بر علیه خودمان استفاده کنند؛ اینها همان تاکتیک حرفه ای رسانه‌ای است که خلاء آن احساس می‌شود. در چگونگی پوشش رسانه‌ای خبرها نیز سردرگمی را شاهد هستیم که لازم است در جهت خلاء موجود حرکت شود.

وی با بیان اینکه برای نشان دادن سبک زندگی ایرانی و اسلامی با استفاده از ظرفیت شبکه‌های برون مرزی هرچند کارهای مختلفی صورت گرفته اما هنوز با ایده‌آل‌ها فاصله داریم عنوان کرد: کشورهای دنیا با استفاده از ظرفیت رسانه‌ای خود در حال تبلیغ و معرفی فرهنگ و سبک زندگی خود هستند؛ هرچند شبکه‌های برون مرزی با استفاده از شبکه‌هایی چون آی فیلم درصدد ایفای چنین نقشی هستند و بی‌تاثیر نیز نبوده‌اند اما لازم است با برنامه‌سازی‌های بهتر در این راستا گام‌های استوارتری را برداشت،   این امر نیز به سناریست و کارگردانان برنامه‌های تولیدی باز می‌گردد اما برنامه ها در شرایط فعلی نیز قابل قبول است.

مقایسه شبکه‌های برون مرزی با شبکه‌های بین‌المللی خارجی از دیگر مباحث بود که زابلی‌زاده در باره آن گفت: مقایسه رسانه‌ها با یکدیگر فی نفسه اشتباه نیست اما در مواقعی که ما با داشتن نیروی انسانی و ابزار رسانه‌ای که کم هم نیستند، برای ورود به برخی عرصه‌ها و فضاها برای اطلاع‌رسانی با محدودیت‌هایی مواجه هستیم حال آن که سایر رسانه‌های غربی این محدودیت را ندارند و بنابراین شبکه‌های غربی از چنین رانت‌هایی برای خبررسانی برخوردارند، چنین مقایسه‌هایی با محدودیت‌هایی که قائل می‌شوند عملا اشتباه است؛ حال آنکه مقایسه از بعد تکنیک و ابزار و شیوه‌های اطلاع رسانی می‌تواند باعث رشد شود بنابراین در مجموع می‌توان چنین گفت که مقایسه در جایی درست است که شرایطی یکسان وجود داشته باشد.

زابلی‌زاده در ادامه، آشنایی با زبان، فرهنگ و آداب کشورهایی که در آنجا می‌توانیم مخاطب جذب کنیم و همچنین استفاده از مردم بومی آن کشورها در ساخت برنامه‌ها را از جمله پیشنهاداتی عنوان کرد که می‌تواند باعث افزایش مخاطب شبکه‌های برون مرزی شود و در این باره گفت: در تهیه برنامه‌ها برای شبکه‌های برون مرزی نباید صرفا به عنوان شغل به این برنامه‌ها نگاه کرد و دست‌اندرکاران باید علاوه بر برخورداری از تکنیک‌های روز خبری و اطلاعات، دارای سواد رسانه‌ای و علمی بوده و با استفاده از شگردهای خبری در مواقعی که لازم است از تکنیک پوشش خبری غیرمستقیم استفاده کنند.

این استاد دانشگاه در پایان تاکید کرد: شبکه‌های برون مرزی باید با استفاده از دانش رسانه‌ای، از فضای مجازی نیز در ارتباطات خود بهره‌مند شوند و آموزش نیروهای حرفه‌ای را همواره در دستور کار خود قرار دهند.

*فارس

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.