دوشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۶

در جشن خانه سینما حرف‌های ضدایرانی و وهابی پسند زده شد / از جاسوس‌ها حمایت کردند و جوایزی با رنگ و بوی لابی‌گری داده شد

بیستمین جشن بزرگ سینمای ایران

سینماپرس: جشن خانه سینما باز هم با حواشی «غیر تخصصی» برگزار شد؛ از حرف‌های ضدایرانی و وهابی پسند یک بازیگر در حمایت از جاسوس‌ها تا اهدای جوایزی با رنگ و بوی لابی‌گری.

به گزارش سینماپرس، علی نصیریان، دبیر جشن سینما در این مراسم گفت که «آرائی که امروز به آن پی می‌برید سلیقه شخصی و با اعمال نفوذ نبوده است و تعداد زیادی از هنرمندان در این انتخاب سهیم بوده‌اند.» این درحالی است که نوع اهدای جوایز و برگزیدگان، باز هم شائبه‌هایی را مبنی بر انتخاب سلیقه‌ای و جناحی این جشن ایجاد کرده است. ازجمله این موارد، نادیده گرفته شدن برخی از آثار مهم و مطرح سینمای کشور بود. به طور مثال، انیمیشن «فیلشاه» که به اعتراف همه کارشناسان، یک قدم رو به جلو در صنعت پویانمایی کشور محسوب می‌شود هیچ جایی در بین برگزیده‌ها نداشت. از طرفی، فیلم «سارا و آیدا» که در پنج رشته هم نامزد شده بود، جایزه بهترین بازیگر زن را دریافت کرد. این درحالی است که کارگردان فیلم، دبیر اجرایی جشن هم هست و برنده این جایزه نیز با مدیر خانه سینما نسبت خویشاوندی دارد.


در بخشی از مراسم بیستمین جشن خانه سینما، حامد بهداد که برای دریافت جایزه روی صحنه آمده بود طی سخنانی خواستار آزادی فعالان محیط زیست شد! این درحالی است که هیچ کس در ایران به خاطر فعالیت محیط زیستی بازداشت نشده و منظور او احتمالاً افرادی هستند که در پوشش فعال محیط زیست جاسوسی می‌کردند و توسط نهادهای امنیتی بازداشت شده‌اند. وی همچنین تصریح کرد که برخورد کنندگان با این جاسوس‌ها خائن هستند! هنوز مشخص نیست بهداد با اطلاع از پرونده متهمان به جاسوسی چنین اظهاراتی کرده و یا طبق روال مرسوم برخی چهره‌های مشهور بدون اطلاع از جزئیات پرونده و صرفاً جهت دیده شدن آلت دست جریان تبلیغاتی بیگانه قرار گرفته است.


اظهارات شبه سیاسی حامد بهداد در جشن خانه سینما، با استقبال رسانه‌های وابسته به جریان‌های غربی و وهابی مواجه شد، به طوری که عکس و حرف‌های وی تیتر اول یکی از سایت‌های وهابی شد و توسط تیم تبلیغاتی براندازان خارج کشور (وابسته به جمهوری‌خواهان) بازنشر داده شد.


همچنین از حواشی قابل تأمل بیستمین جشن خانه سینما ، نادیده گرفتن مرحوم حبیب الله کاسه ساز، سینماگر متعهد و خوش نام سینمای ایران در یادبود درگذشتگان این جشن بود.


از دیگر حاشیه‌های این دوره از جشن سینما، عدم حضور چهار نفر از اعضای هیئت‌مدیره خانه سینما بود که اتفاقی کم سابقه محسوب می‌شود. به طوری که فاطمه معتمد آریا، علی قائم‌مقامی، کامران ملکی و ابراهیم حقیقی، چهار عضو هیئت‌مدیره خانه سینما در این جشن حضور نداشتند. دلیل اصلی غیبت این افراد، اختلاف نظر آنها با منوچهر شاهسواری ، مدیرعامل خانه سینماست. اختلافی که در جریان استعفا و مصاحبه اخیر کامران ملکی نیز برملا شد. ملکی که از مسئولیت ارتباط با رسانه‌ها در خانه سینما استعفا داده، درباره دلیل این استعفا به خبرگزاری فارس گفت: «من به عنوان یک کارگزار در حوزه ارتباطات و رسانه، تفاوت دیدگاه داشتم با نوع نگاه مدیریت محترم خانه سینما...»

*کیهان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.