یکشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۴

بیست و سومین جشنواره تئاتر استان تهران برندگان خود را شناخت

آیین اختتامیه بیست و سومین جشنواره تئاتر استان تهران

سینماپرس: آیین اختتامیه بیست و سومین جشنواره تئاتر استان تهران شامگاه ۱۰ شهریور در سالن اصلی پردیس تئاتر تهران برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، اختتامیه بیست و سومین جشنواره تئاتر استان تهران با حضور اوحدی رییس سازمان فرهنگی هنری شهردای تهران، احد جاودانی مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران، فاطمه ذوالقدر نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، محمدحسین اسماعیلی معاون هنری سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، امیرحسین شفیعی رییس انجمن هنرهای نمایشی استان تهران، امیر دژاکام، حسین محب اهری، بابک برزویه، فرهاد اصلانی، ژاله صامتی، هایده حائری، ارمغان بهداروند، مهدی آشنا، مصطفی تقی زاده و با اجرای احمدرضا فیروزی در سالن اصلی پردیس تئاتر تهران برگزار شد.

احد جاودانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در سخنانی تعامل انجمن هنرهای نمایشی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان فرهنگی هنری شهرداری را از اتفاقات مثبت این دوره جشنواره معرفی کرد و گفت: طبق جلساتی که با معاون شهرداری تهران، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری و نمایندگان مجلس شورای اسلامی برگزار کردیم تلاش می‌کنیم فضایی ایجاد کنیم که شاهد اجراهای بیشتری از هنرمندان شهرستان‌های استان تهران باشیم.

در بخشی از این مراسم مدیران برتر ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان‌های استان تهران و مدیر تالار محراب قدردانی شدند.

سپس امیرحسین شفیعی رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان تهران خطاب به مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران گفت: نزدیک به ۲ سال است که مسئولیت ریاست انجمن هنرهای نمایشی استان تهران را بر عهده گرفتم و تا ۲۰ روز آینده دوره مدیریتم به پایان می رسد. در این مواقع معمولاً گزارش عملکردها ارائه می‌شود اما من می‌گویم که هرچه کرده‌ام وظیفه‌ام بوده و عملکرد ما از طریق سایت تئاتر تهران و سایر رسانه‌ها منتشر شده و دوستان ملاحظه کرده‌اند.

وی افزود: در اینجا از آنچه باید اتفاق می‌افتاده و من در انجام آن ناتوان بودم سخن می‌گویم. تئاتر در شهرستان‌های استان تهران با محرومیتی بزرگ روبه‌رو است. محرومیتی هم در حوزه اعتبارات و مالی و هم در مدیران فرهنگی خوب. اگر این دو مورد در کنار هم قرار می‌گرفتند ما اتفاقات خوبی رقم می‌زدیم.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان تهران تأکید کرد: امروز انجمن هنرهای نمایشی استان تهران توان مدیریت شعبه‌های شهرستان‌های خود را ندارد چراکه در ۲ سال گذشته حتی یک تن‌خواه به مسئولان انجمن‌ها پرداخت نشده است. تا چه زمانی باید نمایش‌ها در شهرستان‌ها اجرا روند و روسای اداره‌های فرهنگ و ارشاد شهرستان‌ها تعریف آن را کنند و هنرمند از هزینه شخصی دکور نمایش نصب کند و پول طراحی و چا پوستر و اقلام تبلیغاتی را بپرازد؟ ما در این دو سال که هیچ در این ۲۰ سال یک ریال پول حمایت نداشته‌ایم و با مدیرانی روبه‌رو هستیم که برای هنرمندان تئاتر پرونده می‌سازند. باید متأسف باشیم از این موضوع، آن هم برای هنرمندان شریفی که از جیبشان هزینه می‌کنند تا خلق اثر کنند. در شهرستان‌ها دچار مشکل هستیم و من به همین دلیل از شما می‌خواهم وقتی به شهرستان‌ها سر می‌زنید حتماً در فضای پنهان با هنرمندان گپ‌وگفتی داشته باشید.

وی تصریح کرد: ما صاحبان اصلی فرهنگسراها و مجتمع‌های فرهنگی هستیم و اداره‌ها مستأجرهای ما هستند بنابراین منّتی بخاطر اختصاص سالن بر سر ما نباشد.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان تهران ادامه داد: ما باید مدتها صحبت کنیم که روزی دو ساعت مهلت برای تمرین به ما داده شود اگرچه با تمام این مشکلات توانستیم تئاتر استان تهران را مدیریت کنیم و به بهترین شکل جشنواره را برگزار کنیم. ما در طول سال رویدادهای متعددی را برگزار کردیم، البته این مهم هم بدون همکاری معاون هنری ادراه فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران تحقق پیدا نمی‌کرد.

شفیعی در سخنانش هشدار داد: اگر پس از این، رسیدگی کامل در تئاتر استان تهران وجود نداشته باشد، کمک هزینه نداشته باشیم و انجمن‌های هنرهای نمایشی شهرستان‌های استان بدون بودجه فعالیت کنند هر روز در یکی از شعب شهرستان‌هایمان بسته خواهد شد و دوستان مجبور به مهاجرت به تهران خواهند شد.

وی در پایان سخنانش از اوحدی ریاست سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برای حمایت از این رویداد فرهنگی و اختصاص پردیس تئاتر تهران به این جشنواره تشکر کرد.

در بخش بعدی این مراسم با حضور هایده حائری، سعید اوحدی، احد جاودانی و امیردژاکام از حسین محب اهری تجلیل شد و مریم کاظمی مورد تقدیر قرار گرفت.

حسین محب اهری گفت: با اجرای نمایش خسیس تا دو هفته پیش که روی صحنه بودم، ۸۰ نمایش را بازی کرده‌ام و خیلی دلم می‌خواهد که صدمین نمایشم را هم بازی کنم.

سعید اوحدی اظهار کرد: امیرحسین شفیعی با اجرای «دریادلان» در ماه مبارک رمضان، نشان داد که تئاتر به قدری جذاب  است که می‌تواند هزاران نفر را در پارک دانشجو جمع کند، مردم از دیدن نمایشی لذت ببرند و اثری ماندگار شود.

وی هنر تئاتر و شعر را تنها هنرهایی معرفی کرد که بی‌واسطه با مخاطب ارتباط برقرار می‌کند. وی همچنین ادامه داد: بی‌واسطه ارتباط گرفتن در صحنه نمایش، امر مهمی است که با ادبیات، شعر، سخنوری و شعر همراه است.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران عنوان کرد: در برهه‌ای که اسیر شدم، ۲ رشته هنری که بر جامعه اسیران بسیار تأثیر داشت، هنر نمایش و شعر بود و به همین دلیل هم من معتقدم باید به دلیل تأثیر این هنر جایگاه ارزشمند این هنر را بدانیم. هنر انقلاب تأثیر زیادی در فعالیت‌های سیاسی کشور داشته است.

فاطمه ذوالقدر نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: هنر تئاتر هنری است که می‌تواند تأثیرگذاری در رفتار مخاطب داشته باشد و برای فرهنگ‌سازی از آن بهره برد. تئاتر هنری است که باید بیشتر مورد حمایت قرار گیرد.

وی ادامه داد: در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی امروزه نگرش‌های خاصی بوجود آمده و ما همیشه افتخار حضور در تئاترها و گفتگو با هنرمندان آن را داشته‌ایم. در این حوزه بودجه خوبی در سال ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ به تئاتر اختصاص پیدا کرد.

وی از بیمه هنرمندان به عنوان یکی از دغدغه‌هایی که باید مسئولان داشته باشند و نه هنرمندان سخن گفت و اجرای تئاتر خیابانی که امکان جذب مخاطب تئاتر را افزایش می‌دهد اقدامی مناسب دانست.

در ادامه برگزیدگان این جشنواره بدین شرح معرفی شدند:

طبق آرای هیأت داوران بیست و سومین دوره جشنواره تئاتر استان تهران هومن رهنمون (کارگردان نمایش آنکه گفت آری  آنکه گفت نه) و علی خودسیانی (نویسنده و کارگردان نمایش همسفران همیشه هپی) شایسته تقدیر شناخته شدند.

موسیقی

با تقدیر از موسیقی نمایش یوسف، یوزف، جوزپه (فرزاد ابوعلی و صادق لرکی) جایزه برگزیده این بخش به موسیقی نمایش یک خانواده محترم (سیدجمال الدین حسینی) اختصاص یافت.

گریم

در این بخش، گریم نمایش غده (لیلا مهدی پور و فرانک مستشاری) به عنوان برگزیده معرفی شد.

طراحی لباس

جایزه نفر برگزیده این بخش به طراح لباس نمایش غده (مهلا ایرج ساعی) اهدا شد.

طراحی صحنه

با تقدیر از طراح صحنه نمایش بیمار (محمد یزدی)، طراح صحنه نمایش یک خانواده محترم (سیدمحمدرضا مرتضوی) به عنوان برگزیده معرفی شد.

عکس

در بخش مسابقه عکس وحید مشایخی، زهرا زارعی، زهره غلامی و رویا مرجایی شایسته تقدیر شناخته شدند و هادی میثمی به عنوان برگزیده این بخش معرفی شد.

بازیگری زن

جایزه سوم بازیگری زن  به صفورا خوش طینت برای نمایش (یک خانواده محترم)، جایزه دوم بازیگری زن به لادن قناد برای نمایش (سعادت لرزان مردمان تیره روز و شش تایی ها)، جایزه اول بازیگری زن: به مژگان رادفر برای نمایش (مرگ یزدگرد) اختصاص یافت.

بازیگری مرد

جایزه سوم بازیگری مرد به صورت مشترک به حسین نصیری (غده) و پیمان دانشمند (آقا و خانم ارغوان)، جایزه دوم بازیگری مرد به صورت مشترک به علی رجائی (یوسف، یوزف، جوزپه) و سعید سالمی (مرگ یزدگرد)، جایزه اول بازیگری مرد  به محمد رفیعی (خانواده دوست داشتنی من) اعطا شد.

نویسنده

جایزه سوم به صورت مشترک به پیمان دانشمند (آقا و خانم ارغوان) و فربد عقیده مند(غده)، جایزه دوم به محمد رفیعی (خانواده دوست داشتنی من) و جایزه اول به مسعود هاشمی نژاد (یک خانواده محترم) اهدا شد.

کارگردانی

جایزه سوم کارگردانی به محمد رفیعی (خانواده دوست داشتنی من)، جایزه دوم کارگردانی به رضا همتی (غده) وجایزه اول کارگردانی به عادل عزیزنژاد (یک خانواده محترم) اعطا شد.

در پایان هیأت داوران سه نمایش «یک خانواده محترم»، «خانواده دوست داشتنی من» و «غده» را به دبیرخانه سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر معرفی و پیشنهاد کرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.