یکشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۷

مستند «ستاره ناهید» رونمایی شد/ تقدیر از یک صدای ماندگار

مراسم رونمایی از مستند «ستاره ناهید»

سینماپرس: مراسم رونمایی از مستند «ستاره ناهید» به کارگردانی ابوالفضل توکلی و پاسداشت ناهید امیریان گوینده پیشکسوت و دوبلور شخصیت‌های خاطره‌انگیزی مثل «سندباد»، «هاچ»، «بامزی»، «میشکا» و «خرس مهربون»، شب گذشته ۱۰ شهریور در فرهنگسرای ابن سینا برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، مراسم رونمایی از مستند «ستاره ناهید» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی ابوالفضل توکلی و پاسداشت ناهید امیریان، مدیر دوبلاژ و گوینده پیشکسوت با حضور منوچهر اسماعیلی، ژرژ پطروسی، تورج نصر، حمید منوچهری، جواد پزشکیان، مینو غزنوی، مهین برزویی، شهروز ملک آرایی، ظفر گرایی، مهتاب تقوی، نرگس فولادوند، همت مومیوند، حسین خداداد بیگی، معصومه آقاجانی، متانت اسماعیلی، رهبر نوربخش، اسفندیار مهرتاش، رضا الماسی، منوچهر زنده‌دل، امیر بهرام کاویانپور، شایان شام بیاتی، کسری کیانی گودرزی، فرانک رفیعی طاری، ابوالفضل توکلی و ابوالقاسم ناصری شب گذشته ۱۰ شهریور در فرهنگسرای ابن سینا برگزار شد.

فرزند کار دوبله‌ام

ناهید امیریان در این مراسم با قدردانی از ساخت مجموعه مستندهای «پیشکسوتان دوبله» گفت: همیشه دوست داشتم در خفا باشم. وقتی آقای توکلی پیشنهاد ساخت فیلم را مطرح کرد نمی‌دانستم چطور خواهد شد، به وی گفتم شاید نتوانم اما در نهایت به نظر من کار خوبی از آب درآمد.

صداپیشه شخصیت‌های «الیور توییست» و «سندباد» با خواندن متنی در قدردانی از همکارانش بیان کرد: نزدیک به ۶۰ سال است که در عرصه دوبله فعالیت می‌کنم، آمدن خیلی‌ها را دیدم و ماندن تعداد کمی از آنها و البته ماندگاری تعداد انگشت‌شماری از آن‌ همه آدم. همین مهم است ماندگار شدنی که مستلزم عشق، صبر زیاد و انجام کار با جان و دل و همه توان است.

این پیشکسوت ادامه داد: خوشحالم کار را از کسانی یاد گرفتم که پی و خشت‌های اول این هنر را گذاشتند و چون خیلی کم سن و سال بودم علاوه بر کار، درس و رسم زندگی را هم از همین عزیزان آموختم، بارها در مسیر زندگی سرآشیبی داشتم اما با تجربه‌هایی که از همکارانم آموختم، موفق شدم سختی‌ها را پشت سر بگذارم، من  به‌جرات می‌توانم بگویم فرزند کار دوبله‌ام و امیدوارم فرزندی خلف بوده باشم.

وی افزود: در طول دوران کاری در ۱۰ تا ۱۵ هزار فیلم و سریال حرف زدم و شاید با ارفاق ۳۰ یا ۴۰ اثر مورد توفیق مردم قرار گرفته باشم درحالی‌که در گویندگی همه آنها توان و تجربه‌ام را به کار گرفتم.

امیریان متذکر شد: خوشحالم در این ۶۰ سال افتخار همکاری با عزیزانی چون فهیمه راستکار، پرویز بهرام، احمد رسول زاده، کاوس و ایرج دوستدار، شرافت، منوچهر اسماعیلی، قنبری، تهامی، جلیلوند، مقامی، مقبلی، رفعت هاشم پور، ژاله علو، زهره شکوفنده و خیلی از بزرگان دیگر را داشتم، در این مدت فهمیدم که این کار یکی از سخت‌ترین کارهای دنیاست و نیازمند هوش زیاد و استعداد فراوان است و باید خیلی خاص باشی که بتوانی دل مردم را تسخیر کنی و جایی برای خودت باز کنی.

وی در پایان گفت: می‌خواهم بگویم تا نفس در جان دارم خدمتگزار ملت ایران هستم چون عاشق کار و ملتم هستم خودم را خوشبخت‌ترین زن دنیا می‌دانم.

ناهید امیریان افتخار دوبله بوده و خواهد بود

در ادامه منوچهر اسماعیلی پیشکسوت هنر دوبله با اشاره به حضور چهره‌ها و صداهای ماندگار در این مراسم اظهار کرد: ناهید عزیز اگر نگوییم در آغوش ما، در کنار ما بزرگ شد. ریزنقش بود. با ما در کنار دوبله بزرگ شد و کار دوبله را بزرگ کرد و ما با او پرورش پیدا کردیم.

وی افزود: امیریان خستگی‌ناپذیر، دلپذیر و دلشاد بود و با همه رنج و کمبودهایی که در زندگی برای همه ما به‌ خصوص ناهید عزیز پیش آمد او در کارش موفق بود، چیزی کم و کسر نیاورد، دل به دست آورد، دل‌ها را شاد کرد، دل پژمرده را پرورش داد و به ما نیرو داد و ما در جنبش رشد کردیم.

اسماعیلی ادامه داد: ناهید عزیز قهرمان ما بود و هست اما حیف از ما فاصله گرفته است. پدرش همیشه کنار ما بود و به این بهانه ناهید را همیشه می‌دیدم. او افتخار دوبله است. همیشه بوده و خواهد بود.

دوبله این سرزمین راهت را ادامه بده

ابوالقاسم ناصری مدیر تولید شبکه مستند سیما در ادامه مراسم گفت: ما کار مهمی نکردیم و اساتید دوبله بر سر ما و شبکه مستند منت گذاشتند. دلیل حضور من در این جمع این است که همیشه در رونمایی قسمت‌های قبل این مجموعه مستند سلیم غفوری، مدیر شبکه حضور داشت و وظیفه خود می‌دانست که از پیشکسوتان دوبله تقدیر کند اما امروز جلسه‌ای برایش پیش آمد و نتوانست حضور پیدا کند. من وظیفه‌ دارم سلاموی را ابلاغ و قدردان حضور شما در این جمع باشم.

وی افزود: از خانم امیریان تشکر می‌کنم چون با وجود اینکه فرسنگ‌ها از ما دور بودند و در جایی در همسایگی میشکا و موشکا ساکن هستند اما در این جمع حضور پیدا کردند. در این جمع اساتیدی حضور دارند که مایه خوشبختی است شاید در هر صنفی نگاه‌های تنگ نظرانه وجود داشته باشد اما  این حضور نشان می‌دهد که اخلاق در این جمع پررنگ‌تر است.

ناصری تصریح کرد: در دنیای پررقابت امروز شرکت‌های  بزرگ برای خود شعارهایی را انتخاب می‌کنند، فکر می‌کنم همه‌ کسانی که در این جمع حضور دارند با من اتفاق‌ نظر داشته باشند که اگر هنر دوبلاژ این سرزمین بخواهد شعاری انتخاب کند قرار نیست که شعارش شبیه دیگران باشد بلکه این دیگران هستند که خودشان را با او مقایسه می‌کنند و به‌ واسطه آن خودشان را به منصه ظهور می گذارند. بر همین اساس فکر می‌کنم هنر دوبله این سرزمین اگر زبان داشت می‌گفت که من همانی هستم که هستم. در نهایت می‌خواهم عرض کنم دوبله این سرزمین مسیرت را ادامه بده، ادامه بده، ادامه بده.

با صدای زیبای خانم امیریان کودکی‌ام را دیدم

ابوالفضل توکلی تهیه‌کننده و کارگردان مستند «ستاره ناهید» نیز اظهار کرد: کار مستندسازی سختی خود را دارد اما وقتی به این جمع می‌رسیم، انرژی می‌گیریم تا کار بعدی را تولید کنیم.

این تهیه‌کننده گفت: وقتی هفت قسمت از مجموعه مستند پیشکسوتان دوبله را تهیه کردم، این سوال پیش آمد که چرا از خانم‌ها در این عرصه مستندی ساخته نمی‌شود، همزمان گفتگوهایی داشتم تا اینکه خانم امیریان به فیلم‌ها و من لطف داشتند و پذیرفتند که این مستند را تولید کنیم. وی ایران تشریف نداش و ارتباط ما دورادور بود که در نهایت گفتگوی مفصلی داشتیم و هماهنگی‌ها انجام شد.

توکلی ادامه داد: با توجه به سابقه هنری امیریان و همبازی شدنش با عزت‌الله انتظامی در تئاتر سنگلج دلم می‌خواست زمانی که استاد علی نصیریان در این سالن اجرا داشتند، کار را شروع کنیم که متأسفانه به دلیل عدم حضور خانم امیریان محقق نشد، هماهنگی‌ها برای دی‌ ماه ۹۶ انجام شد و در یک‌هفته‌ای که وی ایران بود تصویربرداری را در سنگلج آغاز کردیم.

توکلی در پایان گفت: وقتی کار را تدوین می‌کردم صدای زیبای اخانم امیریان باعث شد که تصاویری از کودکی خود را ببینم. صدای زیبای وی یادآور بخشی از دوران جنگ است و کارتون‌هایی که دل همه ما را خوش می‌کرد.

در پایان مراسم  با حضور منوچهر اسماعیلی و مینو غزنوی از ناهید امیریان برای بیش از نیم قرن فعالیت در هنر دوبله قدردانی و از مستند «ستاره ناهید» تولید جدید شبکه مستند که درباره این پیشکسوت هنر دوبله ساخته‌شده است، رونمایی شد.

«ستاره ناهید» در شبکه مستند تهیه شده و خاطره بازی با ناهید امیریان دوبلور پیشکسوت است و به زندگی و کار او می‌پردازد.

این دوبلور و مدیر دوبلاژ پیشکسوت به‌جای شخصیت‌های خاطره‌انگیزی مثل «الیور توئیست»، «سندباد»، «هاچ زنبور عسل»، «آنت» در بچه‌های کوه آلپ، «بامزی» و ... گویندگی کرده‌ است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.