شنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۳

آیین اختتامیه بیستمین جشن خانه سینما در وقت نماز مغرب آغاز شد

از حضور تعجب برانگیز ربیعی تا جای خالی کاسه ساز در کلیپ های یادبود / وقتی دست اندرکاران خانه سینما «فیلشاه» را نمی بینند! / اهدای تندیس از سوی بازیگر خوک به چهره پرداز خوک/ نامزدی فیلم همجنس گرای «هجوم» در خانه سینما

جشن بزرگ سینمای ایران

سینماپرس: آیین پایانی بیستمین جشن خانه سینما در وقت نماز مغرب و با حضور مسئولان و هنرمندان برگزار شد. گفتگوهای ضبط شده خانه سینما و بیانیه خوانی جیرانی در ضرورت تقلید از اسکار امریکایی ابتکاری از برای حذف جشنواره فجر، اعتراف مجری برنامه بر حذف سیبیل اعضای خانه سینما در بیست سال اخیر، حضور ست شده برومند بعد از تنازی و عشوه گری زکیه بهبهانی در هنگام اهدای جوایز بر روی سن، شایبه نفوذ مازیار میری در تکثر نامزدی و تعدد توزیع جوایز «سارا و آیدا»، بیانیه خوانی سیاسی منتخب خانه سینما (وقتی بازیگر بی سواد خواستار آزادی متهمان امنیتی می شود)، اهدای جایزه قبیلگی خانه سینما به «بدون تاریخ بدون امضا» از جمله حاشیه های این جشن بود.

به گزارش سینماپرس، بیستمین جشن بزرگ سینمای ایران  ساعت ۲۰:۲۷ با پخش سرود ملی در حضور اهالی سینما در تالار وحدت آغاز شد.

حضور تعجب برانگیز ربیعی تا جای خالی کاسه ساز در کلیپ های یادبود!

در ابتدای مراسمی نماهنگی با صدای محسن چاوشی پخش شد که در آن اشاره ای به درگذشتگان یک سال گذشته سینمای ایران داشت. سپس محمدرضا شهیدی فرد به عنوان مجری روی صحنه آمد و به حاضران خوش آمد گفت.

علی نصیریان رییس بیستمین جشن بزرگ سینمای ایران به عنوان اولین سخنران مراسم در سخنانی گفت: این جشن بر همه شما مبارک باشد. در دوران ما کار کردن خیلی سخت تر از الان بود و ما سختی های بسیاری کشیدیم ولی امروز سینما نسبت به دوره ما پیشرفت کرده و امیدوارم شما این سختی ها را نکشید. یک روز به آقای روحانی! البته منظورم رییس جمهوری نیست بلکه شهداد روحانی است گفتم این توسعه فرهنگی به دلیل ارتباطات اینترنتی است.

وی با اشاره به جشن های سینمایی افزود: این جشن ها برای هنر خوب است و امیدوارم موجب دوستی میان هنرمندان باشد چراکه هنر بنیادش بر مهر است. رقابت در همه دنیا وجود دارد و این رقابت سازنده است. آرایی که امروز به آن پی می برید سلیقه شخصی و با اعمال نفوذ نبوده است و تعداد زیادی از هنرمندان در این انتخاب سهیم بوده اند.

این بازیگر پیشکسوت سینما و تئاتر ایران تاکید کرد: ملت ما به موسیقی و نمایش نیاز دارد و در شرایط فعلی هنر می تواند نقش بسیار مهمی در این زمینه ایفا کند. هنرمندان بزرگی مانند کیمیایی و دیگر هنرمندان دهه ۴۰ قدم بزرگی در سینما برداشتند. فیلمفارسی را فراموش نکنیم زیرا همان فیلمفارسی رایج بود که مردم را با سینما آشنا کرد و ما برای این سینما حرمت قایل هستیم.

رییس بیستمین جشن بزرگ سینمای ایران در پایان گفت: هنرمندان دهه ۴۰ باعث پیشرفت سینمای ایران بعد از انقلاب شدند. ما هنرمندان باید با همدلی جور این هنر را بکشیم و نشان دهیم که می توانیم فیلم خوب و تئاتر خوب بسازیم و قصه خوب بنویسیم.

منوچهر شاهسواری مدیر عامل خانه سینما نیز با حضور روی سن گفت: راز ماندگاری سینمای ایران جز عشق، کوشش و خلاقیت نیست. هرکس سینمای ایران را به جز عشق و احترام به مردم ببیند حتما اشتباه می کند زیرا سینما تاریخ گذشته و آینده ما را به بهترین شکل روایت می کند.

وی اضافه کرد: ما نمی توانستیم این جشن یعنی مراسم اهدای جوایز را نداشته باشیم ولی ناگزیر شدیم جشن کوچک تری در تالار وحدت بگیریم و جای ۵ هزار نفر اعضای خانه سینما خالی است. ما در خانه سینما در عین آرامش برای پایداری سینمای ایران تلاش می کنیم.  اگر جایی سخنی گفته می شود و ما جوابی نمی دهیم حمل بر بی احترامی ما ندانید بلکه سخن ها کوچک است و جای پاسخگویی نیست.

 وقتی چشمان دست اندرکار خانه سینما نابینا می شوند و «فیلشاه» را نمی بینند!

در ادامه مراسم تندیس بهترین فیلم انیمیشن توسط روانبخش صادقی و گلاره عباسی به حسین ملایمی برای انیمیشن «بدو رستم بدو» اهدا شد. ملایمی پس از گرفتن تندیش بیان کرد: این جایزه برای من ارزش بسیار دارد چراکه تعداد بسیاری از کارشناسان به این کار رای دادند. البته فراموش نکنیم که ما مشکل داوری داریم. امیدوارم رابطه انیمیشن و سینمای زنده بهتر شود.

«بچه خور» بهترین فیلم کوتاه شد

مجید برزگر و پانته آ پناهی ها تندیس و دیپلم افتخار بهترین فیلم کوتاه را به «بچه خور» به کارگردانی محمد کارت اهدا کردند. کارت گفت: از بچگی این جشن را دوست داشتم و خوشحالم این جایزه را گرفتم.

۲ جایزه برای سینمای مستند

سپس رامین حیدری فاروقی و رویا نونهالی روی صحنه آمده و تندیس و دیپلم افتخار بهترین کارگردانی مستند را به ارد عطارپور برای مستند نیمه بلند «پرسپولیس - شیکاگو» اهدا کردند.

همچنین تندیس و دیپلم افتخار بهترین مستند بلند به آزاده موسوی و کورش عطایی برای «در جستجوی فریده» اهدا شد. آزاده موسوی پس از دریافت جایزه اش گفت: مستند سینمایی با مستند تلویزیون متفاوت است و باید در سینما دیده شود البته قدم هایی در این زمینه برداشته شده است که امیدوارم ادامه داشته باشد.

کورش عطایی نیز بیان کرد: جایزه بزرگتر این است که ما فرصت اکران عمومی این مستند را داشته باشیم.

تندیس و دیپلم افتخار بهترین جلوه های بصری توسط سیروس ابراهیم زاده و ماهور الوند به فرید ناظرفصیحی برای فیلم «چهار راه استانبول» اهدا شد. ناظرفصیحی بیان کرد: این جایزه را از سینمایی گرفتم که در شرایط سخت سینه خیز حرکت می کند و من از این مساله خوشحالم.

معرفی برندگان بخش های فنی

اهدای تندیس از سوی بازیگر «خوک» به چهره پرداز «خوک»

جلال معیریان و حسن معجونی تندیس و دیپلم افتخار بهترین چهره پردازی را به مهرداد میرکیانی برای فیلم «خوک» اهدا کردند. معیریان بیان کرد: چقدر افتخارآفرین است که آدم به فرزند خود و بهترین هنرجوی ایران این جایزه را اهدا کند.

تندیس و دیپلم افتخار بهترین صدابرداری توسط حسن زاهدی، محمود سماک باشی و جمشید گرگین به رشید دانشمند برای فیلم «پل خواب» اهدا شد.

تندیس و دیپلم افتخار بهترین صداگذاری نیز به علیرضا علویان برای فیلم «به وقت شام» اهدا شد.

آتوسا قلم فرسایی و لیلی رشیدی تندیس و دیپلم افتخار بهترین طراحی لباس را به نگار نعمتی برای فیلم «خوک» اهدا کردند.

محسن شاه ابراهیمی و ستاره اسکندری تندیس و دیپلم افتخار بهترین طراحی صحنه را به حجت اشتری برای فیلم «سد معبر» اهدا کردند.

در ادامه جواد عزتی روی صحنه آمد و گفت: این بخش خیلی جذاب و مهم است زیرا قرار است از بانویی تجلیل شود که سال ها عشق به سینما داشته است. به همین مناسبت لوح تقدیر به خانوم السلطنه امینی اهدا می شود که یکی از عاشقان سینما است. خانوم السلطنه امینی سوژه و بازیگر مستند «دادا سلطنه» است.

خانوم السلطنه روی صحنه آمد و گفت: خیلی ممنونم که من را تماشا می کنید.

هانیه توسلی و صابر ابر تندیس بهترین بازیگر نقش مکمل زن را به زکیه بهبهانی برای فیلم «بدون تاریخ بدون امضا» اهدا کردند. زکیه بهبهانی بیان کرد: این جایزه نتیجه اعتماد وحید جلیلوند به من است و امیدوارم سینمای ایران بیشتر به من اعتماد کند.

امیر جدیدی، طناز طباطبایی و جواد عزتی تندیس بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را به نوید محمدزاده برای «بدون تاریخ بدون امضا» اهدا کردند.

نوید محمدزاده گفت: خوشبختی آن چیزی نیست که هر کسی بتواند ببیند، خوشبختی در دل آدم است. ما دلمان خوش بود که سایه عزت الله انتظامی بالای سر ما است و امیدوارم سایه بزرگان دیگر سینما بالای سر ما باشد. آقای زنجانپور نام من در کنار نام شما به عنوان نامزد بود که این برایم افتخار بزرگی است.

حضور ست شده برومند بعد از تنازی و عشوه گری زکیه بهبهانی در هنگام اهدای جوایز بر روی سن

تندیس بهترین فیلمبرداری توسط علیرضا زرین دست و مرضیه برومند به مسعود سلامی برای فیلم «خفه گی» اهدا شد. مسعود سلامی گفت: به بهانه این جایزه از صنف شریف و زحمتکش دستیاران فیلمبرداری در سینمای ایران تشکر می کنم.

شهرداد روحانی و شبنم مقدمی تندیس بهترین موسیقی فیلم را به پیمان یزدانیان برای فیلم «خوک» اهدا کردند.

شایبه نفوذ مازیار میری در تکثر نامزدی و تعدد توزیع جوایز «سارا و آیدا»

سیروس الوند و عباس گنجوی تندیس بهترین تدوین را به احمد مرادپور برای فیلم «سارا و آیدا» اهدا کردند. سیروس الوند قبل از اهدای جایزه گفت: سینمای ایران به گونه ای شده است که صبح از خواب بیدار می شوید که مسواک بزنید رضا عطاران را جای خود در آیینه می بینید.

تندیس بهترین بازیگر زن توسط نگار جواهریان و حسن فتحی به غزل شاکری برای فیلم «سارا و آیدا» اهدا شد.

بیانیه خوانی سیاسی منتخب خانه سینما (وقتی بازیگر بی سواد خواستار آزادی متهمان امنیتی می شود)

تندیس بهترین بازیگر مرد توسط پریناز ایزدیار و امین تارخ به حامد بهداد برای فیلم «سد معبر» اهدا شد.

حامد بهداد بیان کرد: عزیزترین و مهم ترین چیزی که داریم ایران است. چرا کسانی را که درباره محیط زیست فعالیت می کنند تعزیر می کنید. این خاک و آب همه چیز ما است، رحم کنید. هر کس که نگذارد درباره آبادی این مملکت تلاش کنیم خائن است.

 اهدای جایزه قبیلگی خانه سینما به «بدون تاریخ بدون امضا»

فرهاد توحیدی و هومن سیدی تندیس بهترین فیلمنامه را به علی زرنگار و وحید جلیلوند برای فیلم «بدون تاریخ بدون امضا» اهدا کردند. علی زرنگار گفت: نوشتن یک شوق شخصی است و من این جایزه را به همسرم که این شوق شخصی را در من زنده نگه داشت تقدیم می کنم.

وحید جلیلوند بیان کرد: کلمات ما حروف بی جانی بودند که اعضای صنوف خانه سینما به آن جان دادند. «بدون تاریخ بدون امضا» توسط دستیاران و عوامل پشت صحنه جان گرفت.

تندیس بهترین کارگردانی توسط همایون اسعدیان و ابوالحسن داودی به وحید جلیلوند برای «بدون تاریخ بدون امضا» اهدا شد.

علی نصیریان و هارون یشایایی تندیس بهترین فیلم را به علی جلیلوند برای فیلم «بدون تاریخ بدون امضا» اهدا کردند.

علی جلیلوند گفت: هر جایزه ای ارزشمند است اما وقتی اعضای خانواده ات بگویند فیلمت را دوست داشتند برای من بسیار مهم است. مهدی شجاعی پیش از این گفته بود جامعه ما بی آرمان شده است و وظیفه سینما این است که این شرایط را نشان دهد. من امروز احساس می کنم سینما به وظیفه خود عمل کرده است، اما آقایان نمی بینند که سینما این روزها جلو جلو مسایل جامعه را فریاد می زند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.