سه‌شنبه ۶ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۲

درآمد سلبریتی‌ها از صفحات مجازی‌شان چقدر است؟

اینستاگرام

جام جم: تعدادی از متخصصان فرهنگ و ارتباطات که دور هم جمع شده بودند، صحبت‌هایی هم درباره درآمد میلیونی سلبریتی‌ها از صفحات اجتماعی شان کردند.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید برخی از متخصصان فرهنگ و ارتباطات دور هم جمع شدند تا راجع به بعضی ویژگی‌های وضعیت جدید فرهنگی و ارتباطی که این روزها با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم، صحبت کنند اما این وسط صحبت‌هایی هم راجع به درآمد میلیونی سلبریتی‌ها از صفحات اینستاگرامی و تلگرامی‌شان شده. این گزارش را بخوانید تا گوشی دست‌تان بیاید آش چقدر شور شده است.

یکی از سخنرانان که از قضا عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور هم هست با اشاره به درآمدهای سلبریتی‌ها در فضای مجازی گفته است که سلبریتی‌ها در ایران از ۱۵ تا۳۵ میلیون تومان می‌گیرند و در اینستاگرام پست می‌گذارند. جناب امیر ناظمی البته این را هم اضافه کرده که این مبلغ برای تلگرام ده میلیون تومان است.

جناب ناظمی به جایگاه شبکه‌های اجتماعی در دنیا اشاره کرده و گفته است: سلبریتی‌ها اصلی‌ترین بازیگران شبکه‌های اجتماعی هستند. دو نوع سلبریتی در حوزه عمومی و خصوصی داریم. شاهد کسب درآمد سلبریتی‌ها از شبکه‌های اجتماعی و اثرگذاری آنها هستیم. بالاترین درآمد از پست‌های اینستاگرامی در دنیا مربوط به یک خواننده مشهور خارجی است؛ وی هر پست خود را ۵۳۰ هزار دلار می‌فروشد. در واقع با سلبریتی‌هایی مواجهیم که قرارداد فیلم و بازی می‌بندند، اما عمده درآمد آنها تحت‌الشعاع پست‌های اینستاگرامی است.

این وسط متن مهم‌تر است یا تصویر؟ جواب این سوال شما را هم استاد داده است: تصویر و ویدئو اکنون اثرگذارتر است. راهبرد سوم این است که نمی‌توان در مقابل بسیاری مسائل بی‌تفاوت بود و سکوت حاوی پیام تایید است و دیگر تاکتیک خوبی نیست. راهبرد چهارم نیز ارائه پیام ضمنی به جای پیام صریح است.

اقتصاد درصدر محیط زیست در قعر

رئیس مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران هم که موفق شده بود نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته را با دقت بالایی پیش‌بینی کند در این مراسم حضور داشت. محمد آقاسی گریزی به سمت مطالبات و دغدغه‌های اصلی مردم زده و با اشاره به این‌که ده دغدغه و مطالبه اول مردم، مسائل اقتصادی است گفت: در دو پیمایش ملی که داشتیم مواردی چون محیط‌زیست، کم‌آبی و... جزو اولویت‌های پایین‌تر بودند که حاکی از آن است که دیالوگ بین مردم، رسانه و حاکمیت برقرار نشده است.

وی افزود: سال گذشته در دو مقطع از مردم پرسیدیم دوست دارید جلوی «تورم» گرفته شود یا «اشتغال» ایجاد شود؟ بیش از ۸۰ درصد مردم اشتغال را انتخاب کردند. در حالی که صاحب‌نظران معتقدند تا تورم کاهش نیابد شغل ایجاد نمی‌شود.

آقاسی با بیان این‌که مفهوم افکار عمومی بسیار مهجور است گفت: هر چه می‌گذرد احساس می‌کنم به نوعی مردم‌سالاری وکالتی و نه مردم‌سالاری مشورتی تن داده‌ایم.

وی افزود: افکارعمومی از روزی که بشر به‌وجود آمده شکل گرفته، اما زمانی آکادمیک‌تر شده که با ساخت جدید سیاسی دولت - ملت‌ها روبه‌رو شد که برخی دولت - ملت‌های متفاوتی را برای آن بسته‌بندی می‌کنند. افکار عمومی دارای قدرتی است که می‌تواند سویه دولت‌ها را تعیین کند.

آقاسی به مفهوم دولت‌های شکننده اشاره کرد و گفت: مفهوم دولت شکننده یک باب جدی در دنیاست و مبتنی بر اختلال در سه قطب از جمله اعمال اقتدار، ارائه خدمت به مردم یا مشروعیت حاکمیت است. اگر می‌خواهیم فضای عمومی همانند فضای عمومی در دولت‌های غیرشکننده را داشته باشیم اولین کارمان باید این باشدکه برای افکار عمومی جایگاه تعریف کنیم.

شاید بد نباشد در ادامه سوزنی هم به خودمان در صدا و سیما بزنیم. در بخش دیگری از این مراسم دکتر عبدا... گیویان، پژوهشگر فرهنگ و ارتباطات به مساله تبلیغات اشاره کرده و گفت: آیا ما به عنوان یک ملت آرزوی مشترکی داریم؟ اسطوره سعادت چیست و آیا یک لحظه تاریخی داشته‌ایم که مشترکا این کامروایی را تصویر کرده باشیم؟

گیویان با بیان این‌که نه در سطح نظری و نه عملی هیچ تعبیر مشخصی از آنچه که می‌خواهیم نداریم گفت: مقصر کیست‌؟ قصور جمعی ما در خلق و بازنمایی این اسطوره تبعات ویرانگری در زندگی امروز ما دارد.

وی افزود: در پازل سراسری نظام ارتباطاتی این اسطوره مغفول است. یکی از اصلی‌ترین وظایف اهالی رسانه این است که تلاش کنند زمینه ساخت این اسطوره را فراهم کنند که بخشی از رسالت رسانه است و وظیفه ملی تلقی می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.