یکشنبه ۴ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۵

با حضور معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:؛

پنجمین دوسالانه خوشنویسی ایران در قزوین آغاز به کار کرد

پنجمین دوسالانه بین المللی خوشنویسی ایران در قزوین گشایش یافت

سینماپرس: در مراسمی با حضور معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس انجمن خوشنویس استاندار و نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی پنجمین دوسالانه بین المللی خوشنویسی ایران در قزوین گشایش یافت.

به گزارش سینماپرس، پنجمین دوسالانه بین المللی خوشنویسی ایران همزمان با آغاز هفته فرهنگی قزوین، شنبه شب در مراسمی با حضور سید مجتبی حسینی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، زاهدی استاندار، استاد غلامحسین امیرخانی چهره ماندگار خوشنویسی، اکبراسکندری نژاد مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، علی صفری شهردار، داودی رئیس شورای شهر، خوشنویسان و هنرمندان در سرایط تاریخی سعدالسلطنه قزوین گشایش یافت.

سید مجتبی حسینی با اشاره به اهمیت هنر خوشنویسی در اعتلای فرهنگ ایرانی گفت: خط از مرزهای جغرافیایی عبور کرده و اقبال صاحبان استعداد از شعر و خط و هنر موجب اعتلای فرهنگی کشور شده است.

پنجمین دوسالانه بین المللی خوشنویسی ایران در قزوین گشایش یافت

وی افزود: خوشبختانه معیار تشخیص خط خوب در وجود همه ایرانیان هست و این موضوع نشان می دهد خوشنیوسی ریشه در فرهنگ و هنر و آداب این کشور دارد و البته این رویکرد خلق آثار تاثیرگذار را سخت کرده است.

حسینی بیان کرد: خوشنویسی در دهه های گذشته در معرض خاموشی بود اما انجمن خو شنویسان توانست با ایجاد شعب گسترده خود در کشور این هنر را نجات داده و دوره ممتازی را شکل دهد و انسانهای فرهیخته ای را تربیت کرده و تحویل جامعه هنرمندان دهد.

وی تصریح کرد: متاسفانه یکی از مهمترین مشکلات هنر در کشور این است که ما کمتر نگاه آمایشی به هنر داشته ایم و ظرفیتهای هنری را کمتر به بازی گرفتیم به همین دلیل بسیاری از استانها که متقاضی جدی برگزاری همایش های هنری بودند نتوانستند توانمندی خود را نشان دهند.

معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآورشد: البته باید کمک کنیم تا همه استانها به این شایستگی و قابلیت برسند و خوشبختانه قزوین از معدود نقاطی است که شایستگی خود را در میزبانی از جشنواره های هنری و دوسالانه ها بخوبی نشان داده است.

وی بیان کرد: قزوین موقعیتی دارد که با تفکر آمایشی شکل گرفته و ادامه یافته و مسئولان ارشد استان و نهادهای فرهنگی آن با شوق در برنامه ها شرکت می کنند و این باور پذیری بیانگر رفتار عاقلانه و با برنامه است.

حسینی تصریح کرد: انتخاب ملکمحمد قزوینی در دوسالانه خوشنویسی به عنوان محور کار اتفاق مبارکی است که باید این استاد مسلم به هنرمندان این عرصه شناسانده شود.

وی بیان کرد: استاد ملک محمد قزوینی هرچند رکن سنتی را باور داشت اما اهل نوآوری هم بود و با تلفیق این دو توانست سبک خود را عرضه کند.

حسینی افزود: استاد ملکمحمد قزوینی نجابت قلم دارد و در کنار سنتی بودن به نو اوری اعتقاد و باور دارد و حسن انتخاب محور همایش نشان می دهد برای فراگیر شدن هنر خوشنویسی نیازمند بیان و شیوه های نوین هستیم تا این شعله فروزان همواره روشن باشد.

در نمایشگاه خوشنویسی که در سرای سعدالسلطنه برپا شده از میان ۷۰۰ اثر رسیده تعداد ۲۰۰ تابلوی خوشنویسی در رشته های نستعلیق، شکسته نستعلیق، ثلث و نسخ تا پنجم مهرماه در معرض دید علاقمندان قرار گرفته است.

در پایان این دوسالانه با نظر هیئت داوران در هر رشته ۳ اثر برگزیده انتخاب و معرفی خواهد شد.

*مهر

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.