یکشنبه ۴ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۲

رضا پورحسین:

رسانه ملی به‌ خاطر مشکلات بودجه‌ای برای ساخت پروژه‌های "الف" در تنگناست

صدا و سیما

سینماپرس: سرمایه‌گذاران به تلویزیون می‌آیند و دوست دارند با سلبریتی‌ها عکس یادگاری بگیرند؛ به‌جای محتوا، شو روی آنتن می‌برند در حالی که پروژه‌های بزرگ دینی و تاریخی رسانه ملی بر زمین مانده است.

 به گزارش سینماپرس، روزهایی است که تلویزیون نمی‌داند برای تقویت خودش از سلبریتی استفاده کند، آیتم‌های طنز بی‌محتوای روی آنتن ببرد و یا دوباره و دوباره با پسوند "شو" یک برنامه تاک‌شو، رئالیتی‌شو یا ترکیبی، خلق کند در حالی که مخاطب امروز ما سخت منتظر آغاز و سرانجام پروژه‌های الف که مدیران صداوسیما خیلی پیش‌تر وعده آن را داده بودند، هستند. هر روز هم خبری از انصراف کارگردان آن و یا نرسیدن بودجه و تعطیل شدن این بودجه‌ها به گوش می‌رسد.

مثلاً همین چندی پیش بود که می‌گفتند حضرت موسی(ع) را شورجه نمی‌سازد و در آستانه تعطیلی قرار دارد و یا سیمافیلم می‌گفت که برآوردها مقرون به صرفه نیست و تلویزیون حقیقتاً توانایی ساخت و به سرانجام رساندن این پروژه‌های بزرگ را ندارد. سرمایه‌گذاران و اسپانسرهای تلویزیونی هم بیشتر به جیب خودشان نگاه می‌کنند و سودی که عایدشان می‌شود، به همین خاطر بسنده می‌کنند به چند شوی تلویزیونی و دورهمی سلبریتی‌ها در یک لوکیشن آپارتمانی...

یا به‌قول فیلمسازان پیشکسوت و تهیه‌کنندگان قدیمی تلویزیون و سینما که می‌گویند امروز با دخل و تصرف یک عده سرمایه‌گذار ناآشنا به کار رسانه، جامعه درگیر یک‌سری پوشالی‌های به‌اصطلاح فیلم، سریال و یا برنامه شده که مثلاً یا دختران به‌دنبال پسران هستند که یک موقعیت عاشقانه خلق شود و یا پسران به‌دنبال دختران و هیچ درگیری محتوایی شاخص‌تری ایجاد نمی‌شود. یا به ابهامات جامعه پاسخی درست و مبسوط ارائه دهند؛ انگار از این خبرها نیست و فقط می‌خواهیم "شو"، تحویل مردم بدهیم. اما رسانه ملی قبلاً کارهای فاخری مثل «یوسف پیامبر»، «اصحاب کهف» و «مختارنامه» را روی آنتن داشت و مردم هم از پای تلویزیون تکان نمی‌خوردند. مطمئناً اسپانسرها سرمایه‌هایشان را به کمک پروژه‌های الف تلویزیون بیاورند دوباره این آشتی فراگیر با رسانه ملی اتفاق می‌افتد. البته الآن هم اتفاقات خوبی با یک‌سری محتواهایی و گفتگوهای نقادانه و سازنده و حتی سریال‌‍‌هایی مردم را لحظاتی از پای ماهواره به تلویزیون می‌آورند اما ویترین غنی این اتفاق را همیشگی می‌کند.

رضا پورحسین قائم‌مقام سیما هم اعتقاد دارد رسانه ملی به‌خاطر مشکلات بودجه‌ای برای ساخت و به سرانجام رساندن پروژه‌های بزرگ نمایشی، در تنگناست.

وی گفت: مسئله بودجه مسئله‌ای است که خیلی به سازمان صداوسیما فشار آورده است. در همه دولت‌ها هم بودجه‌ای که در شأن فرهنگ و هنر باشد واقعاً اختصاص پیدا نکرده است. از طرفی دیگر شرایط کشور هم به‌لحاظ بودجه شرایط خوبی ندارد، به همین خاطر قادر به سرانجام رساندن کارهای بزرگ نیستیم.

وی در پاسخ به این سؤال که سرانجام «سلمان فارسی» و «موسی(ع)» و حتی دیگر پروژه‌هایی که مدیران صداوسیما پیش‌تر وعده آن‌ها را به مردم داده‌اند چه می‌شود، تأکید کرد: این را بدانید با تمام تنگناهای بودجه‌ای و اقتصادی، رسانه ملی اهتمام دارد که پروژه‌های سنگین را به‌سرانجام برساند، حتی سناریوهای "الف ویژه" آماده داریم که مشکلات بودجه‌ای مانع شده تا هرچه زودتر کلید بخورند. امیدوارم هرچه زودتر شاهد پیشرفت مراحل ساخت این پروژه‌ها باشیم که خودش برای ما هم امیدوارکننده و انگیزه‌بخش خواهد بود.

*تسنیم

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.