جمعه ۲ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۷

جعفری جوزانی در نشست تخصصی فیلم «پشت دیوار سکوت»:

به نظرم همه جوایز دنیا را باید به امدادگران داد

سومین جشنواره فیلم سلامت

سینماپرس: نخستین نشست تخصصی و پرسش و پاسخ فیلم سینمایی «پشت دیوار سکوت» پس از نمایش فیلم در جشنواره سلامت در پردیس چارسو برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، این نشست با حضور مسعود جعفری جوزانی نویسنده و کارگردان، مینو محرز رئیس مرکز تحقیقات ایدز، متخصص بیماری های عفونی و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و با حضور امیر پوریا مجری و کارشناس سینما برگزار شد.

در ابتدای این نشست امیر پوریا به غیبت سحر جعفری جوزانی و فتح الله جعفری جوزانی اشاره کرد که مسعود جعفری جوزانی تصادف چند روز گذشته اش و شوک ایجاد شده را دلیل حال جسمی نا مناسب دخترش و عدم حضور در نشست دانست و به آسیب هایی که در این قبیل اتفاقات برای اطرافیان رخ می دهد اشاره کرد که بسیار هولناک تر است.

در ادامه امیر پوریا منتقد اظهار داشت: آن چه در فیلم شما مطرح است مسئله پرداختن به جوانب مسائل اجتماعی است که فقط محدود به موضوع ایدز نمی شود و بسیاری اوقات رفتارهای اجتماعی همه ما در قبال آن مطرح است، مانند استفاده از فضای مجازی که ما نا آگاهانه آن را به آسیب تبدیل می کنیم.

دکتر مینو محرز در ابتدای نشست توضیح داد که به علت گرفتاری ها فرصت سینما رفتن پیدا نکرده است. وی توضیح داد: این فیلم مرا به ۳۰ سال پیش برد که از ایدز و آموزش درباره این بیماری و مراقبت از بیماران در ایران و منطقه مدیترانه شرقی آغاز کردم که آن زمان بیماران فراورده های خونی دریافت می کردند، آن زمان درمانی وجود نداشت و بیماران ایدزی از بین می رفتند، اما امروز بیماران مبتلا به ایدز زندگی نرمالی دارند که بسیار با اکنون تفاوت کرده است.

او در ادامه افزود: به دلیل عدم اطلاع رسانی مستمر از رسانه ها مردم هنوز آگاهی ندارند و انگ اجتماع برای بیماران بسیار است. وی یادآور شد: حتی ۹۹ درصد از خانواده های درجه یک بیماران من نمی دانند که یکی از اعضای خانواده شان دچار این بیماری است.

دکتر محرز در ادامه توضیح داد: از اول که کار را شروع کردم تعدادی از فیلمسازان فیلمنامه هایی را می آوردند که کار کنیم و ما از نظر علمی آن را تصحیح می کردیم، اما آن فیلم ها بایگانی می شد و کمتر فیلمی را دیدم که درباره این موضوع اکران شود. در ایران و دنیا بیشترین راه انتقال ایدز از طریق روابط جنسی است که اگرفیلمی درباره آن ساخته می شد مطمئنا دچار سانسور می شد.

امیر پوریا در ادامه نشست به مسئله فیلم که درباره ایدز است اشاره کرد و گفت: فیلم دامنه ای از مسائل اجتماعی از فقر فحشا، فساد و اختلاف طبقاتی و ... را مطرح می کند که می خواهد همه مسائل را در خودجای دهد.

کارگردان پشت دیوار سکوت عنوان کرد: تصمیم به ساختن چنین فیلمی سخت است و باید این ذهنیت را که صرفا مورد استقبال مردم قرار گیرد کنار بگذاریم و دوم این که فیلم را هدفمند نماییم بدون این که از واقعیت های عینی فیلم فاصله بگیریم و غلط های فاحشی را وارد فیلم نماییم. بنابراین بهترین راه این بود که هنگام نگارش فیلمنامه با سحر زندگی واقعی یکی از این آدم ها را دنبال کنیم و اتفاقاتی که فقط برای یک نفر نیفتاده را وارد زندگی فرد کنیم. هم چنین به زندگی خصوصی آن ها بپردازیم چون صرفا پرداختن به مسائلی از قبیل ایدز خسته کننده نمی شود. ما به زندگی یک انسان می پردازیم  که ترس را در خود کشته و امدادگر شده است.

کارگردان فیلم سینمایی ایران برگر درخصوص امدادگران بیان داشت: به نظرم همه جوایز دنیا را باید به امدادگران داد و برای من فعالیت آن ها رشک انگیز بود.

او در ادامه بیان داشت: گروه هایی وجود دارد که از طریق کمک های مردمی کار می کنند و من و سحر در این زمینه مصاحبه ها و پیگیری هایی انجام دادیم که به خون های آلوده رسیدیم که بخشی از آن مستند است تا این اتفاق ریشه یابی شود و به نظرم دستاورد بزرگی است.

دکتر مینو محرز نیز در ادامه نشست درخصوص ساخت فیلم سینمایی پشت دیوار سکوت عنوان داشت: این که درباره این فیلم صحبت شود بسیار سازنده و موثر است. در جلسه ای بچه های دچار ایدز حضور داشتند که یکی از آن ها گفت ما گناهکاریم که من گفتم ما گناهکار هستیم که صدای این بیماری را در نمی آوریم و این سکوت اشتباه است. مگر چند فیلم درباره ایدز ساخته شده است و به نظرم نقش رسانه ها مانند تلویزیون و سینما در اطلاع رسانی به مردم و فرهنگ سازی برای بهداشت بسیار زیاد است. اگر مسعود جعفری جوزانی این فیلمنامه را نداشت ممکن بود مردم در همین حد اطلاعات نداشته باشند. من این فیلم را شروعی می دانم تا بعدها فیلم های ساخته شود که به روز باشد.

او افزود: انگ در اجتماع ما وحشتناک است و این مسائل باید گفته شود تا انگ زدایی صورت گیرد، باید فراتر از این به ایدز پرداخت شود. به مسعود جعفری جوزانی تبریک می گویم که جرات کرد تا فیلمی بسازد که شاید طرفداری نداشته باشد. اگر این گونه فیلم ها ساخته شود مردم کم کم علاقه مند می شود و آگاهی داده می شود.
دکتر مینو محرز درباره حضورمهمان ماه عسل که درباره ویروس HPV عنوان شد اظهار داشت: متاسفم برای تلویزیون که فردی که تخصص ندارد رابه برنامه می آورد و فقط صرفا NGO تشکیل داده است. وی خاطر نشان کرد که این ویروس درمان ندارد اما می توان از طریق واکسن از آن پیشگیری کرد.

مسعود جعفری جوزانی در پایان در پاسخ به این که همیشه فیلم های فاخر می سازد و این بار به سراغ این موضوع را مورد توجه قرار داده است گفت: فیلم قرار بود مثل یک زندگی باشد، انسانی که مراحل تکامل و انسانی را طی کند و بزرگ شود و به خلق عشق ورزد.

سومین جشنواره سلامت توسط موسسه ی آوای هنر از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با هدف نمایش آثار ایرانی با محوریت نقش سلامت در زندگی انسان و با شعار سلامت از تاریخ یک تا پنجم شهریور ۹۷ به دبیری محمد کیاسالار برگزار می شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.