چهارشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۷

محکومیت بمباران مرکز فرهنگی غزه توسط هنرمندان انگلیسی

 محل جشنواره «عمار» در غزه

سینماپرس: تعدادی از چهره‌های سینما و تئاتر بریتانیا با امضای نامه ای سرگشاده حمله هوایی رژیم غاصب صهیونیستی به مرکز فرهنگی غزه و بمباران آن را محکوم کردند.

به گزارش سینماپرس به نقل از هالیوود ریپورتر، ۱۴ تن از چهره‌های مطرح فیلم و تئاتر بریتانیا با امضای نامه‌ای بمباران مرکز فرهنگی و هنری «سعیدالمسحال» در غرب غزه توسط رژیم صهیونیستی را محکوم و اعلام کردند همه توان خود را برای بازسازی آن به کار می‌گیرند.

۱۶ آگوست گروهی متشکل از ۱۴ چهره مشهور بریتانیایی از نمایشنامه‌نویسان و کارگردان‌های تئاتر و سینما که فیلیدا لوید کارگردان «ماما میا! » و «بانوی آهنین» (که یک اسکار برای بازی مریل استریپ در نقش اصلی کسب کرد)، روفوس نوریس کارگردان تئاتر ملی و ویکی فیدراستون کارگردان هنری رویال کورت تیاتر هم جزوشان هستند، نامه‌ای در اعتراض به این امر امضا و در گاردین منتشر کردند.

در این نامه با نام بردن از مرکز المسحال به عنوان خانه صدها نمایش، مراسم، نمایشگاه، اجرای موسیقی و مراسم ملی از سال ۲۰۰۴ تاکنون یاد شد که در عین حال مامنی برای کودکانی بود که سال‌هاست از جنگ در رنج هستند.

در این نامه آمده است که امضاکنندگان آن عمیقا از این حمله شوک‌زده هستند و در حالی که این خبر در رسانه‌های بریتانیایی پوشش درستی داده نشد، اما در میان دوستان و همکارانی که با این مرکز آشنا بودند انعکاس وسیعی یافته و موجب خشم وسیع آنها شده است؛ چرا که این مرکز به عنوان سمبلی از فرهنگ و هویت فلسطینی‌ها مشغول کار بود.

در این نامه نوشته شده: ما از همه تلاش‌ها برای ادامه ماموریت المسحال حمایت می‌کنیم و همه سعی خود را برای بازسازی این مرکز به کار می‌گیریم.

دهه‌ها پس از بسته شدن مراکز سینمایی در غزه، مرکز فرهنگی غزه تنها جایگاهی بود که کودکان این سرزمین می‌توانستند اندکی تفریح کنند و به یاد بیاورند که بچه هستند.

در حالی که ۷۰ درصد مراجعه‌کنندگان به این مرکز را افراد زیر ۱۹ سال تشکیل می‌دادند و این مرکز از تابستان ۲۰۰۴ شروع به کار کرده و در این مدت حدود ۱۶۰ فیلم را به نمایش درآورده بود، این مرکز با بمباران اسراییلی‌ها از بین رفت.

سعید المسحال که دومین تئاتر بزرگ این منطقه بود و تجربه‌ای مشابه سینماهای واقعی را برای مراجعه کنندگانش ایجاد می‌کرد، با توجه به این که نزدیک کمپ مهاجران نیز واقع شده بود، نقش مهمی در زندگی فرهنگی آنها نیز ایفا می‌کرد.

نیروهای رژیم صهیونیستی در تاریخ ۹ آگوست امسال در ساعت ۶:۳۰ بعداز ظهر با رفتاری خشونت‌آمیز و با هواپیماهای جنگی این مرکز را بمباران کرد. در اثر این بمباران وحشیانه هر ۵ طبقه این مرکز با خاک یکسان شد و ۲۰ تن نیز زخمی شدند.

با وجود این که در این حمله کسی کشته نشد، اما این خبر بتدریج در سراسر جهان پخش شد و با اعتراض‌های وسیعی روبه رو شد.

در روزهای بعد خوانندگان محلی و گروه سیرک روی ویرانه‌های این مرکز برنامه اجرا کردند تا اعتراض خود را نشان دهند.

این نامه در ادامه فعالیت‌هایی صورت می‌گیرد که در سال های اخیر موجب شد شمار زیادی از هنرمندان با فعالیت‌های خشونت‌آمیز رژیم صهیونیستی در غزه از راه هنر مخالفت کنند. یکی از این اقدامات تلاش‌های جنبش BDS است که در سال‌های اخیر سعی فراوانی کرده تا هرنوع پیوند فرهنگی با رژیم کشتارگر صهیونیستی را از بین ببرد و تلاش برای بایکوت کردن این رژیم را داشته است.

هنرمندان با محکوم کردن اقدام رژیم صهیونیستی تاکید دارند که این رژیم پس از کشتن مردم ما و نابود کردن خانه‌های شان رو به ویران کردن فرهنگ آنها آورده است. فرهنگ چیزی است که نسل‌های مختلف باید از آن بهره بگیرند و نباید گذاشت این رژیم پیروز شود.

این نامه به امضای ۱۴ چهره مشهور شامل مایکل بارتلت نمایشنامه نویس، جاناتان چادویم کارگردان و نمایشنامه‌نویس، کاریل چرچیل نمایشنامه‌نویس، ای‌وی کرو نمایشنامه‌نویس، آپریل دی انجلیس نمایشنامه‌نویس، السی داجسون کارگردان بین‌المللی رویال کورت تیاتر، ویکی فیدراستون مدیر هنری رویال کورت تیاتر، دیوید گریگ نمایشنامه نویس و کارگردان هنری رویال لوسوم تیاتر، استیون جفریس نمایشنامه‌نویس، فیلیدا لوید کارگردان، روفوس نوریس کارگردان تئاتر ملی، پنه‌لوپه اسکین نمایشنامه‌نویس، ریچارد توایمن مدیر هنری تئاتر تورینگ انگلیس و ساشا وارس کارگردان رسیده است.

سعید المسحال که در منطقه الرمال در غرب شهر غزه واقع است، میزبان سه دوره از چهار دوره برگزاری جشنواره فیلم عمار در شهر غزه بود و مراسم‌ افتتاحیه دوره‌های اول، دوم و چهارم این جشنواره را برگزار کرد. در جریان جشنواره مردمی فیلم عمار در غزه در این مرکز فرهنگی و هنری فیلم‌های مطرح سینمای ایران چون بازمانده، شکارچی شنبه، فرشتگان قصاب، یتیم خانه ایران، تنهای تنها و نزدیک‌تر از رگ برای مردم شهر غزه اکران شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.