دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۵

وداع هنرمندان با کارگردان «کیف انگلیسی» / مردی که تاریخ را همانطور که بود روایت کرد

مراسم تشییع پیکر سیدضیاءالدین دری

سینماپرس: پیکر «سیدضیاءالدین دری» صبح امروز ۲۹ مرداد با حضور جمعی از هنرمندان به سوی بهشت زهرا(س) تشییع شد.

به گزارش سینماپرس، پیکر سیدضیاءالدین دری کارگردان سریال های «کیف انگلیسی» و «کلاه پهلوی» صبح امروز ۲۹ مرداد از خانه سینما شماره ۲ با حضور جمعی از هنرمندان به سوی قطعه هنرمندان در بهشت زهرا(س) تشییع شد.

کامران ملکی در ابتدای این مراسم بیان کرد: امروز در مراسم وداع یکی از بزرگان سینما و تلویزیون کشور گرد آمده ایم؛ بزرگی که خاطره کارهایش تا زمانی که تصویر باقیست، می ماند.

وی ادامه داد: او در انسانیت سرآمد و الگو بود و قطعا جای خالی وی به این آسانی ها در فرهنگ و هنر کشور پر نمی شود. دُر گرانمایه ای را از دست دادیم و این ضایعه برای سینما و تلویزیون کشور بسیار بسیار بزرگ بود.

امیرعلی دانایی بازیگر سینما و تلویزیون، گفت: سیدضیاءالدین عامل ورود من به دنیای هنر و سینما بود و امروز ما یکی از مفاخر کارگردانی را از دست دادیم فکر نمی‌کنم مانند سیدضیاءالدین دری دوباره متولد شود همانطور که همچون علی حاتمی متولد نشد. این میزان عشق زیبایی‌شناسی و دقت در کارگردانی بلامنازع بود.

وی افزود: برای من فقط کارگردان نبود او ارتباط تنگانگی مانند پدر و فرزندی در دنیای هنر سینما بود متاسفم بیشتر از این فرصت پیدا نکرد کار جدیدی را تولید و همه را شگفت‌زده کند.

این بازیگر ادامه داد: او به متد سینمایی روز آنقدر مسلط بود که هر بار پشت دوربین کارگردانی قرار می‌گرفت باید منتظر یک کار فاخر از او می‌بودیم. متاسفم که سیدضیاءالدین دری نتوانست حرفهایش را به طور تمام و کمال بزند. سیدضیاالدین دُری در بعد تاریخی برخلاف بسیاری فقط سیاه‌نمایی نمی‌کرد او پیداهای تاریخی‌ را به بهترین شکل ممکن به تصویر می‌کشید.

دانایی توضیح داد: قرار بود سنجرخان و پهلوان خشمگین را در مدیوم تلویزیون و نمایش خانگی تولید کند که اجل مهلت نداد امیدوارم گروه‌بندی‌ها و دسته‌بندی‌ها آنقدر کار هنری را فرا نگیرد که نتوانیم ارزش آدمها را در جایگاه خودشان حفظ کنیم.

رضا کیانیان هم در ادامه گفت: من واقعا چطور می‌توانم از ضیاءالدین دری تعریف کنم که به خانه‌اش نرفتم از او دور بودم امروز به مراسم تشییع او آمدم. هر روز یک بحران است یک اتفاقی حال ما را بد می‌کند چرا باید فکر کنیم یک روز خوب می‌آید. چرا باید سیدضیاءالدین در ۶۵ سالگی بمیرد بهتر از او چه کسی می‌توانست کیف انگلیسی را روایت کند. بیشتر از این نمی‌توانم صحبت کنم چون بغض گلویم را فرا گرفته است.

اسدالله نیک نژاد نیز در این مراسم بیان کرد: بعد از سال ها دوری اولین ملاقات من با جامعه هنری همراه با مرگ دوست ۴۰ ساله ام بوده است. او یک رفیق هنرمند بود و من باید مثل کیانیان بگویم متاسفانه ما سراغ یکدیگر را نمی گیریم.

وی ادامه داد: زمانی که او به همراه همسرش از انگلیس برگشت من تا امروز حس می کنم همیشه همراه هم بوده ایم. باید خطاب به او بگویم نه تنها در تاریخ هنر باقی خواهد ماند بلکه با غرور با ما وداع می کند چون فرزندان و خانواده ای نجیب باقی گذاشته است. او در دل غم این را داشت که بسیاری از کسان در تاریخ این کشور دشمنی کردند. او تاریخ را به جوانان ما می گفت و این خیلی ارزشمند است.

قطب الدین صادقی در این مراسم گفت: من امروز و دیروز اندکی از خوش بینی خود را با مرگ انتطامی و دری از دست دادم. با تمام بحران هایی که داشتیم فکر می کردم هنوز روابط عاطفی میان ما پابرجاست اما پنهان نمی کنم که خوش بینی خود را از دست دادم.

وی ادامه داد: کار من بازیگری نیست و گاهی اگر گروه شایسته ای پیدا کنم بازیگری هم می کنم. من بعد از «کیف انگلیسی» ۱۲ سال بازی نکردم انقدر که تصویری که دری در نقش و کارش ساخته بود ارزشمند بود. عمر وفا نکرد که او سریال «سردار سنجرخان» را بسازد که درباره یک شخصیت واقعی تاریخی است.

صادقی اظهار کرد: اشک ریختن و اندوه کار آسانی است ولی حالا باید از ویژگی های او گفت. او خیلی سختکوش بود از هیچ دیالوگی و میزانسنی به راحتی نمی گذشت. زمانی که در پاریس بودیم و او آنقدر عاشق کارش بود که گاهی تا صبح نمی خوابید و حنی تا پای مرگ رفت.

این کارگردان تئاتر در پایان صحبت هایش عنوان کرد: بزرگترین فضیلت افرادی مثل دری و انتظامی این بود که هنر را به مردم نزدیک کردند. تنها کاری که می توانیم انجام دهیم این است که او را دوست بداریم. ای کاش صفا، سادگی و خلوص او همچنان وجود داشت و من یک کار دیگر را با او تجربه می کردم. امیدوارم شرایطی در کشور ما ایجاد شود که امثال دری ها را در هر نسل تکرار کنیم.

مریلا زارعی که در این مراسم با اشک و بغض حرف می زد، بیان کرد: سلام به خانواده محترم دری و عرض تسلیت به آنها. «من سید هستم اذیتم نکنید» این جمله ای است که بازیگرانش خیلی از او شنیده بودند. جمعه پیش جمعه غریبی بود هنوز در غم انتظامی بودیم که این غم صدچندان شد، تا وقتی تشییع او را در حرم شاهچراغ دیدم و دلم آرام شد. بله شما سید هستید و من احساس می کنم اینجا حضور دارید.

وی افزود: سیدضیاءالدین مرد متولد تیرماه بود هنرمند بود اما هنر کسب و کارش نبود به همین خاطر عشق در قلمش جاری می‌شد. زبان بیگانه را مثل زبان مادری صحبت می‌کرد اما عاشق زبان فارسی بود. عاشق کشور و وطنش بود عاشق تاریخ بود و حقیقت همان واژه‌ای است که این روزها گم شده امروز جمع شدیم درباره یک حقیقت واضح و مرگ صحبت کنیم. آقای دری همه در صف هستیم به نوبت ای کاش بیشتر می‌ماندی و بیشتر استفاده می‌کردیم و دیگر همه ما می‌توانیم شما را داشته باشیم. به احترام کسی که تاریخ را همانطور که بود روایت کرد کلاه از سر برمی‌داریم و ای کاش مریلا و یاران کلاه‌پهلوی تو یک بار دیگر صدای کات تو را می‌شنیدند.

علی دارابی معاون امور استان های صدا و سیما نیز در این مراسم بیان کرد: ما امروز شاهد مراسم تشییع و تجلیل از یکی از ستارگان آسمان هنر ایران، دُر هنر ایران هستیم.

وی ادامه داد: او موحد و حق طلب بود و بسیار علاقه داشت که یک فیلم سینمایی یا سریال درباره حضرت زینب بسازد که اجل مهلت نداد. تشییع در حرم شاهچراغ بخشی از لطفی است که خاندان اهل بیت به او داشتند و این برای اولین بار بود که در این حرم برای یک هنرمند چنین مراسم با شکوهی برگزار شد.

دارابی تاکید کرد: تا وقتی هستیم از هم حمایت کنیم. یکی از فیلمنامه های او درباره یک پهلوان بود و ما پهلوان زنده می خواهیم‌. برای پهلوان مرده فقط باید سوگواری کرد.

معاون امور استان های صدا و سیما عنوان کرد: او تعهدی مثال زدنی و آگاهی و دانش وسیعی از تاریخ داشت. او وفادار بی چون و چرای استقلال کشور بود و دغدغه قهرمانان واقعی کشور را داشت. زمانیکه ما در بیمارستان به عیادت او رفتیم دوست داشت ساخت سریال «سردار سنجرخان» را در شهریور آغاز کند. او به شدت بیگانه ستیز نه به معنای نفی دیگران بلکه خواهان به تصویر کشیدن آنها بود که توانایی دیدن آزادی کشور را ندارند و اینها را در سریال هایش به تصویر می کشید.

وی در پایان گفت: من از طرف رییس سازمان صداوسیما و همه مدیران این مصیبت بزرگ را تسلیت می گویم.

عبدالله اسفندیاری در این مراسم عنوان کرد: «صاعقه» از اولین فیلم های او اثر سیاه و سپیدی بود که برگرفته از افکار شریعتی بود و کارهایی مثل «سینماسینماست» را هم بعدا ساخت و بعد «لژیون» را ساخت و با همکاری هم آن را تمام کردیم. در تلویزیون نیز «باد و شقایق» را ساخت که اتفاقا مرحوم انتظامی در آن بازی می کرد. بعد از آن هم کیف انگلیسی را داشت که گل کرد و محبوب شد. هنرمندان گاهی کارهای بسیاری می سازند که فقط یکی از آنها مورد توجه قرار می گیرد.

علی دری فرزند بزرگ سیدضیاءالدین دری از مردم حاضر در تشییع پدرش خواست تا برای یدالله صمدی کارگردان سینما و تلویزیون که در بیمارستان ابن‌سینای شیراز بستری است و از عارضه کبدی رنج می‌برد آرزوی سلامتی کنند.

هنرمندان و سینماگرانی همچون محمدمهدی حیدریان، منوچهر شاهسواری، رضا پورحسین، علی مصفا، سام نوری، علی مسعودی، اکبر رحمتی، ابراهیم حاتمی کیا، رضا کیانیان، مریلا زارعی، حسام نواب صفوی. محمود گبرلو، امیرعلی دانایی،  محمدمهدی طباطبایی نژاد، مجید زین العابدین مدیر شبکه یک سیما، مهدی فرجی، داریوش فرهنگ، تینا پاکروان، قطب الدین صادقی و... در این مراسم حضور داشتند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.