یکشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۸

گفت و گو با دکتر عباس اسدی، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی؛

پرس تی وی از دستاوردهای بزرگ صداوسیماست/ موفقیت عملکرد شبکه‌های برون‌مرزی در رساندن صدای مظلومان به دنیا

دکتر عباس اسدی

سینماپرس: استاد روزنامه نگاری دانشگاه علامه طباطبایی با اعتقاد به اینکه امپریالیسم ارتباطی هنوز از بین نرفته است، یکی از اهداف شبکه‌های تلویزیونی خارجی را انتشار اخباری مغرضانه در راستای «ایران هراسی» و «اسلام هراسی» عنوان کرد.

استاد روزنامه نگاری دانشگاه علامه طباطبایی با اعتقاد به اینکه امپریالیسم ارتباطی هنوز از بین نرفته است،  یکی از اهداف شبکه‌های تلویزیونی خارجی را انتشار اخباری مغرضانه در راستای «ایران هراسی» و «اسلام هراسی» عنوان کرد و گفت: راه‌اندازی شبکه‌های برون مرزی ایران  از اهداف و سیاست های مهمی است که علاوه بر عرضه فرهنگ اصیل ایرانی به مخاطبان خارج از کشور، خنثی‌کننده نگرش‌های منفی نسبت به کشورمان است که در این زمینه کاربرد راه‌کارهایی چون تقویت تجهیزات و استفاده از فناوری ها، در جذب بیشتر مخاطبان شبکه‌های برون‌مرزی ایرانی حتما موثرتر خواهد بود.

دکتر عباس اسدی در این گفت‌وگو در خصوص ضرورت  راه‌اندازی شبکه‌های تلویزیونی برون مرزی و تاثیر آن در شناسایی  فرهنگ ایرانی ـ اسلامی ضمن بیان اینکه راه‌اندازی چنین شبکه‌هایی از اهداف  مهم هر کشوری است تا فرهنگ خود را به مخاطبانش عرضه کند، اظهار کرد: سیاست های صدا و سیما نیز از این امر مبرا نیست  و با افزایش تعداد شبکه‌های تلویزیونی و استفاده از ظرفیت و فرصتی که ایجاد می‌شود می‌تواند فرهنگ اصیل ایرانی را به جهانیان عرضه کند.

وی با این گفته که در شرایط کنونی که  رسانه‌های خارجی اخباری منفی از چهره ایران نشان می‌دهند وجود شبکه‌های برون‌مرزی می‌تواند تصویری واقعی از کشور را به نمایش بگذارد ادامه داد: در این بین آنچه مهم است، افزایش کیفیت برنامه‌های تولیدی و چگونگی شناسایی مخاطبان است. این شبکه‌ها باید علاوه بر تولید برنامه‌هایی برای عامه مردم در داخل و خارج از کشور برای برخی صنوف همچون تجار و بازرگانان و همچنین سفرا نیز تولید محتوا کنند این در حالیست که برنامه‌های پخش شده باید جوابگوی سلایق و علایق اقشار مختلف باشد تا در جذب آنها موفق شود.

این استاد دانشگاه درخصوص  موفقیت شبکه‌هایی چون آی فیلم و پرس تی‌وی و ... در عین حال که می‌گوید پخش برنامه‌های این شبکه‌ها به زبان های مختلف نشان دهنده اقبال مخاطبان به این شبکه‌هاست ، گفت:  پرس تی وی و العالم از جمله شبکه‌های شاخص برون مرزی صدا و سیماست که در کنار آن شبکه‌ای چون آی فیلم نمایش دهنده فرهنگ ایرانی و اسلامی و سبک زندگی خانواده های ایرانی است.

وی که معتقد به موفق عمل کردن شبکه‌های برون مرزی در نمایش ایران و سیاست های پیش روی است، افزود: لازم است از شبکه های مذکور برای کیفی کردن شبکه های تلویزیونی داخلی الگوبرداری شود. معاونت برون مرزی صدا و سیما در این حیطه خوب عمل کرده و با هوشمندی اهدافش را پیش برده است و روز به روز در حال قوی‌تر شدن است.

استاد اسدی که دکترای خود را از فرانسه اخذ کرده و اکنون استاد دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه است، یکی از اهداف شبکه‌های تلویزیونی خارجی را اجرای سیاست ایران هراسی و اسلام هراسی ذکر کرد و در این رابطه گفت: در ایران قبل از انقلاب  در طول سال ۵ ـ ۶ دقیقه اخبار ایران در رسانه‌های خارجی پخش می‌شد و ایران در مسایل بین‌المللی مطرح نبود اما امروزه شاهدیم به طور شبانه‌روزی اخبار متعددی درباره کشورمان منتشر می‌شود.

وی ادامه داد: انقلاب ایران و تحولات روی داده در آن تاثیر معنوی خود را در جهان بر جای گذاشته است و این باعث توجه به کشور از آن سوی مرزها شده است و در این بین عده‌ای که منافعشان را از سوی ایران در خطر می‌بینند درصدد خنثی کردن تاثیرگذاری ایران هستند و با در پیش گرفتن سیاست ایران هراسی و اجیر کردن رسانه های وابسته درپی  باب کردن ایران هراسی و اسلام هراسی در جهان هستند.

این استاد روزنامه‌نگاری در ادامه تاکید کرد: ایران هراسی خود نشان دهنده وجود امپریالیسم ارتباطی و فرهنگی است که هنوز از بین نرفته است و همچنان با تقویت ریشه‌های خود پابرجاست. متاسفانه هنوز در داخل کشور عده‌ای وجود دارند که وقتی در باره امپریالیسم ارتباطی صحبت می‌کنیم باوری به آن ندارند.

اسدی  با بیان اینکه رسانه‌های غربی از شنیده شدن صدای مظلومان و صدای  انقلاب واهمه دارند عنوان کرد: رسانه‌های غربی به شدت نگران شنیده شدن صدای اصیل انقلاب و فرهنگ ایران هستند که این اتفاق با ایجاد شبکه های برون مرزی توسط صدا و سیما پیگیری می‌شود.

وی در ادامه ضمن اشاره به نامه  رهبر معظم انقلاب خطاب به جوانان جهان نیز گفت: رسانه‌های سایر کشورها از انتشار این نامه  ترسیدند و آن را بایکوت خبری کردند تا مبادا جوانان سایر کشورها الگوبرداری کنند این در حالیست که باید بگوییم تاثیرگذاری انقلاب باعث تشدید تلاش ها در جهت ایران هراسی شده است که این امر با ترویج فرهنگ ایرانی توسط شبکه‌های برون مرزی خنثی می‌شود.

اسدی ایران هراسی را مسئله‌ای مربوط به حال حاضر ندانست و تاکید کرد: این موضوع در آینده نیز مطرح خواهد شد که خود نشان دهنده عظمت ایران و در خطر افتادن منافع کشورهای غربی و آمریکایی است لذا در شبکه‌های خبری چون بی بی سی نه تنها ایران هراسی را می‌بینیم بلکه این موضوع در محتوای فیلم‌های سینمایی تولیدی این کشورها نیز نمایان است.

وی افزود: امپریالیسم و استعمارگران نگرانند که صدای ایران از طریق رسانه های کشورمان به گوش مردمانشان برسد و آنها علیه استعمار قیام کنند. امروزه شاهد غفلت خبری مردمان کشورهایی که دولتشان به سایر کشورها حمله می‌کنند، هستیم .این امر از طریق رسانه‌ها صورت می‌گیرد و اطلاعات کافی در اختیارشان قرار نمی‌دهند.

این استاد دانشگاه به نقش پرس تی وی ، العالم و ... در نشان دادن حقایق جهان پیرامون و موضوعاتی همچون بحرین، یمن، میانمار و  غیره و وارونه جلوه داده شدن وضعیت این کشورها و بایکوت خبری آنها توسط رسانه‌های خارجی نیز اشاره و بیان کرد: پرس تی وی و العالم جرو رسانه‌های آلترناتیو جهان خبری به شمار می‌روند ؛ از سویی دیگر رسانه‌های جریان اصلی اجازه نمی‌دهند صدای مظلومان و بیصدایان به گوش جهان برسد، حال این رسانه‌های آلترناتیو همچون پرس تی وی، العالم و ... صدای مظلومان را به سراسر جهان مخابره کرده و از این حیث جایگاه مثبتی دارند.

وی با اشاره به تاثیرگذاری پرس تی وی برای رساندن پیام مردمان یمن و .. به گوش جهانیان  اظهار کرد: متاسفانه جهان امروز جهانی پر از ظلم است که یک درصدی‌ها در آن تصمیم می‌گیرند و اجازه نمی‌دهند صدای مظلومان شنیده شود که در این میان شبکه‌هایی  چون پرس تی وی و العالم و المنار و ... واسطه مظلومان با دنیای اطراف خود شده اند.

اسدی که پرس تی وی را از دستاوردهای بزرگ صدا و سیما می‌داند که می‌توان به آن افتخار کرد گفت: موفقیت چنین شبکه‌ای از آنجا آشکار است که توسط آمریکا با از بین بردن امواج بایکوت و سانسور می‌شود.

استاد دانشگاه علامه در ادامه صحبت‌های خود مقایسه شبکه‌هایی چون بی بی سی و سی‌ان‌ان با شبکه‌های برون مرزی ایران همچون پرس تی وی ، هیسپان، آی فیلم و غیره را درست ندانست و در این رابطه توضیح داد: پرس تی وی ، آی فیلم و .. شبکه هستند اما بی‌بی‌سی و سی‌ان‌ان سازمان هستند. اینها به بیش از ۴۰ زبان دنیا در حال پخش برنامه هستند و ابزاری قوی برای تبلیغ دارند تا موضوعات را آنگونه که می‌خواهند تفسیر و منتشر کنند اما همانگونه که عنوان شد پرس تی وی و العالم و .. رسانه‌های آلترناتیو رساندن صدای  بی صدایانند که واقعیت ها را نشان می‌دهند.

وی همچنین برای جذب بیشتر مخاطب توسط شبکه های برون مرزی ایران ۵ راهکار ارائه کرد و گفت: رسانه‌ باید از بعد تجهیزاتی و فناوری های روز تقویت شود تا بتواند صدای خود را به دورترین نقاط دنیا برساند. که برخی شبکه‌ها اینکار را کرده‌اند اما کافی نیست. همچنین  باید تا می‌توانیم محتوا تولید کنیم. بدین معنا که پرداختن به سوژه‌های روز دنیا و تفسیر واقعی آن در دستور کار قرار گیرد. بسیاری از مسایل کشور با دیدی منفی توسط رسانه‌های بیگانه منتشر و در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد که پرداختن به آنها با تولید محتوایی مناسب و جذاب می‌تواند توطئه را خنثی و مخاطب جذب کند.

اسدی تقویت ارتباطات میان فرهنگی بین ایران و سایر کشورها را از دیگر راه‌کارهای جذب مخاطب بیشتر توسط شبکه‌های برون مرزی عنوان کرد و گفت: به عنوان مثال اگر هیسپان تی وی کشورهای آمریکای لاتین را تحت پوشش قرار داده است باید از طریق این شبکه دیالوگی فرهنگی برقرار کنیم و بدنبال تقویت فرهنگ بین‌الملل باشیم.

وی راهکار چهارم را ایجاد تکثر فکری با استفاده از کارشناسان کشورهای مختلف به منظور جذب مخاطبان خارج از کشور عنوان کرد و افزود: بدین ترتیب با تغذیه سلایق مختلف مخاطب آنها سراغ دیگر شبکه ها نمی‌روند.

استاد دانشگاه علامه آخرین راهکار را وادار کردن گویندگان و تهیه‌کنندگان برای استفاده از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی در برنامه‌های تلویزیونی اعلام و اظهار کرد: تهیه‌کنندگان و گویندگان را وادار کنیم تا بتوانند از شبکه‌های اجتماعی استفاده و با مخاطبان خود ارتباط داشته باشند تا اگر سوال و بحثی دارند صدایشان شنیده و پاسخ دریافت کنند لذا شبکه‌های برون مرزی باید به شبکه‌ای تعاملی تبدیل شوند.

*جوان آنلاین

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.