شنبه ۳ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۱

همزمان با درگذشت زنده یاد «انتظامی» و «دری» عنوان شد؛

تهامی: مجموعه آثار استاد انتظامی برای همه علاقمندان به سینما یک مرجع و رفرنس تمام عیار است/ زنده یاد «دری» یکی از دغدغه مندترین، بادقت ترین و نکته سنج ترین کارگردانان سینما بود

کوروش تهامی-دری-انتظامی

سینماپرس: کوروش تهامی بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر همزمان با درگذشت ۲ هنرمند فقید سینمای کشور آقایان عزت الله انتظامی و سیدضیاءالدین دری گفت: جامعه هنری کشور طی یک روز سیاه و تلخ ضربه بزرگی دید؛ ما ۲ هنرمند که هریک جایگاه خاص و منحصربفردی در سینمای کشور داشتند را از دست دادیم و فقدان آن ها قطعاً تا مدت ها همه ما را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

بازیگر سریال های تلویزیونی «تبریز در مه» و «ساعت شنی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: استاد عزت الله انتظامی بزرگ سینمای ایران بوده و هستند؛ طی سال های اخیر که حضور ایشان در سینما کمرنگ تر شده بود همه ما نگران ایشان و سینمای بدون ایشان بودیم؛ نکته قابل تأمل آنجاست که افرادی که خارج از سینما و جزو علاقمندان سینما هم بودند مرتباً از ما سوأل می کردند چرا حضور استاد انتظامی در سینما کمرنگ شده است.

وی با بیان اینکه حضور هنرمند برجسته ای که حضورش در سینمای کشور ۷ دهه به صورت مستمر طول کشیده بی دلیل نیست اظهار داشت: یکی از دلایل ماندگاری استاد انتظامی این بود که دل ایشان برای مملکت می تپید؛ ایشان همیشه در پی آن بودند کاری را انجام دهند که تأثیرات مثبت آن به جامعه برسد و به همین دلیل با دقت و وسواس عجیبی دست به انتخاب فیلمنامه های پیشنهادی می زدند؛ این مسأله در همه آثار این هنرمند ارزنده مشهود است.

تهامی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر استاد انتظامی برای نقش های شان زمان می گذاشتند، مطالعه می کردند، به صورت سردستی به سینما و فیلم نگاه نمی کردند؛ این ها مسائلی است که ما چون در این حرفه هستیم و به صورت تخصصی به آثار نگاه می کنیم متوجه می شویم البته شاید بسیاری افراد که خارج از گردونه سینما هستند نیز متوجه این مسائل بشوند.

بازیگر فیلم های سینمایی «رگ خواب» و «آشوب» ادامه داد: در هر صورت جای استاد انتظامی تا ابد در سینمای کشور خالی است؛ اما ما خوشبختیم که آثار ماندگار این استاد بزرگ را در اختیار داریم و می توانیم از آن ها بهره مند شویم؛ بنده تأکید می کنم  مجموعه آثار استاد انتظامی برای همه علاقمندان به سینما یک مرجع و رفرنس تمام عیار است؛ نام استاد انتظامی تا زمانی که سینما برپا است بر تارک سینما می درخشد و خوشا به حال همه ما که در زمانه ای وارد این عرصه شدیم که سایه اساتیدی چون عزت الله انتظامی بر سرمان بود.

این سینماگر در بخش دیگری از این گفتگو در رابطه با زنده یاد سیدضیاءالدین دری گفت: اولین کار سینمایی من در سال ۱۳۷۵ با سیدضیاءالدین دری بود. من که سال قبل از آن در جشنواره تئاتر فجر جایزه بهترین بازیگر را دریافت کرده بودم توسط وحید موسائیان که آن زمان همکلاسی من بود و دستیاری استاد دری را بر عهده داشت به ایشان معرفی شدم و برای بازی در نقش ایمان در فیلم «سینما سینماست» با ایشان قرارداد بستم.

وی ادامه داد:  زنده یاد «دری» یکی از دغدغه مندترین، بادقت ترین و نکته سنج ترین کارگردانان سینما بود؛ ایشان فردی بسیار جدی در سرصحنه بود و همیشه با دکوپاژ کامل و حساب شده سر صحنه حاضر می شد؛ او هیچ وقت بی هدف نبود و حواسش به همه چیز بود و محبت بسیار زیادی به بنده داشت.

بازیگر فیلم سینمایی «برف روی شیروانی داغ» افزود: من متأسفم که دست اجل مهلت نداد تا عرصه فرهنگ و هنر ایران از حضور فیلمساز برجسته ای همچون زنده یاد دری بهره بیشتری ببرد و بسیار ناراحتم که همکاری بنده با ایشان فقط به همان فیلم محدود شد و دیگر نتوانستم در خدمت شان باشیم. جای زنده یاد دری تا همیشه در سینما و تلویزیون کشور خالی است اما خوشحال و خرسندم که آثار ارزنده و ماندگار ایشان به خصوص آثاری که برای تلویزیون تولید کرده اند ماندگار است و نسل های بعدی هم می توانند از آن بهره مند شوند.

این بازیگر مطرح سینمای کشور در خاتمه این گفتگو با آرزوی سلامتی برای یکایک پیشکسوتان عرصه فرهنگ و هنر گفت: من امیدوارم خداوند سایه همه بزرگان را بر سر ما حفظ کند؛ امیدوارم خدای بزرگ طول عمر و سلامتی به اساتید بزرگ مان آقایان مشایخی، کشاورز، نصیریان عطا کند؛ این ها هنرمندانی بودند که در شرایط بسیار سخت و دشوار همه کمبودها و کاستی ها را به جان خریدند و راه را برای حضور بنده و امثال بنده در عرصه هنری کشور فراهم نمودند و ما باید همواره قدردان محبت های ایشان باشیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.